Social Media Update: advertenties in Instagram’s Ontdekken en de nieuwe desktopversie van Twitter

30 juli 2019, 09:00

De mogelijkheden op het gebied van advertising via social media ontwikkelen razendsnel. Daarom zetten we maandelijks een aantal belangrijke updates voor je op een rij. Deze keer: pixeldata in Facebook real-time analyseren, advertenties in Instagram’s Ontdekken-tabblad, de nieuwe campagnedoelstellingen van LinkedIn Advertising, de facelift van Twitters desktopversie en Snapchat Shows.

Facebook-gebeurtenissen real-time testen

Om specifieke gebeurtenissen te meten, remarketing-doelgroepen te maken en attributiedata te ontvangen, moeten Facebook-adverteerders een stuk code op een website plaatsen, een Facebook Pixel. Maar hoe weet je of de pixel correct is geïmplementeerd? Facebook heeft hiervoor een nieuwe tool geïntroduceerd. De tool maakt het voor adverteerders mogelijk om in real-time pixeldata te analyseren. Om de tool te kunnen gebruiken kun je in het advertentieaccount naar het tabblad ‘Evenementenbeheer’ navigeren en op ‘Gebeurtenissen testen’ klikken.

Voordat je aan de slag kan met het testen van de gebeurtenissen, moet de website geopend worden. Als eenmaal de website geopend is zal de tool direct aan de slag gaan met het ophalen van de pixeldata. Eventuele foutmeldingen of meetproblemen komen direct aan het licht en zijn makkelijk op te lossen doordat de indicatie van het probleem duidelijk wordt vermeld. Mocht je geen data genereren nadat je de website hebt geopend, controleer dan of er een adblocker is ingeschakeld.

De filterfunctie geeft adverteerders de mogelijkheid om specifieke gebeurtenissen te testen. Er kan een onderscheid gemaakt worden in vier verschillende activiteitstypen: standaard gebeurtenissen, aangepaste gebeurtenissen, aangepaste conversies en automatisch geregistreerde gebeurtenissen. Daarnaast hebben adverteerders ook de controle om zelf te bepalen welke gebeurtenisgegevens worden opgehaald. Ook kan je bijvoorbeeld enkel de actieve foutmeldingen selecteren om een overzichtelijker beeld te krijgen van de meest urgente problemen.

De tool is een handige oplossing en bespaart veel tijd bij het testen van gebeurtenissen. Daarnaast is het een goede aanvulling op de populaire Facebook Pixel Helper en biedt het adverteerders de mogelijkheid om geanalyseerde data tot 24 uur te bewaren.

Instagram gaat advertenties vertonen bij ‘Ontdekken’

Wist je dat meer dan de helft van de maandelijks actieve Instagramgebruikers het onderdeel ‘Ontdekken’ bezoekt? Hier ziet de gebruiker voorstellen van accounts en posts, gepersonaliseerd op zijn gebruik. Instagram is momenteel bezig met het testen van nieuwe advertentieblokken in ‘Ontdekken’. Deze nieuwe optie brengt adverteerders meer mogelijkheden om gebruikers aan hun merk of product te binden. Instagram gaf een statement over de update: “Dit is voor adverteerders een mogelijkheid om onderdeel te zijn van wat cultureel relevant en trending is, terwijl er nieuwe doelgroepen worden bereikt die op zoek zijn naar iets nieuws. Adverteerders kunnen hun campagnes eenvoudig uitbreiden via automatische plaatsingen en de optie om doelgroepen via Ontdekken te bereiken.”

“Advertenties zullen helaas niet direct in het onderdeel ‘Ontdekken’ te zien zijn”

Hoe werkt het precies en wat kunnen marketeers precies verwachten? De advertenties zullen helaas niet direct in het onderdeel ‘Ontdekken’ te zien zijn. Wanneer een gebruiker op een afbeelding of video in het ‘Ontdekken’-tabblad klikt, opent een afzonderlijk tabblad waarbij de gebruikers verder kan scrollen om meer video’s of afbeeldingen te bekijken. Binnen deze afzonderlijke stroom van content zullen de advertenties vertoond worden. De advertenties worden zodoende op een indirecte manier aan het ‘Ontdekken’-tabblad gekoppeld.

Adverteerders kunnen de nieuwe plaatsing activeren door de automatische plaatsing-optie te gebruiken of enkel te kiezen voor de ‘Verkennen’-plaatsing. De verwachting is dat de nieuwe plaatsing in de aankomende weken beschikbaar zal worden gemaakt.

