Snel SEO verbeteren: zes tips voor de doe-het-zelver

18 december 2018, 12:00

Het is een term die vaak voorbij komt en bij iedere marketeer bekend is: SEO, Search Engine Optimization, zoekmachine-optimalisatie. En hoewel die nummer-één-positie op de Google resultatenpagina niet altijd haalbaar is, is het toch belangrijk om je SEO goed op orde te hebben, omdat het veel scheelt in het aantal organische bezoekers dat je website trekt. Voor de doe-het-zelvers zijn er zes tips waarmee je snel en eenvoudig invloed kunt uitoefenen op je resultaten.

Tip 1: Search Console

Voordat je kunt beginnen met het aanpassen van je website om de SEO-resultaten te verbeteren, zul je eerst in kaart moeten brengen hoe je website er op dit moment voor staat. Een tool die iedere websitebeheerder zou moeten kennen en gebruiken is de Search Console van Google. Deze tool analyseert het zoekverkeer en de prestaties van je website en geeft je zo een goed beeld hoe je website er qua SEO voor staat. Ook kun je de Search Console goed gebruiken voor de tips die gaan volgen.

De Search Console brengt verschillende soorten informatie in beeld waar je veel uit kan halen. Als doe-het-zelver wil je eerst een nulmeting doen: hoeveel organische traffic haal je momenteel binnen en met welke zoekwoorden gebeurt dit? Wat is je click through rate (CTR) voor welk trefwoord en welke positie neem je in op de resultatenpagina’s van de verschillende zoektermen? Allemaal informatie die je uit de Search Console kunt halen en die je zeker in de gaten moet houden om te bepalen of je inspanningen vruchten afwerpen.

Deze tool kun je gratis gebruiken, mits je een Google-account hebt en aanpassingen kunt maken in de broncode van je website.

Tip 2: Trefwoordanalyse

Wanneer je gevonden wil worden in zoekmachines, is het belangrijk voor ogen te hebben wat de belangrijkste trefwoorden voor je website zijn: bijvoorbeeld de diensten van je bedrijf of de onderwerpen waarover je schrijft. Hoe duidelijker het is dat een pagina over een bepaald onderwerp gaat – wat je aangeeft door het gebruik van trefwoorden – hoe gemakkelijker een zoekmachine deze koppelt aan een zoekopdracht en hoe groter de kans dat je op een mooie plek in de resultaten terecht komt. Benieuwd op welke zoektermen je nu gevonden wordt? Neem een kijkje in de Search Console (tip 1).

“Hoe meer er op de trefwoorden gezocht wordt, hoe vaker je website in beeld kan komen”

Welke trefwoorden geschikt zijn om te gebruiken hangt af van het periodieke zoekvolume en de concurrentie die ook op de trefwoorden mikt. Hoe meer er op de trefwoorden gezocht wordt, hoe vaker je website in beeld kan komen. Maar hoe meer concurrentie er op deze trefwoorden aanwezig is, hoe groter de kans dat je pagina niet op een gunstige positie staat en dus niet gezien wordt.

Hoeveel zoekvolume er per maand op een bepaalde term rust, kun je terugvinden in de zoekwoordplanner van Google Ads of, mocht je geen Google Ads-account hebben, de tool Ubersuggest. De concurrentie kun je bepalen door de zoekterm in Google in te voeren en het aantal resultaten te bekijken. Vervolgens kun je deze twee getallen tegen elkaar afzetten om de zogenaamde Keyword Effectiveness Index (KEI) te achterhalen. De formule hiervoor is als volgt: KEI = aantal zoekopdrachten/concurrentie. Hoe hoger deze index uitvalt, hoe meer potentie het trefwoord heeft om goed te scoren op de resultatenpagina.

Keyword Effectiveness Index

Heb je eenmaal een overzicht van de voor jou meest succesvolle trefwoorden, probeer deze dan zoveel mogelijk te gebruiken op de pagina’s waarvoor de trefwoorden relevant zijn. Zorg er ook voor dat de trefwoorden van toegevoegde waarde zijn op een pagina en ga niet met trefwoorden strooien om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Dit zal op den duur alleen maar een averechts effect op je resultaten hebben.

Tip 3: Completeer je meta-description en page titles

Misschien wel de meest simpele tactiek om je SEO-resultaat aanzienlijk te verbeteren, is het aanvullen van je meta-description en title.

