Social media marketing: maak van jouw bedrijf een “influencer”

Social media marketing: maak van jouw bedrijf een “influencer”
, i-SCOOP
@iscoopbiz

Word-of-mouth is één van de belangrijkste fenomenen waar bedrijven hun social media marketing activiteiten op richten. Ze proberen daarbij de juiste verhalen te vertellen, sociale netwerken te combineren en natuurlijk ook de zogeheten ‘influencers’ te identificeren. Het is fout om te denken dat het identificeren van mensen met ‘invloed’ alleen met social media marketing te maken heeft. Word-of-mouth, referral marketing en het betrekken van influencers in de marketingstrategie zijn tactieken die al langer bestaan dan Internet zelf.

Alleen zijn de kanalen en marketingmogelijkheden met digitale media en technologieën sterk toegenomen. En met social media is de aandacht voor influencer marketing geëxplodeerd.

De belangrijkste vraag voor marketeers en bedrijven is en blijft echter wat mensen er toe aanzet om met hen in contact te treden.

We weten dat mensen zich meer dan ooit laten beïnvloeden door anderen in hun aankoopbeslissingen. Maar we weten ook het vooral vrienden en familieleden zijn die daarbij een belangrijke rol spelen.

Natuurlijk is er meer dan de aankoopbeslissing. Tussen het in de invloedssfeer van een bedrijf komen, op sociale media of elders (zeg maar ‘acquisition’) en de aanschaf van een product of dienst liggen verschillende tussenstappen.

Verschillende soorten beïnvloeders

De identificatie van influencers moet dus gebeuren in alle stadia. Zo hebben slimme e-mail marketers, die nagaan wie hun content het meest verspreidt en – een stap verder – welke van die verspreidende abonnees op hun beurt anderen kunnen aanzetten tot verspreiding van een “verhaal”, al lang ontdekt dat e-mail marketing en social media marketing perfect samen werken.

De grote vraag is hoe je bepaalt wat een influencer is. Om dat te weten moet je al de influencers onderverdelen in verschillende segmenten die gekoppeld zijn aan je marketingdoelstellingen en de “buying journey” van de klant of het interactieproces met “indirecte” klanten of fans.

Een eenvoudig voorbeeld: iemand die door zijn invloed er voor zorgt dat je content veel verspreid wordt is niet hetzelfde als iemand die door zijn invloed de reputatie van je merk versterkt. En die is op zijn beurt niet hetzelfde als influencers die er voor zorgen dat je product of dienst door hun aanbevelingen gekocht worden.

Ter herinnering: mensen vertrouwen vooral mensen die ze kennen zoals familie en vrienden. Ook experts, bloggers en andere influencers met een vlekkeloze reputatie worden vaak vertrouwd.

Zonder vertrouwen is er geen invloed

Invloed en betrouwbaarheid gaan hand in hand. Invloed is dan ook geen kwestie van aantal volgers op Twitter, aantal forwards of wat dan ook.

Het is in de eerste plaats een kwestie van vertrouwen. En wanneer vertrouwen mensen iemand? Als ze weten dat de andere persoon naar hen luistert, hen goed advies geeft, met hen praat en begrijpt wat ze willen.

Natuurlijk speelt een ‘historische’ band ook een rol.

Maar als je al het bovenstaande leest, is er geen enkele reden waarom je als bedrijf, of beter gezegd, individu dat voor een bedrijf werkt, geen betrouwbare partner en dus…influencer kunt zijn.

Invloed is een kwestie van betrouwbaarheid, luisterbereidheid, degelijkheid, kennis van zaken, relevantie en…passie. Hoe passioneel en betrouwbaar is jouw bedrijf?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.