LinkedIn introduceert nieuwe campagnedoelstellingen

LinkedIn heeft deze maand drie nieuwe doelstellingen toegevoegd aan het advertentieplatform. Adverteerders die reeds gebruik maken van LinkedIn advertenties waren al bekend met de doelstellingen ‘Website klikken’, ‘Betrokkenheid’, ‘Video views’ en ‘Leadgeneratie’. Nu zijn daar deze maand drie nieuwe doelstelling bijgekomen: ‘Website conversies’, ‘Merkbekendheid’ en ‘Sollicitanten’. Via een omweg kon hier al op worden gestuurd door middel van de doelstelling ‘Website klikken’, maar nu zijn hier ook losse doelstellingen voor beschikbaar. In de aankondiging geeft LinkedIn aan dat de update ervoor moet zorgen dat marketeers makkelijker hun zakelijke doelstellingen kunnen realiseren. De nieuwe campagnedoelstellingen:

  • Website conversies: Bij de campagnedoelstelling ‘Conversies’ zullen adverteerders de mogelijkheid krijgen om advertenties naar een specifieke conversie te laten sturen. LinkedIn optimaliseert de campagnes voor een websitegebeurtenis, zoals bijvoorbeeld een aankoop, download of ingevuld contactformulier. Door de enorme hoeveelheid gebruikersdata heeft LinkedIn een goed beeld van het gedrag van de gebruikers en kan zodoende perfect inschatten welke gebruiker geneigd is om te converteren.
  • Merkbekendheid: Deze doelstelling is ideaal voor adverteerders die de naamsbekendheid willen vergroten. Normaal gesproken worden campagnes met de doelstelling ‘Merkbekendheid’ bovenin de aankoopfunnel ingezet. Deze type campagnes worden daarom op basis van CPM (cost per mille / kosten per duizend vertoningen) afgerekend.
  • Sollicitanten: De doelstelling ‘Sollicitanten’ is zeer geschikt voor bedrijven en organisaties die op zoek zijn naar kwalitatieve sollicitanten voor vacatures. In plaats van dat je betaalt per klik of per duizend vertoningen, worden de campagnes afgerekend op basis van verstuurde sollicitaties. Momenteel is deze doelstelling alleen geschikt voor LinkedIn Talent Solutions-klanten.

Twitter krijgt nieuwe desktopversie

Het is eindelijk zover: Twitter geeft de desktopversie van het platform een facelift. De afgelopen maanden werd er door een selecte groep gebruikers al flink getest met de nieuwe desktopversie. In tegenstelling tot voorgaande redesigns van het platform, is deze functie verplicht en kan het niet worden aangepast naar de oude versie.

“Twitters desktopversie krijgt een facelift”

Wat gaat er specifiek veranderen? Twitter is erop gefocust de gebruikerservaring van het platform te blijven verbeteren. De meest opvallende wijziging is dat de bovenste navigatiebalk is verplaatst naar de linkerkant van het venster. De menustructuur geeft gebruikers een duidelijker overzicht van de diverse tabbladen. Daarnaast heeft Twitter een nieuw tabblad toegevoegd, ‘Explore’. Deze functie was al jaren beschikbaar in de mobiele versie en is eindelijk ook verwerkt in de desktopversie. Twitter geeft aan dat het tabblad is overgenomen van de mobiele appversie en is geïntroduceerd om meer live video’s en gepersonaliseerde lokale trends weer te kunnen geven. De nieuwe navigatiebalk aan de linkerkant maakt het tevens gemakkelijker voor gebruikers met meerdere accounts om van account te wisselen, zonder zich opnieuw te hoeven aan te melden.

Naast het nieuwe design geeft Twitter-gebruikers binnenkort ook de mogelijkheid om te kiezen tussen twee donkere thema’s waaronder, ‘Dim’ en ‘Lights out’. Ook kunnen gebruikers kiezen tussen zes verschillende accentkleuren.

De verwachting is dat Twitter de nieuwe desktop-interface in de aankomende weken wereldwijd zal gaan uitrollen.

Snapchat test ‘Shows’-tabblad

Wellicht is het helemaal aan je voorbij gegaan, Snapchat Originals. In oktober 2018 introduceerde het platform de zogenaamde Snapchat Originals, exclusieve series die enkel op Snapchat werd vertoond. De series werden in het Discovery-tabblad vertoond en behaalden al snel 10 miljoen unieke views per dag. Snapchat is van plan om in de toekomst meer samenwerkingen aan te gaan met grote producenten om het aantal series flink te uit te breiden en verder in te spelen op mobile storytelling.

Om Snapchat Originals meer onder de aandacht van de gebruikers te krijgen, is het platform druk bezig met het testen van een nieuw tabblad, Shows. Het nieuwe ‘Shows’-tabblad moet het gemakkelijker maken om de Snapchat Originals te bekijken en tegelijkertijd nieuwe afleveringen en programma’s te blijven volgen. Met de Originals-series toont Snapchat aan de race aan te durven gaan met onder andere IGTV (Instagram), Facebook Watch en YouTube.

Bas van Poorten
Partner & Head of Social bij SDIM Online Marketing bij SDIM Online Marketing

Full-service online marketing agency SDIM maakt succesvolle organisaties nog succesvoller online. Van e-commerce tot business-2-business, goede doelen en (semi-)overheid. SDIM realiseert concrete doelen over het gehele aankoopbeslissingsproces. Van awareness tot herhaalaankopen, volledig inzichtelijk gemaakt. Opdrachtgevers van SDIM lopen uiteen van MKB tot internationale -franchise- organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!