Meta-description

De meta-description is een korte samenvatting van de inhoud van de betreffende pagina en wordt in HTML gezet door middel van de tag. Ondanks dat de meta-description niet direct invloed heeft op je positie op de resultatenpagina heeft het wel invloed op het aantal personen dat op de website klikt, wat weer direct invloed heeft op de positie op de resultatenpagina. Op het moment van schrijven is de lengte van een goede meta-description voor desktop 155 tekens en voor mobiel 150. Houd dus vast aan 150 tekens, zodat je meta-description op elk device volledig zichtbaar is.

“Houd vast aan 150 tekens, zodat je meta-description op elk device volledig zichtbaar is”

Enkele punten om rekening mee te houden tijdens het schrijven van een meta-description:

  • Geef duidelijk aan wat het onderwerp van de pagina is
  • Gebruik minimaal twee keer het focustrefwoord van de pagina
  • Maak de tekst zo aantrekkelijk mogelijk om op te klikken
  • Eindig wanneer mogelijk met een call-to-action

Title

De titletag bepaalt de titel van je pagina zoals deze wordt weergegeven op de resultatenpagina van zoekmachines. De paginatitel vertelt een zoekmachine wat het onderwerp van de betreffende pagina is waardoor de zoekmachine deze aan de juiste zoektermen kan koppelen. Het is dus van groot belang dat deze titel goed aansluit bij de inhoud van de pagina en het trefwoord bevat waarop je gevonden wil worden.

De titel is niet alleen zichtbaar op de resultatenpagina van zoekmachines maar verschijnt ook in je webbrowser en op social media wanneer de pagina wordt gedeeld. Zorg dus dat je titel pakkend en beschrijvend is. En o ja: niet langer dan 90 tekens.

Zoekresultaat op de term: zoekmachine-optimalisatie BlooSEM

P.S. Gebruikers van WordPress: er zijn plugins om dit werkje een stuk makkelijker voor je te maken. Een veelgebruikte plugin is de Yoast-plugin. Zeker het proberen waard!

Tip 4: 404 oplossen

Om te kunnen begrijpen wat een 404-pagina voor effect heeft op je website moet je weten dat elke pagina en elke website een bepaalde waarde toegekend krijgt: de domeinwaarde of domein autoriteit. Deze waarde loopt van 0 tot 100 en is afhankelijk van een aantal factoren waaronder het aantal bezoekers en het aantal verwijzingen naar deze pagina. Simpel gezegd geeft deze pagina aan hoe goed jouw pagina of website is. Wanneer een pagina of de inhoud wordt verwijderd van een website, dan verdwijnt ook de waarde.

“Wanneer een pagina of de inhoud wordt verwijderd, dan verdwijnt ook de waarde”

404-pagina’s zijn de pagina’s die een bezoeker te zien krijgt wanneer de geïndexeerde pagina geen inhoud meer bevat en waarvan de waarde dus is weggevallen. In principe is dit altijd slecht nieuws. Wanneer een zoekresultaat doorlinkt naar een 404-pagina, dan vervalt niet alleen de paginawaarde, maar ziet de zoekmachine het ook als slechte kwaliteit. Dat zal de kwaliteitsscore van je website doen dalen en hiermee ook de kans om op een mooie resultatenpositie terecht te komen.

Je wilt dus zo min mogelijk 404-pagina’s op je website hebben, om een zo hoog mogelijke waardering te krijgen van zoekmachines, maar hoe spoor je de foutmeldingen op? En als je ze gevonden hebt, wat dan?

De 404-pagina’s opsporen kan via de Search Console. Ook zijn er verschillende tools via een simpele zoekopdracht te vinden die hetzelfde voor je kunnen doen.

Welke oplossing voor jouw pagina’s de juiste is hangt af van de situatie:

• De inhoud van de pagina is verplaatst: Wanneer de inhoud van de pagina is verplaatst naar een andere pagina, doe je er goed aan om een zogenaamde redirect in te stellen. Met een redirect dirigeer je een bezoeker naar de juiste URL. Zo blijft de waarde van deze pagina bewaard en krijgt je bezoeker geen 404-pagina voorgeschoteld. Hoe je een pagina moet redirecten is afhankelijk van de broncode of het CMS waarin je werkt. Voor bijvoorbeeld WordPress-websites zijn er verschillende plugins te vinden, terwijl je bij andere websites de redirects hardcoded moet instellen. Vraag dit na bij je websitebeheerder.

