RSS niet geschikt voor laag-geschoolden?

23 maart 2005, 23:36

Volgens Jakob Nielsen valt 30 procent van de internetgebruikers in de categorie low literacy (dat hier vrij is vertaald tot laag-geschoolden) en zal dit aandeel in de komende 5 jaar toenemen tot 40 procent. In tegenstelling tot hoog-geschoolden, is de groep laag-geschoolden niet in staat om teksten op een beeldscherm te scannen. Ze lezen de teksten dan ook woord-voor-woord.

Dit heeft niet alleen consequenties voor de content van websites, zoals door Nielsen beschreven in Lower-Literacy Users. Het heeft ook consequenties voor het gebruik van RSS.

Goed gebruik van RSS vraagt immers het vermogen om titels en introductieteksten van RSS-feeds te scannen om vervolgens alleen door te klikken op die feeds die interessant zijn. Doe je dat niet dan zul je worden overspoeld met informatie (zie ook discussie bij Is RSS een hype?).

Mijn conclusie is dan ook dat RSS niet geschikt is voor laag-geschoolden hetgeen, als we de cijfers van Nielsen mogen geloven, zou betekenen dat er in de toekomst maximaal 60 procent RSS-gebruikers zullen zijn. De overige 40 procent zal RSS proberen maar al snel tot de conclusie komen dat het voor hem of haar niet geschikt is.

Met dank aan e-ondernemer voor het verwijzen naar het artikel van Nielsen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Roy Huiskes – chapter42

    ik zie een mogelijkheid om te gaan stemmen via rss 😉


    23 maart 2005 om 23:41
    Keane

    >> Mijn conclusie is dan ook dat RSS niet geschikt is.

    Die conclusie deugt niet. Rss is veel breder dan even een tekstje uit je blog exporteren. In principe kun je alle content syndiceren en niet alleen tekst. Denk bijvoorbeeld aan plaatjes die de bovengenoemde laagopgeleiden beter zouden bereiken…


    24 maart 2005 om 15:14
    ralphbom

    Naar mijn mening is RSS wel bruikbaar voor laaggeschoolden, mits deze toegankelijk wordt aangeboden.

    Het succes van Google, en andere zoekmachines, is ook ontstaan doordat dit makkelijk ‘scanbaar’ is.


    24 maart 2005 om 18:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!