Rianne Swierstra (founder Rianne S) over de merkbeleving van seksspeeltjes

"Ik verkoop geen producten, maar orgasmes"

Rianne Swierstra (founder Rianne S) over de merkbeleving van seksspeeltjes

Rianne Swierstra (oprichter Rianne S) verkoopt seksspeeltjes in meer dan 35 landen. Ook presenteert ze haar producten via HSN, een homeshopping network in Amerika, met een potentieel bereik van 80 miljoen huishoudens. Hoe ziet Swierstra haar positie in de markt van seksspeeltjes?

Rianne Swierstra, de vrouw achter het merk Rianne S, is een Nederlanse sextoy-ontwerper. ​Als oprichter gelooft ze dat alle vrouwen extra aandacht verdienen op seksueel gebied: het merk is ontworpen voor vrouwen, door vrouwen. Dit is ook de reden dat alles bij Rianne S is gedaan met zorg: van de vormgeving, tot de verpakking. "Je moet ook een keuze maken, in doelgroep. Waar ga je je op richten? Maar ook in mijn business zie je bijvoorbeeld steeds meer genderneutrality."

"Nog steeds zie ik een oneindige business met veel kansen"

"Negentien jaar geleden zag ik in een magazine lelijke roze namaak-fallussen staan met aderen. Ik vroeg mij op dat moment af waarom vibrators zo lelijk moesten zijn. Ik dacht: dat moet toch beter kunnen? Mede door een feministische opvoeding, heb ik altijd al het idee gehad om iets voor vrouwen te doen. Daarnaast heb ik altijd al willen ondernemen. Deze zaken leidden tot de oprichting van Rianne S. Nog steeds zie ik een oneindige business met veel kansen. Veertig procent van de Amerikanen gebruikt seksspeeltjes, dat betekent dat er nog een hele grote markt is voor Rianne S. Als je het genot wegdenkt, is een seksspeeltje platgezegd een hulpmiddel: je kan de was met de hand doen, maar je kan ook een wasmachine aanschaffen."

Merkbeleving

Hoe ingewikkeld was het voor Rianne S om zich de markt in te vechten? "Tien jaar geleden was er minder concurrentie. Daarnaast ben ik als merk altijd net wat anders geweest, onder andere door mijn eigen naam er aan te verbinden. Er wordt veel hetzelfde gedaan. Ik zorg als merk dat ik echt onderscheidend ben: in de merkbeleving ben ik behoorlijk fashionable, dat doet verder niemand. Ook op productniveau ben ik onderscheidend. Het blijft natuurlijk een vibrator, maar ik maak er net wat meer van, met een armband als cadeautj erbij of een hele mooie verpakking. Die beleving maakt het net even anders en daardoor slaat het aan."

Nieuwsgierig naar de ambities van Rianne S? Kijk de hele aflevering!

 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.