• De inhoud van de pagina is verwijderd: Als de gehele pagina is verwijderd en er is op je website geen pagina met vergelijkbare informatie, dan zijn er drie opties:

  1. Een aangepaste 404-pagina creëren vanaf waar de bezoeker verder kan navigeren: Het grote voordeel van een custom 404-pagina is dat je de bezoeker de kans geeft verder te zoeken op je website. Dit kan door middel van een uitgebreid menu of een zoekbalk. Dit geeft de bezoeker het idee welkom te zijn en werkt doorgaans beter dan optie 2.
  2. De 404-pagina redirecten naar de homepage: Het voordeel hiervan is dat de bezoeker op je website blijft en de 404 weg is. Het nadeel hiervan is dat de bezoeker zeer waarschijnlijk op een pagina terecht komt die niets met zijn of haar zoekopdracht te maken heeft.
  3. Een 410-errortag meegeven aan de pagina: Deze tag geeft zoekmachines aan dat de pagina bewust is verwijderd en dat deze dus niet meer geïndexeerd hoeft te worden. Deze zal sneller verdwijnen uit de zoekresultaten dan een standaard 404-pagina, maar zorgt er ook voor dat de waarde van de pagina komt te vervallen.

Kort samengevat kunnen we 404-pagina’s het beste redirecten, mits dit gebeurt richting een relevante pagina. Is deze relevante pagina niet beschikbaar, dan raden we aan altijd te kiezen voor de meest gebruiksvriendelijke oplossing (wat meestal neerkomt op een custom 404-pagina).

Tip 5: Afbeeldingen verkleinen

Een belangrijk criterium waarop je website wordt beoordeeld, is de snelheid. Hoe sneller je website laadt, hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe hoger de kans dat je een goede positie inneemt op de resultatenpagina. De snelheid van je website wordt voor een aanzienlijk deel bepaald door de grootte van je website. En dan hebben we het niet over het aantal pagina’s, maar over het aantal KB’s of MB’s dat moet worden ingeladen.

Afbeeldingen hebben een grote invloed op de grootte en snelheid van je website. Zeker websites die veel afbeeldingen gebruiken kunnen hier veel winst pakken. Een fout die vaak gemaakt wordt is het uploaden van een afbeelding met een hogere resolutie dan nodig is. Een hogere resolutie betekent een groter bestand, wat weer betekent dat het langer duurt om dit bestand in te laden.

“Afbeeldingen hebben een grote invloed op de grootte en snelheid van je website”

Als je bedenkt dat de doorsnee gebruiker maximaal een 4K-resolutie op zijn of haar beeldscherm heeft ingesteld (dat is 8,3 megapixel), dan is het zonde om een afbeelding van 20 megapixel op je website te zetten. Deze afbeelding wordt dan verkleind weergegeven terwijl de gebruiker wel het volledige bestand in moet laden, wat dus langer duurt. Hetzelfde geldt voor kleine logo’s of productfoto’s. Zorg ervoor dat deze in een handelbare resolutie worden geplaatst.

Hieronder een voorbeeld van een website van 5,83MB. Wanneer de afbeeldingen van deze website geschaald zouden worden, dan bespaart dit maar liefst 1,2MB – dat is ruim 20 procent.

Wat de ideale resolutie is voor je website hangt af van meerdere factoren. De beste manier om de maximale resolutie van een afbeelding te bepalen is door te kijken naar het template waarin de website is gebouwd. Is de breedte van het template bijvoorbeeld 1100 pixels, dan heeft het geen enkel nut om afbeeldingen te plaatsen die breder zijn dan 1100 pixels. Werk je via een CMS, dan staat dit vaak al in de module waarin je afbeeldingen kan toevoegen. Werk je rechtstreeks in de HTML-code, dan ben je zeer waarschijnlijk al op de hoogte van deze afmetingen. Heb je een webbouwer in dienst, vraag dan naar deze informatie.

Tip 6: Geen losse eindjes

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt als kleuter… midden in de supermarkt ben je je moeder ineens kwijt. Shit, wat nu? Je kan zoveel kanten op, er is veel moois en lekkers te zien, maar het enige wat je wil is terug naar mama. Maar waar is ze? Uiteindelijk helpt een puberende vakkenvuller je en ben je de vervelende ervaring snel weer vergeten.

