Sneller afmelden van nieuwsbrieven in Gmail

27 februari 2014, 10:29

En daar is Google weer! Er is opnieuw een grote wijziging doorgevoerd in Gmail met impact op e-mailmarketing. Het afmelden op de e-mailmarketingnieuwsbrief was voor ontvangers nog nooit zo eenvoudig. Misschien zelfs wel iets té makkelijk in de ogen van een aantal e-mailmarketeers. Met name de databases van retailers zijn goed gevuld met Gmail-adressen, vaak gaat het al snel om 10 tot 15 procent van de database.

Een korte terugblik

Google is Gmail steeds meer aan het finetunen om een optimaal gebruiksgemak te creëren. Zo ging in 2013 de inboxstructuur volledig op de schop. Een van de uitkomsten was dat e-mailmarketingnieuwsbrieven niet langer in de inbox, maar onder een apart mapje ‘Reclame’ kwamen. E-mailmarketeers vreesden voor een gigantische daling van het openingspercentage. Uit de eerste resultaten blijkt dat de open-rates 1,5 procent zijn gedaald. Uit gebruikersoogpunt wil bijna niemand meer zonder de getabte structuur werken.

Begin dit jaar volgde een tweede grote wijziging. De mogelijkheden om dynamic imaging in e-mailings toe te passen naar Gmail-adressen werd grotendeels beperkt. Om de snelheid van Gmail te verbeteren, werden plaatjes namelijk door Gmail op eigen servers opgeslagen en vanuit daar gecached bij opens. Hoe vaak er sprake is van een refresh is onduidelijk en dat maakt het voor marketeers dus erg lastig om bijvoorbeeld gebruik te maken van locatiespecifieke content of een aftelmechanisme. Tegelijkertijd ondervond een aantal e-mailmarketingplatforms problemen met de meetbaarheid van hun verzonden e-mailmarketingnieuwsbrieven omdat enkel de eerste open werd geregistreerd.

Afmelden was nog nooit zo makkelijk

En nu eind februari is het tijd voor de volgende grote wijziging in Gmail. De oplettende Gmail-gebruiker had het bij haar ontvangen nieuwsbrieven al voorbij zien komen. Naast de afzendernaam wordt namelijk sinds afgelopen donderdag de mogelijkheid geboden om je af te melden voor de nieuwsbrief. Heel eenvoudig en binnen de interface van Google.

Consumenten met een Gmail-adres hoeven dus niet langer te zoeken naar de vaak zo ‘verstopte’ afmeldlink om vervolgens op een landingspage je af te melden. Vanaf nu wordt naast de afzender de kans geboden zich af te melden. Na een klik op ‘Afmelden’ hoef je je keuze alleen nog maar te bevestigen. Het is daarmee dus niet langer nodig om eerst de website van de afzender te bezoeken en je daar vervolgens af te melden. De afmeldlink wordt in de HTML opgepakt uit de ‘list unsubscribe’ in de header – dat kan zowel een mailto-command als een webadres zijn. Je campagneplatform, bijvoorbeeld Tripolis Dialogue of Selligent, vangen de afmelding af.

Gmail gaat hiermee dus verder met het verbeteren van het gebruikersgemak. Aan de andere kant vroegen veel e-mailmarketeers tot dusver op hun afmeldpagina een afmeldreden uit of werd de mogelijkheid geboden het aantal nieuwsbrieven te verminderen of je abonnement zelfs tijdelijk te pauzeren. Die waardevolle input of het behouden van nieuwsbriefabonnees zit er via deze route niet meer in.

Een alternatieve optie?

Het Amerikaanse blog Zettasphere laat zien dat er nog een alternatieve afmeldflow is. Hierbij wordt een voorbeeld van YouTube aangehaald. Wellicht komt het omdat YouTube net als Gmail tot de Google-familie behoort. Aan de andere kant valt het voor te stellen dat deze optie er straks ook komt voor andere vertrouwde verzenders. Een voordeel hierbij is dat de dialoog gehandhaafd blijft.

Gmail-afmelddialoog

Voordeel

Is er dan ook iets positiefs voor e-mailmarketeers te melden? Ja! Er werd steeds meer onnodig geklikt op de spam-button omdat consumenten snel en eenvoudig van de mails af wilden. Dat had weer impact op de reputatie van jou als afzender. Deze nieuwe ontwikkeling zal het aantal kliks op spam drastisch laten afnemen.

Wat kunnen marketeers doen?

Hoewel er wisselende berichten zijn over de versnelde afmeldmogelijkheid van de nieuwsbrief, vind ik persoonlijk dat e-mailmarketeers het voordeel van de twijfel moeten geven aan Gmail. Het dient het gebruikersgemak en zo lang jouw content persoonlijk en relevant is, zal de ontvanger er geen moment over twijfelen om zich af te melden. Blijf je vasthouden aan een one size fits all-mailing, dan loop je waarschijnlijk het risico dat je wordt verbannen uit de mailbox. Geef je ontvanger de aandacht die hij verdient en uiteindelijk wordt je beloond!

Gerrit van Leeuwen
Digital Director bij Springbok

Gerrit van Leeuwen is als Digital Director van Springbok verantwoordelijk voor kwaliteit en innovatie binnen het domein van CRM, klantloyaliteit en marketing automation.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jasper

    Zover ik weet heeft Outlook/Hotmail/Microsoft dit al heel lang en is er weinig nieuws onder de zon voor een e-mailmarketeer.

    Of is er een fundamenteel verschil tussen deze implementatie en die van Microsoft?


    27 februari 2014 om 15:12
    gerritvanleeuwen

    Bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk dat ook bij Outlook.com er sprake is van een versnelde afmeldmogelijkheid. Het grote verschil is echter dat deze afmeldmogelijkheid onderaan de nieuwsbrief te vinden is (en dat dus geen kliks op de spambutton voorkomt). Bij Gmail.com is de versnelde afmelding te vinden bovenaan de mail naast de afzendernaam. De impact is daarmee direct een stuk groter.

    Groet,

    Gerrit


    27 februari 2014 om 18:59
    Suzanne

    ‘Afmelden’ is nu vervangen door ‘Via’. ‘Via’ laat zien van wie de mail afkomstig is.


    4 maart 2014 om 11:54
    Bob Bulder

    Ik moet bekennen dat ik dit een prettige nieuwe optie vind. Ik denk dat nieuwsbrieven sowieso nogal gedateerd zijn en email marketeers opzoek moeten gaan nieuwe methodes.


    4 maart 2014 om 16:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!