Zo staat het met social media-gebruik in de provincies

4 augustus 2018, 08:00

Facebook- en Instagram in Limburg, Brabant, Zeeland, Gelderland en Utrecht

Elk jaar publiceert Social Dutch de laatste Facebook- en Instagram-cijfers per gemeente. Cijfers die voornamelijk dienen ter motivatie en bewustwording voor organisaties en bedrijven om deze sociale media te omarmen als belangrijk marketing- en communicatiemiddel. Al jaren maken Facebook en Instagram beiden een groei door, maar in 2018 openbaart zich een kink in de kabel.

Landelijk maakt zo’n 58 procent van de Nederlanders gebruik van Facebook. Dat is een daling van 5 procent in vergelijking met vorig jaar. Het aantal Instagram-gebruikers is landelijk gestegen met 27 procent en komt uit op 36 procent van de Nederlanders die Instagram gebruikt.

In de rapporten zijn de cijfers van een aantal provincies gepubliceerd: Limburg, Noord-Brabant, Zeeland, Gelderland en Utrecht. Belangrijke conclusie is dat Facebook voor het eerst een daling heeft doorgemaakt. Opvallend is dat dit voornamelijk in kleinere gemeente is. Het lijkt erop dat dit door de negatieve berichtgeving over Facebook komt.

“Laggards en late majority haken nu het snelst af van Facebook”

Hay de Bitter van Social Dutch zegt hierover: “Persoonlijk denk ik dat Facebook wel weer opkrabbelt. Men heeft nog steeds ruim de helft van de Nederlanders als gebruiker. Daarnaast is het ook eigenaar van Instagram. Die link lijken veel gebruikers zich niet te realiseren. Ik denk dat dit met het adoptiemodel van Rogers te maken heeft. Als je kijkt naar innovaties, kun je de samenleving in een aantal groepen indelen. Early adopters zijn mensen die makkelijk iets omarmen. Veelal ook woonachtig in grotere steden. De wat afwachtenden zijn de late majority en laggards. Zij maken gebruik wanneer anderen al ervaringen hebben opgedaan en zijn doorgaans woonachtig in kleinere gemeenten. Nu er natuurlijk veel negatieve ervaringen rondom Facebook zijn, waaronder de privacy schandalen, is dit ook de groep die het snelst afhaakt.”

Facebook daalt overal

Het aantal Facebook-gebruikers is in alle provincies gedaald: in Gelderland en Zeeland 3 procent, in Limburg 5 procent, in Utrecht met 4 procent en in Noord-Brabant is de laagste daling geconstateerd – maar nog steeds een daling: 1 procent. In Zeeland gebruikt ‘maar’ 51 procent van de inwoners Facebook, in Gelderland is dat 53 procent, in Noord-Brabant 56 procent en in Utrecht 52 procent, zes procent lager dan het landelijk gemiddelde. In Limburg gebruikt 59 procent van de inwoners het platform, wat ondanks de daling hoger is dan het landelijk gemiddelde.

Instagram groeit door

Instagram daarentegen heeft, net als in 2017, weer een grote stijging doorgemaakt. Gelderland zag een stijging van 24 procent: 33 procent van de Gelderse inwoners maakt nu gebruik van Instagram. In Limburg was er een stijging van 26 procent (30 procent van de inwoners gebruikt Instagram), in Noord-Brabant was dat 27 procent (35 procent van de inwoners gebruikt Instagram) en in Zeeland 19 procent (31 procent van de inwoners gebruikt Instagram). In Limburg ligt hiermee het percentage Instagram-gebruikers het laagst ten opzichte van het landelijk gemiddelde. In Utrecht was er een stijging van ‘maar’ 15 procent: Instagram was vorig jaar al een stuk populairder dan in de overige provincies, want het percentage inwoners dat er gebruik van maakt ligt op het moment op 35 procent.

Of deze trend van Facebook-daling en Instagram-stijging zal doorzetten, gaan we de het komende jaar zien. De ontwikkeling van Facebook en het effect van de recente kritiek laat zich niet eenvoudig voorspellen.

De integrale onderzoeken van Social Dutch zijn hier te bekijken.

Karin Thybaut
Eindredacteur bij Marketingfacts

Als (eind)redacteur bij Marketingfacts hou ik me bezig met de redactionele en commerciële coördinatie van alle content op marketingfacts.nl. Ik heb altijd bij uitgeverijen gewerkt, dus media en advertising vind ik bijster interessant, maar ook over de psychologie achter marketing en communicatie lees ik graag.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Martijn Jes

    De cijfers in het artikel komen volgens mij niet overeen met de cijfers op de website van Social Dutch. Er lijkt iets niet te kloppen, of lees ik het verkeerd.


    6 augustus 2018 om 06:07
    Hay de Bitter – Social Dutch

    Hoi Martijn,

    je doelt waarschijnlijk op de cijfers van landelijk. Hierover staat inderdaad ook een onderzoek op onze website. Echter is dat al van enkele maanden geleden. In die tijd is er dus veel gebeurt.

    Groet Hay


    6 augustus 2018 om 10:15
    Martijn Jes

    Dus op jullie eigen website zijn de cijfers verouderd en verwijst bovenstaand artikel door aan de verouderde cijfers. Klop dat?


    6 augustus 2018 om 13:28
    jeroenmirck

    Dank voor je reactie, Martijn. Marketingfacts vond het interessant om een artikel te wijden aan de recente cijfers van Social Dutch over het gebruik van sociale media per provincie. In ons artikel verwijzen we uiteraard naar de website van Social Dutch, waar deze bewuste cijfers te vinden zijn. Het klopt dat er nog veel meer cijfers staan op de website van Social Dutch. Ook ons viel daarbij op dat het percentage Facebook-gebruikers in de loop van de tijd fluctueert. Dat is allicht voer voor een ander artikel, maar om ons nu te verwijten dat we naar ‘verouderde cijfers’ verwijzen vind ik een beetje flauw.

    Jeroen Mirck, hoofdredacteur Marketingfacts


    7 augustus 2018 om 12:17
    Eric

    Hallo,

    Zijn er gegevens beschikbaar over het Social Media gebruik in Lelystad?

    Gr

    Eric


    31 juli 2019 om 08:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!