Je website is als een supermarkt waar zich een hoop kleuters bevinden. Met als verschil: deze kleuters gaan weg als ze niet vinden wat ze zoeken (kinderachtig hè?). Wanneer kleuters (bezoekers) kort op een website of pagina zijn, dan is dit een teken richting zoekmachines: de website of pagina biedt de bezoeker niet waar hij of zij naar op zoek is. Resultaat: mindere ranking. Daarnaast wil je bezoekers zo aansturen dat ze converteren voordat ze je website verlaten. Nu hoef je geen klein leger aan tieners in dienst te nemen om iedere bezoeker aan het handje te nemen, maar je moet wel zorgen voor een duidelijke, opvallende routeaanduiding. Met een duidelijke navigatie zorg je namelijk voor een betere gebruikerservaring (UX) en heb je een positieve invloed op:

  1. Het aantal bezochte pagina’s per bezoek
  2. De gemiddelde tijd van een bezoeker op je website
  3. Het bouncepercentage
  4. Begeleiding door de salesfunnel en dus de kans op conversie
  5. Als we bovenstaande bij elkaar optellen: een betere SEO-ranking

De clue van de tip: zorg ervoor dat je bezoeker of crawler altijd een ‘uitweg’ heeft naar een volgende of vorige pagina op je website. Een doodlopende pagina heeft vrijwel altijd een vertrekkende bezoeker als gevolg, dus zorg er voor dat er altijd een link of conversiebutton aanwezig is op een pagina. Maar welke routes bied je dan aan je bezoeker?

Hoe je je gebruikers het beste kunt helpen, hangt vanzelfsprekend af van je website en wat voor bezoekers je trekt. Wel zijn er een aantal zaken waar je op kunt letten en die over het algemeen zorgen voor een betere navigatie en daarmee gebruikerservaring en conversieratio. Houd in ieder geval rekening met onderstaande punten en zet een flinke stap in de goede richting.

Vragen, vragen, vragen?

Content roept vragen op, altijd en overal. Wat nou als bezoekers vragen hebben naar aanleiding van de inhoud op één van je pagina’s? Het meest effectieve is om ze meteen te begeleiden naar het antwoord dat uiteraard op je website te vinden is. Stel, je hebt een blog geschreven dat deel 2 in een serie is. Bezoekers gaan zich ongetwijfeld afvragen waar ze deel 1 kunnen vinden en wat daar dan precies in stond. Precies om die reden plaats je dan natuurlijk een linkje naar deel 1. Een logisch en veelvoorkomend voorbeeld, maar daarom niet minder nuttig.

“Hoe beter je de bezoeker helpt, hoe langer ze blijven, hoe groter de kans dat ze converteren”

Analyseer je pagina’s goed en bedenk welke vragen de inhoud op zou kunnen roepen. Vraag vrienden of familie om het eens door te nemen en al hun vragen op te schrijven. Hoe beter je de bezoeker helpt, hoe langer ze blijven, hoe groter de kans dat ze converteren, hoe groter de kans dat ze je aanbevelen en hoe groter de kans dat jij als website wat groeit en beter gaat presteren in de zoekmachines. Het beste voorbeeld: Wikipedia. Je blijft maar doorklikken…

NEEM DIRECT JE SEO-AUDIT AF BIJ BLOOSEM!

Vreemde plek voor een dergelijke call-to-action, niet? Absoluut mee eens en dat brengt ons bij het volgende punt: is de bezoeker klaar om te converteren?

Zo’n beetje ieder bedrijf heeft ooit voor elk van de kanalen een salesfunnel- of customer journey-map opgesteld: vaak een trechtervormige afbeelding met felle kleurtjes waarin beschreven wordt welke stappen een potentiële klant of cliënt moet doorlopen om uiteindelijk een conversie te genereren. Dit is vanaf nu de SEO-customer journey. Bedenk aan de hand van deze customer journey of je op een bepaalde pagina al een nadrukkelijke call-to-action moet plaatsen.

