• Mobile
    wordt gesponsord door

SMS-je kan zeker de helft goedkoper

SMS-je kan zeker de helft goedkoper

Als de telefoniewaakhond OPTA de mobiele aanbieders in Nederland stevig op de vingers tikt, dan zijn sms-berichten binnen twee jaar de helft goedkoper. Nu nog komen mobiele aanbieders weg met het maken van onderlinge afspraken. En dat past niet in een gezonde markteconomie. Dat stelt dr. Marco Haan, universitair docent micro-economie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Volgens onderzoek van de Franse consumentenbond betalen mobiele bellers met vijftien cent per bericht veel te veel voor hun sms-jes. In Nederland ligt de prijs gemiddeld nog zeven cent hoger, terwijl de kostprijs gelijk is: zo?n twee eurocent per bericht. Tel daarbij de kosten voor onderhoud aan het netwerk en een redelijke winstmarge en de rekening zou per bericht rond de vijf eurocent moeten bedragen.

“Zo werkt het in Nederland helaas niet”, zegt Haan. “Als ik met Telfort een bericht naar het netwerk van Vodafone stuur, dan rekent Vodafone afwikkelkosten aan Telfort. Dat doen alle aanbieders. Door die afwikkeltarieven kunstmatig hoog te houden, kunnen aanbieders flinke winsten opstrijken.” De afwikkeltarieven betreffen onderlinge leveranties en vallen buiten de mededingingswet. Die let alleen op de kostprijs aan het eind van de rit; die voor consumenten. Daarom zou de OPTA volgens Haan in moeten grijpen: “De OPTA kan zeggen: jongens, het kan en moet veel goedkoper. Dat heeft ze onlangs voor het bellen van vast naar mobiel ook gedaan.”

De telefoniebranche is een voorbeeld waarin een vrije markt niet garant staat voor goede marktwerking. Vijf aanbieders kunnen achter gesloten deuren de tarieven aan elkaar opschroeven, zodat de klant uiteindelijk teveel betaalt. Iets dergelijks is bijvoorbeeld in het supermarktwezen ondenkbaar. “Als ik bij de super op de hoek teveel moet betalen voor een half bruin, dan ga ik naar een ander. Zo wordt mijn supermarkt gedwongen een lage prijs te rekenen. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat de supermarkt zelf geen invloed heeft op de kostprijs van een halfje bruin. Telefonieaanbieders hebben dat met afwikkeltarieven wel bij sms-jes.”

Omdat frequenties beperkt beschikbaar zijn en geveild worden door de overheid, hebben telefoniebedrijven weinig te vrezen van nieuwkomers. Terwijl dat juist een essentieel ingredi?nt is voor gezonde marktwerking. “Er moet een dreiging zijn van nieuwe concurrenten. Of die er daadwerkelijk komen doet er niet toe. Dat het k?n houdt huidige aanbieders scherp”, aldus Haan. In de telefonie hebben potenti?le concurrenten geen kans, omdat ze niet beschikken over de vereiste frequenties. Iets soortgelijks gebeurde ten tijde van de bouwfraude. Nieuwe aannemers kwamen bij aanbestedingen niet aan bod, omdat de bestaande partijen de buit al hadden verdeeld.

Er zijn volgens Haan legio voorbeelden van sectoren die ook moeite hebben met marktwerking. De energiemarkt bijvoorbeeld, en de spoorwegen. In beide gevallen speelt infrastructuur een grote rol. Zowel treinen als gas en elektriciteit worden vervoerd over een peperduur netwerk. Nieuwe aanbieders zullen stevig in de buidel moeten tasten om hier gebruik van te kunnen maken, met alle risico?s van dien.

De beste oplossing in zulke gevallen is een waakhond, die in de gaten houdt of bedrijven zich netjes gedragen. De OPTA doet dit sinds augustus 1997 op de post- en telefoniemarkt. Haan constateert dat het orgaan erg ambtelijk van aard is en dus traag opereert. Haan: “Maar ik heb goede hoop dat de OPTA, nu ze ziet dat wanneer de kostprijs twee cent is en de consument ruim twintig betaalt, er iets goed mis is. Als ze de afwikkeltarieven aanpakt, kunnen mobiele bellers binnen twee jaar voor de helft van de prijs sms-en.”

Bron:
http://www.rug.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.