Segmentatie: hoe ga jij met je database om?

30 oktober 2012, 09:19

We worden dagelijks met honderden reclameboodschappen geconfronteerd via diverse kanalen. Het gevolg is dat we alleen producten en aanbiedingen opmerken die exact aansluiten bij onze voorkeuren en interesses. Hoe zorg je er dan voor dat juist jouw boodschap opgemerkt wordt? De oplossing is analyse en segmentatie van je database. Alleen zo is het mogelijk om je te richten op de juiste doelgroep, en om je communicatie af te stemmen op de ontvanger.

Geschreven door Sylvia van de Nobelen van Dr3Data, Registered Partner van Copernica Marketing Software.

Wie heb ik in mijn database?

Voor je echt aan de slag kunt met segmenteren, is het goed eens te kijken naar wat je al weet van je bestaande klanten. Zij hebben immers interesse in je aanbod en dus vormen zij de ideale doelgroep. Analyseer wat de kenmerken van deze klanten zijn en definieer op basis van deze informatie je meest geïnteresseerde prospects. Deze prospects leveren je het hoogst mogelijke rendement op bij je sales- en marketingacties.

Segmentatie zorgt voor relevantie

Relevantie is ondertussen een van de belangrijkste punten waar je op moet letten wanneer je klanten benadert met je reclameboodschappen. Segmentatie van je database helpt je om relevantere boodschappen op te stellen. Klanten verwachten vandaag de dag niet anders. Zij willen persoonlijk benaderd worden. Uit recent onderzoek blijkt dat 4 van de 10 klanten een e-mail verwijdert omdat de boodschap voor hen persoonlijk niet relevant genoeg lijkt. Meer nog, e-mails die gericht zijn op specifieke doelgroepen via segmentatie behalen 50% meer kliks dan bulkmails.

In enkele stappen naar goede segmentatie

Maar hoe begin je dan met segmenteren? Dat kan aan de hand van deze vier stappen:

  1. Analyseer je database en bepaal welke segmentatie je kan toepassen. Beschik je al over adresgegevens of eerdere aankopen bijvoorbeeld? Dan is het mogelijk om al segmentatie op locatie of op aankoopgedrag toe te passen.

  2. Bepaal daarnaast aan de hand van je marketingstrategie welke ontbrekende data je nog wilt verzamelen. Vervolgens bepaal je of je speciale acties opzet of een online enquête meestuurt met je e-mails.

  3. Stuur je e-mailcampagnes uit en verzamel de gewenste data in een centrale database.

  4. Na het verzamelen van alle gewenste data ga je aan de slag met je uitgebreide segmentatie. Denk naast segmentatie op basis van standaardgegevens ook eens aan meer geavanceerde segmentatie. Zo kan je standaard segmenteren op:

    • Geslacht

    • Industrie – branche (vooral interessant voor B2B organisaties)

    • Laatste aankoopdatum (zes maanden geleden bijvoorbeeld, om mensen weer aan te zetten tot een aankoop)

segmentatie voor een optimale verzendlijstHet is ook mogelijk te segmenteren op basis van grondige analyse van je e-mailstatistieken. Bekijk eens welke content je klanten het meeste lezen. Op basis van deze gegevens kan je ook segmenteren. Of segmentatie op basis van merkvoorkeur of getoonde interesses (welk type producten koopt deze klant het meest in mijn webwinkel?). Door deze data te analyseren ben je in staat makkelijker verbanden te leggen tussen resultaten van je campagnes. Zo kan je de communicatie ook weer beter afstemmen op je verschillende doelgroepen.

Een goed CRM is een vereiste

Om te kunnen segmenteren, moet er sprake zijn van goed functionerende marketingsoftware. De analyse en segmentatie moeten tenslotte gebaseerd zijn op een betrouwbare bron. Maar niet alleen voor segmentatie is goede marketingsoftware noodzaak. Een juiste adressering en correcte personalisatie gaan hand in hand met een gedegen segmentatie bij de ROI van al je communicatie-uitingen.

Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketing software voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!