Ruim helft van online aankopen met iDEAL betaald

15 november 2014, 12:00

Op mobiel wordt creditcard meest gebruikt

Iets meer dan de helft (53 procent) van alle online aankopen die in de eerste helft van 2014 door Nederlandse consumenten zijn gedaan, wordt afgerekend met iDEAL. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, een nieuw initiatief van Thuiswinkel.org en Currence, die dit onderzoek halfjaarlijks gaan publiceren. De creditcard (12 procent) en acceptgiro (8 procent) zijn na iDEAL de meest gebruikte betaalmethoden. De top-5 wordt verder aangevuld met machtiging (6 procent) en overschrijving (5 procent).

Inmiddels is iDEAL maandelijks goed voor ruim 15 miljoen transacties. In onderstaande grafiek is goed te zien dat het gebruik van iDEAL nog altijd sterk groeit.

Creditcard meest gebruikt vanaf smartphone

Op de mobiele devices wordt duidelijk anders afgerekend. Zowel op de tablet als de smartphone wordt relatief vaak betaald met creditcard. Op de smartphone is dit zelfs de meest gebruikte betaalwijze (28 procent). Het gebruik van iDEAL is hier met 24 procent laag vergeleken met de tablet (46 procent), laptop en desktop (59 procent).

Piet Mallekoote, algemeen directeur Currence, verwacht dat dit zal toenemen doordat steeds meer online kopers bekend raken met het gemak van iDEAL mobiel. Mobiele betalingen via iDEAL zijn pas sinds het laatste kwartaal van 2013 van de grond gekomen door de introductie van mobiele iDEAL-oplossing in apps van Knab, de Rabobank en ING.

Vooral losse vliegtickets en accommodaties betaald met creditcard

In vrijwel alle onderzochte branches is iDEAL de grootste betaalmethode. Uitzondering zijn de branches ‘losse vliegtickets en accommodaties’, waar 39 procent met de creditcard wordt betaald tegenover 37 procent iDEAL, en verzekeringen, waar alles via een machtiging verloopt.

Toch zijn ook in de branches waar het meest met iDEAL wordt betaald de verschillen in aandelen groot. Zo gaat bij tickets voor attracties en evenementen 79 procent van de aankopen via iDEAL en bij media en entertainment 40 procent. In de laatst genoemde branche wordt relatief veel (20 procent) met creditcard betaald. Acceptgiro wordt nog regelmatig als betaalmethode gebruikt bij kleding (26 procent) en schoenen & personal lifestyle (14 procent).

Gemiddeld bedrag per online aankoop hoogst bij overschrijving

Gemiddeld wordt 123 euro besteed per online aankoop. Bij aankopen die gedaan worden via tablet (84 euro), smartphone (44 euro) of internet op televisie (14 euro) ligt het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop echter lager. Op dit moment wordt nog maar 1 procent van het totaal aantal online aankopen gedaan via een bestelzuil of tablet in de winkel. Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop bij aankopen via dit device liggen echter hoog, namelijk op 148 euro.

Een online aankoop die betaald wordt met iDEAL heeft een gemiddeld besteed bedrag van 110 euro en ligt daarmee net iets onder het gemiddelde. De gemiddelde bestedingen aan online aankopen die betaald worden met overschrijving (gemiddeld 278 euro), machtiging (266 euro) en creditcard (138 euro) liggen boven het gemiddelde. Wanneer men betaalt met cadeaubonnen (44 euro) of met PayPal (53 euro) liggen de bedragen gemiddeld lager.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

5 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Vooral het laatste is erg interessant.

    Meteen todo aangemaakt om de grafiekjes bij onze klanten te bundelen om dat eens te vergelijken.

    PayPal op 4% gaat hopelijk nog flink groeien als meer webwinkels het aanbieden. Makkelijker betalen geeft het niet :).

    Machtiging op 6% zal wel meer en meer afnemen.

    Eigenlijk ook weer vreemd omdat er steeds meer abonnementsdiensten komen. Die willen maandelijks op basis van die machtiging centen afschrijven.

    Weet nog steeds niet 100% wat er nu wel en niet in NL mag en moet als je met een machtiging wilt werken.

    Jij wel?


    18 november 2014 om 08:45
    patricksteenks

    Volgens mij is er tegenwoordig met de nieuwe SEPA-regelgeving juist een stuk meer mogelijk op het gebied van machtigingen.

    Zolang je twee weken voor de incasso de klant update over het feit dat er een machtiging gaat plaatsvinden, kun je hier goed gebruik van maken. Belangrijk is om dan ook meteen het betaalkenmerk te tonen aan de klant.

    Het lastige bij machtigingen zeker op abonnementsbasis blijft dat je te maken hebt met een storneringstermijn tot 150 dagen. Dat schrikt webwinkeliers lijkt mij snel af. Plus dat het aanbieden van automatische incasso’s via de verschillende payment providers in Nederland nog niet heel gemakkelijk is.

    Dat is in de VS met de grote adoptie van credit cards natuurlijk veel gemakkelijker.

    Mij valt tenslotte ook op dat het aandeel van Paypal zo laag is. Zou dit komen omdat steeds meer webshops een extra betaling vragen voor deze relatief ‘dure’ betaalmethoden?


    19 november 2014 om 10:35
    patricksteenks

    Onze betaalprovider Buckaroo heeft ons verzekert dat bovenstaand proves volledig SEPA-compliant is. Dus dan kun je zonder digitale handtekening machtigingen versturen.

    Kan natuurlijk zijn dat we ernaast zitten, het blijft een grijs gebied.


    20 november 2014 om 14:02
    Lisanne Wattel

    Interessante gegevens


    13 januari 2015 om 10:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!