Sparkx: nieuw Nederlands sociaal netwerk met iets andere insteek

13 juni 2008, 07:00

Gisteren ontving ik bericht dat Sparkx de testfase achter zich heeft gelaten en ‘live’ is gegaan. Na Netlog, MySpace en iCampus weer een netwerk dat gebruikers van Hyves wil gaan afsnoepen. In het W3 model stel ik de vragen: Waarom, Wie en Wat? Wat is het bestaansrecht, wie maken er gebruik van en wat wordt er gedeeld? Sparkx pak het wel anders aan dan de doorsnee profielensites door in te zetten op informatiedeling door gebruikers over evenementen, uitgaan, gezondheid, genieten etc.

Sparkx (het online netwerk voor kenners van kwaliteit) wil zich onderscheiden door (quote persbericht): “mensen met bovengemiddelde eisen met elkaar informatie te laten delen over de dienstverleners en evenementen van hoge kwaliteit. Sparkx speelt hiermee in op de maatschappelijke trend waarbij de directe omgeving meer en meer als leidraad fungeert. Dienstverleners gekozen door leden van Sparkx laat haar leden een profiel aanmaken, dat zij kunnen linken aan de profielen van anderen in hun sociaal netwerk.”

Ik vind het goed om een onderscheid te maken t.o.v. bestaande netwerken (iets waar Netlog en iCampus naar mijn mening (nog) niet in zijn geslaagd), ben benieuwd of met deze keuze voldoende massa wordt bereikt en hoe de gebruikers gestimuleerd worden en blijven om content te blijven produceren. IENS meets Hyves meets LinkedIn meets GoogleMaps meets iLocal.

“Naast online activiteiten is Sparkx ook offline actief en onder meer betrokken als partner bij het besloten evenement VRIJ,the afterwork celebration en bij Hollandsche Nieuwe, de haringparty voor jonge ondernemers en innovatieve professionals.

Sparkx kent een sterke regionale verdeling die praktisch is bij het delen van informatie. Sparkx is momenteel actief in de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Haarlem, Utrecht, Eindhoven, Maastricht, Den Bosch en het Gooi.”

Een online community kan alleen succesvol zijn met een goede offline presence. Goed dus om evenementen in te zetten, ben ook hier benieuwd naar het vervolg. Het andere onderscheid qua regio’s is volgens mij minder relevant, de massa moet toch uit de Randstad komen.

Wat kan er worden gedeeld? Informatie over:

  • Lekker eten
  • Rondom huis
  • Gezondheid
  • Verwennen
  • Event planning
  • Business

Het Sparkx-management bestaat uit Andries Voskamp (28) en Suzan Fluitman (41). Zelf zien de initiatiefnemers zich als ‘professionele levensgenieters’. “Het gemis van een netwerk dat paste bij onze eigen levensfase en bijbehorende interesses als carriere, ondernemerschap en de aangename dingen van het leven is de basis van dit initiatief.”

Ik ben benieuwd of er met deze afwijkende aanpak een plek verworven kan worden in het overvolle online community-landschap. Er is ieder geval niet de fout gemaakt om te vroeg op de markt te zijn met niet-onderscheidende functionaliteiten.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Aldo

    Ziet er goed uit, ben verrast door de compleetheid van mogelijkheden. Ze suiten naar mijn idee allemaal ook goed aan. Wel ben ik benieuwd hoe ze straks de inhoud relevant voor mij gaan maken. Ik denk dat uiteindelijk dat alleen van doorslag zal zijn of ik hier nu ook voor langere tijd informatie en ervaringen aan bij zal gaan dragen.


    13 juni 2008 om 09:30
    Sjef Kerkhofs

    Ik ben het ook maar eens gaan verkennen……….Lijkt inderdaad een serieuzere poging dan iCampus, al gaat het natuurlijk om een andere doelgroep. De site biedt vrij veel mogelijkheden, en is gebruiksvriendelijk. Ook het design is meer gericht op de oudere zakelijkere doelgroep. Het idee van het delen van kwaliteit vind ik zeker de moeite waard. Mocht ik bijvoorbeeld een goed restaurant zoeken in Amsterdam, dan kan ik me best indenken dat ik in de toekomst een kijkje neem op Sparkx.

    Ik ben erg benieuwd hoe dit netwerk ontvangen gaat worden!


    14 juni 2008 om 08:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!