Wij zijn voorstander van het See-Think-Do-Care model. Alle pagina’s zijn in te delen in één van de fases van dit model. Bevindt een pagina zich in de see-fase, wat betekent dat deze nog kennis maakt met het bedrijf of product, dan komt een call-to-action nogal uit de lucht vallen. Bezoekers willen eerst weten wat het bedrijf doet, wat het product is en of zij hier een goed gevoel bij hebben. Is de bezoeker hierover uit en zit hij eraan te denken om met het bedrijf in zee te gaan of het product te kopen, dan zit hij waarschijnlijk op een pagina waar dit product of deze dienst wordt uitgelicht. De pagina bevindt zich in de think-fase. Dit is de fase voor de fase waarin vóór conversies wordt gezorgd (de do-fase). Dit is dus een geschikte plaats voor een call-to-action om je bezoeker te begeleiden naar die gewilde conversie.

Pagina niet gevonden

Ondanks dat je tip 4 tot in perfectie hebt uitgevoerd, blijven er toch nog een aantal 404-pagina’s over. Wat nu als hier een bezoeker op terecht komt? Er zijn misschien niet direct logische pagina’s om naar te linken, maar de bezoeker kwam met een doel naar je website, dus probeer hem of haar dan ook naar het doel te begeleiden.

Een eenvoudige en goed werkende oplossing is een zoekbalk op je 404-pagina. Dit motiveert je bezoeker om toch nogmaals binnen je website te zoeken naar de gewenste content. Mocht je bezoeker er met de zoekbalk niet uitkomen, zorg er dan voor dat je altijd terug kan naar de homepage en je belangrijkste landingspagina’s. Wellicht dat een contactknop ook een handige toevoeging is voor je eigen 404-pagina’s.

Simpel gezegd: zorg ervoor dat je de bezoeker een ‘uitweg’ biedt en help hem deze te vinden:

SEO-breadcrumbs

Hans en Grietje gebruiken broodkruimeltjes om de weg terug te vinden. Dit principe kun je ook op je website toepassen door zogenaamde breadcrumbs in te stellen op je website. Deze breadcrumbs vertellen je bezoeker waar hij zich bevindt en zijn tevens klikbaar, om snel naar een vorige pagina terug te keren.

Niet alleen is dit erg gemakkelijk voor de gebruiker en verlaagt het dus bouncerates, Google vindt ze ook heel erg fijn. De breadcrumbs geven namelijk de websitestructuur aan, waardoor Google beter je website kan indexeren en zo ook beter kan bepalen welke zoektermen relevant zijn voor jouw website. Om ook Google te helpen via breadcrumbs, moet je ze wel inzetten met structured data. Hoe dat moet lees je op de hulppagina van Google.

“Google vindt breadcrumbs heel erg fijn”

Doe het lekker zelf?

Met de zes tips kun je zelf een beginnetje maken met het voor zoekmachines optimaliseren van je website. Beginnetje? Jazeker, er zijn nog veel meer factoren die van invloed zijn op het innemen van een mooie positie op de resultatenpagina. Wees dan ook niet verbaasd als je na vele uren zweten en zwoegen nog niet die gedroomde nummer-één-positie hebt ingenomen. SEO is een langzaam proces dat continu zou moeten lopen en waarvan de resultaten lang op zich kunnen laten wachten, dus heb geduld en blijf je website verbeteren.

Rene Siedsma
Online Marketing Consultant bij BlooSEM

Rene is Online Marketing Consultant bij BlooSEM. Hij houdt zich voor diverse klanten met name bezig met SEO, Web Analytics, Google Tag Manager en Content Marketing. BlooSEM is een online performance marketingbureau in Hilversum. Al meer dan 15 jaar specialist in het bedenken en uitvoeren van een resultaat gedreven online marketing strategie. Het marketinginstrument dat daarbij onze klanten het hoogste rendement oplevert is SEM; search engine marketing. BlooSEM analyseert, ontwikkelt en realiseert naast SEM ook online business voor haar klanten met andere marketing performance diensten als affiliate marketing, display advertising, social advertising, data feed marketing, lead management en conversie optimalisatie. BlooSEM’s performance diensten dragen altijd direct of indirect bij aan het gewenste resultaat; no-nonsense marketing!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Rob korting

    Dank je wel voor je informatie ik ga er mee aan het werk.

    Gewoon simpel en duidelijk geschreven ook voor beginners zoals ik.

    Rob korting


    18 december 2018 om 21:27
    ReneSiedsma

    Hoi Rob,

    Dank voor het compliment en succes!


    19 december 2018 om 08:03
    Koen Evers

    Goed artikel, alles start bij een uitgebreid onderzoek en een juiste focus!


    7 april 2021 om 16:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!