Seksindustrie in digitale voorhoede

10 januari 2006, 11:10

Seksindustrie in digitale voorhoedeNaast de Consumer Electronics Show vond afgelopen week in Las Vegas nog een grote beurs plaats. Veel bezoekers van de CES konden meteen doorlopen naar de AVN Adult Entertainment Expo, die voor een goed deel in het teken stond van digitale media. Twintig procent van de jaarlijkse omzet in de porno-industrie wordt in de VS via het web gegenereerd. In totaal gaat het dan om 2,5 miljard dollar aldus de Telegraaf.

Ook in Tijdschrift van Marketing deze maand aandacht voor de pornomarkt. In het artikel ‘Internet stelt pornobranche op de proef’ spreken Sandy Wenderhold en Dennis Koning (Internet Media Company) en Ton Schut (Midhold) over de pornomarkt en hun marketingstratie. Wenderhold en Schut waren eerder te horen op het IPAN Porn Event.

Nu heeft de porno-industrie al langer een voortrekkersrol op het gebied van internet marketing, maar ik vraag me af waar deze boven-gemiddelde belangstelling van de traditionele media nu vandaan komt. Iemand?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Noedie

    Juist doordat de porno industrie een trendsetter is, zal de traditionele media aandachtig naar deze industrie kijken om te zien wat zij doen.

    De kans is immers aanwezig dat er nieuwe dingen/technieken/enz.. naar boven komen drijven.

    Verder zeg je overigens dat op marketing-online een artikel staat over de pornomarkt? Waar dan? Ben namelijk zeer benieuwd naar het artikel.


    10 januari 2006 om 12:32
    media

    Noedie, niet op de website maar in het tijdschrift Tijdschrift voor Marketing. Zal eens kijken of ik toekom aan een samenvatting.


    10 januari 2006 om 12:47
    justien

    Misschien begrijp ik je post niet helemaal, maar eerlijk gezegd vind ik het de on line cijfers aan de lage kant. Cijfers die ik hoor uit de luchtvaart (50%) en de banken (20-30%) zijn minstens even hoog. En is de porn geintereerd in de oude media (een veeg voorteken wellicht als de industrie echt zo vooruitstrevend is) of zijn de heren van de oude media op snoepreisje?


    10 januari 2006 om 12:49
    Noedie

    Justien:

    Zou je je opmerking/vraag eens kunnen verduidelijken? Ik snap namelijk niet helemaal wat je nou zegt of vraagt.

    Als ik je goed begrijp, dan denk ik dat je zegt dat de porno industrie de laatste jaren helemaal niet zo vooruitstrevend geweest is, in vergelijk met de luchtvaartindustrie en de banken.

    Dit is misschien wel waar, maar vergeet niet dat de techniek die de luchtvaart en de banken gebruiken voornamelijk uit de porno industrie komen. Dingen zoals online betalen zijn in de porno begonnen. Sinds kort heb je iDeal, maar de voorloper hiervan (PayPal) wordt al jaren door de porno industrie gebruikt. De porno industrie is zelfs de industrie die deze diensten groot gemaakt heeft. Namelijk het anoniem betalen op internet, zonder dat je liefje ziet dat je geld hebt uitgegeven aan site xxx, maar dat er enkel geld is afgeschreven van PayPal. Oftewel dat kan van alles zijn.

    Verder zijn er de laatste jaren weinig innovaties geweest waar de porno industrie op in kon springen.


    10 januari 2006 om 13:45
    justien

    Ha Noedie, je hebt gelijk over die innovaties die eerder dordrongen tot de porn. mogenlijk is de innovatie die we nu over het hoofd zien juist de oude media? (Althans, als het de porn is die naar de oude media kijkt). |Als het andersom is, dan ben ik erg beniewd waar de porn nu op let, betalen via het mobieltje wellicht?

    En zijn er geen innovaties waar ze op in konden springen of is de porno industrie de eerste die innovatiemoe werd?


    11 januari 2006 om 07:10
    media

    Wie op dit moment kijkt naar de ontwikkelingen in de porno-industrie ziet vooral de populariteit (en professionalisering) van webcams. (Streaming) video is zowiezo enorm in ontwikkeling. Koppel dit aan de steeds verder verbeterde betalingssystemen en je hebt wat we over een aantal jaren zullen terugzien in de andere branches. Vwb marketing lijkt het een beetje te blijven hangen in de affiliate- en zoekmachine marketing. Vooralsnog weinig nieuwe ontwikkelingen of ik moet hebben gemist. Zal me er binnenkort maar weer eens in verdiepen 😉


    11 januari 2006 om 07:23
    ErwinVanLun

    De pornoindustrie snapt een contentpropositie heel goed: het betalen per minuut. Waar de overige entertainmentindustrie nog zit op het kopen van een DVD en voorzichtig experimenteert met downloads, haalt de pornoindustrie 40% van de omzet uit webcamgirls. Content per minuut, dus.


    11 januari 2006 om 08:18
    MArcel

    Ik begrijp niet goed hoezeer iedereen vol lof over de porno markt kan spreken. Porno zit heden in een heel diepe crisis. Het zijn niet de makers of de producenten die nog aan porno doen, want die zijn stuk voor stuk aan het failliet gaan. De porno op het internet is in handen van techneuten die mekaar bevechten om bezoekers. Die traffic verkopen ze en daar zit de verdienste. Om die bezoekers te krijgen plaatsen die jongens alles gratis op het net. Er zijn nu al honderdduizenden sites met graits films, en vele van die films zijn bovendien gestolen van de producenten die hier hard voor gewerkt hebben. Het internet porno orgaan is er een zonder wetten en regels en wanneer mensen geen regels en wetten hebben vernietigen zichzelf. Ooit zullen de tafficmakers geen verkeer meer kunnen verkopen, omdat iedereen bijna of al failliet is. Wees toch eens realist: wie gaat nu voor porno betalen als er miljoenen volledige films gratis zijn. Bovendien zou porno achter een subtiel gordijn moeten zitten, en niet iedereen ongevraagd in de strot duwen, dat is marketing strategisch dom, en bovendien moeten geen kinderen en mensen die er niet om vragen daarmee doodgegooid worden. Porno is een zielige dode markt geworden en zal crashen.


    16 oktober 2009 om 18:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!