Snel onderzoek naar de internetmarkt
Breedbandinternet neemt de markt over. Zo’n 800.000 mensen internetten via de kabel en 200.000 mensen hebben een ADSL-verbinding. Gaat breedbandinternet nu eindelijk voor een marktversnelling zorgen? Krijgt de gouden e-commercemarkt zijn tweede kans?
“De internetmarkt is ondoorzichtig. Wie zijn de spelers? Wat doen ze en wat is hun toegevoegde waarde? Op deze en andere vragen proberen we antwoord te krijgen door een onderzoek te starten.” Dit vertelde Hans Leemans, directeur van de brancheverening Nederlandse Internet Providers (NLIP), op 13 februari tijdens de eerste Telecombrief Business Club van 2003.
Kernprobleem is dat er niet eens een duidelijke definitie van breedband bestaat en zo zijn er nog heel veel onduidelijkheiden in de internetbranche. Dit is de reden van het onderzoek. De planning is dat het door het ministerie van Economische Zaken gefinancierde onderzoek in maart begint en in het najaar wordt afgerond. Hans Leemans:??De cijfers en conclusies geven we ook aan de Opta. Ze begrijpen totaal niet hoe de internetmarkt in elkaar steekt.??
Gevecht om breedband
Op dit moment vechten zes tot acht grote partijen op ‘de internetmarkt met elkaar om de prijs van breedbandinternet. Een middensegment van circa veertig op zich rendabele internetbedrijven dreigen de dupe te worden van deze wilde prijzenslag. E?n van de aanwezigen op de Business Club opperde: ??Het zou interessant zijn om te kijken naar wat de consument wil betalen in plaats van wat de aanbieder wil ontvangen.?? Leemans: ??We adviseren een op verbruik gebaseerd tarief, dus betalen voor het gebruik van het netwerk.??
De branchevereniging wil de aanleg van gemeenschappelijke glasvezelnetwerken bevorderen, dan ontstaan pas echt breedbandige netwerken met ruimte voor nieuwe diensten. Een probleem daarbinnen blijft de facturering door de hoge kosten. De vereniging wil de facturering desnoods centraal verzorgen.
Bron: