Sex sells

27 mei 2005, 03:00

Onder de vrijdag-categorie bier, sex en reclame: In de reclame wordt veelvuldig met een knipoog een sexuele verwijzing gemaakt om de aandacht van de kijker te krijgen. Eerder deze week kwam ik een Blaupunkt-commercial tegen met een aardig viral gehalte vanwege dit aspect. Ik twijfel overigens of dit een officiele commercial van Blaupunkt zelf is. Herbal Essences maakte een commercial met de suggestieve Yes!Yes!Yes-kreet van een dame onder de douche, in de hoop meer dames over te halen dit merk te gaan gebruiken.

Axe komt met een mannelijke versie van deze laatste aanpak.

De Axe-effect website staat bol van de sexuele associaties. De flash-animatie, de handdoeken in de badkamer met daarop “His,” “Hers,” “Her Roommate’s,” “Her Sister’s”, de game, de verschillende commercials ‘How dirty boys get clean’ en zelfs de tekst ‘Your Mojo is loading’ bij het laden van onderdelen van van de site, verwijzen overduidelijk naar slechts ??n ding.

Knap om dit soort associaties met een vette knipoog zo goed uit te werken, zonder meteen platte reclame te maken, hoewel dit natuurlijk subjectief is. Sex sells, hoewel ik nog geen Axe heb gekocht 😉

Bron: Notonlybutalso

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jaap

    Seks met …

    Twee woorden om uw aandacht te trekken.

    Alleen.. het artikel gaat niet over seks, maar over aandacht!


    27 mei 2005 om 06:28
    Art

    Ben gisteren op een bijeenkomst geweest van jonge honden. Uitgever Chick, ex-pornstar en Keesie (over wie laat zich naaien zonder condoom) waren er om te discussiëren over seks en reclame.

    Chick/Passie en Ex-pornstar gebruiken expliciete harde/on the edge uitingen om zo gratis publiciteit te krijgen. Een relletje om de aandacht te trekken en om zo (balkie posters in Amsterdam) zelfs in het journaal te komen.


    27 mei 2005 om 09:09
    Arnout Veenman

    Bij Axe gaat het niet zo zeer om sex.

    Voor de doelgroep van Axe producten die voornamelijk uit jonge laagopgeleide mannen bestaat is hun mannelijkheid zeer belangrijk. Het gebruik van de producten van Axe bevestigd hun mannelijkheid door het Axe-effect.


    27 mei 2005 om 16:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!