Sonja Bakker Dieet wint Buzz Award 2006

8 januari 2007, 20:30

Vanavond ontving Sonja Bakker in een goedgevulde bioscoopzaal van Pand Noord in Amsterdam de Buzz Awards 2006. Sonja ontving 14% van de stemmen op de voet gevolgd door TomTom met 13,2% en Hyves met 9,1%.

De bekendmaking verliep op ludieke wijze via de vertoning van een video-dagboek. In de film (inmiddels online beschikbaar) gemaakt door Art Blanche doet ene Ralph Binkel verwoedde pogingen een buzzable product te ontwikkelen. Dit lukt uiteindelijk niet met gevolg dat hij de door de Koninklijke Academie voor Beeldende kunst ontwikkelde Buzz Award aan Sonja Bakker moet overhandigen.

Sonja was overigens met name onder de vrouwelijke stemmers favoriet. Zij stond bij de vrouwen op nummer één gevolgd door Symhonica in Rosso van Marco Borsato en TomTom. De mannen gingen voor de gadgets en internet met als top 3 TomTom, iPod (winnaar 2005) en YouTube.

Naast het stemmen op de overall winnaar was het ook mogelijk om te stemmen op acht verschillende categorieën.

De uitslag hiervan was als volgt:

WINNAARS PER CATEGORIE
Categorie Product Einduitslag % Vrouwen % Mannen

Uitgaan & Vrije tijd Symhonica in Rosso
Paleis Soestdijk
NS Spoorwegmuseum
64,5%
15,3%
8,2%
64,4%
14,4%
7,9%
64,4%
16,7%
8,7%
Entertainment Sonja Bakker Dieet
Dancing with the Stars
Borat
39,4%
30,2%
26,2%
49,6%
32,5%
14,0%
23,1%
26,5%
45,6%
Publicaties & Nieuws Geen Stijl
NCR Next
Happinez
34,9%
30,6%
11,6%
30,3%
27,1%
14,4%
42,2%
36,0%
7,0%
Web & Diensten Hyves
YouTube
Uitzending gemist
37,5%
31,3%
23,5%
42,2%
23,2%
25,3%
29,9%
44,2%
20,5%
Mode & Beauty Dove Sunshine
H&M Victor & Rolf
Crocs
38,5%
37,3%
15,2%
50,2%
30,5%
14%
19,7%
47,9%
17%
Electronics & gadgets TomTom
iPod
World of Warcraft
57,3%
34,9%
5,2%
59,3%
34,0%
3,2%
54,0%
36,1%
8,5%
Food & Drinks T-pads
Nespresso
Knorr Vie
47,2%
32,9%
13,2%
55,0%
25,5%
13,7%
34,6
44,6%
12,3%
Binnen & Buiten Hema
Bakfiets
Tord Boontje
60,9%
22,3%
2,3%
65,4%
22,0%
1,8%
53,4%
22,7%
3,1%
Voorspelling 2007 Nintendo Wii
Harry Potter 7
Playstation 3
25,6%
19,0%
13,7%

In de categorie Entertainment, Mode & Beauty, Webdiensten en Food&Drinks, zijn de mannen en de vrouwen het dus niet eens over de nummer 1.

De Nintento Wii wordt ls meest buzzable product voor 2007 ingeschat. Wat denken jullie wordt de Nintendo Wii inderdaad het meest buzzable product dit jaar of wordt het iets totaal anders?

Update:

Het filmpje dat tijdens de prijsuitreiking werd vertoond staat inmiddels op YouTube.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Toch wel een verrassende uitslag. Ik had wat analyses gedaan naar de online buzz voor bovenstaande producten en kwam tot hele andere voorspellingen. In veel gevallen hebben de producten die online de meeste buzz veroorzaakten (denk aan Borat, Crocs, iPod, Nespresso en YouTube) de minste stemmen gekregen. Toeval of zouden online en offline buzz niet met elkaar gecorreleerd zijn?


    8 januari 2007 om 20:53
    evroekel

    Klopt. Die Blogpulse lijstjes zaten ook in de presskit en het beeld daarvan wijkt inderdaad af van de uitslag. Blogpulse = op basis van blogs/bloggers en internationaler georienteerd. Sonja Bakker kan daar ook niet tegen Borat op. Jammer dat blogpulse nog niet (zoals technorati) dergelijke overzichten kan filteren o.b.v. taal.


    9 januari 2007 om 03:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!