Rianne Swierstra (founder Rianne S) over de merkbeleving van seksspeeltjes

3 december 2019, 14:00

“Ik verkoop geen producten, maar orgasmes”

Rianne Swierstra (oprichter Rianne S) verkoopt seksspeeltjes in meer dan 35 landen. Ook presenteert ze haar producten via HSN, een homeshopping network in Amerika, met een potentieel bereik van 80 miljoen huishoudens. Hoe ziet Swierstra haar positie in de markt van seksspeeltjes?

Rianne Swierstra, de vrouw achter het merk Rianne S, is een Nederlanse sextoy-ontwerper. ​Als oprichter gelooft ze dat alle vrouwen extra aandacht verdienen op seksueel gebied: het merk is ontworpen voor vrouwen, door vrouwen. Dit is ook de reden dat alles bij Rianne S is gedaan met zorg: van de vormgeving, tot de verpakking. “Je moet ook een keuze maken, in doelgroep. Waar ga je je op richten? Maar ook in mijn business zie je bijvoorbeeld steeds meer genderneutrality.”

“Nog steeds zie ik een oneindige business met veel kansen”

“Negentien jaar geleden zag ik in een magazine lelijke roze namaak-fallussen staan met aderen. Ik vroeg mij op dat moment af waarom vibrators zo lelijk moesten zijn. Ik dacht: dat moet toch beter kunnen? Mede door een feministische opvoeding, heb ik altijd al het idee gehad om iets voor vrouwen te doen. Daarnaast heb ik altijd al willen ondernemen. Deze zaken leidden tot de oprichting van Rianne S. Nog steeds zie ik een oneindige business met veel kansen. Veertig procent van de Amerikanen gebruikt seksspeeltjes, dat betekent dat er nog een hele grote markt is voor Rianne S. Als je het genot wegdenkt, is een seksspeeltje platgezegd een hulpmiddel: je kan de was met de hand doen, maar je kan ook een wasmachine aanschaffen.”

Merkbeleving

Hoe ingewikkeld was het voor Rianne S om zich de markt in te vechten? “Tien jaar geleden was er minder concurrentie. Daarnaast ben ik als merk altijd net wat anders geweest, onder andere door mijn eigen naam er aan te verbinden. Er wordt veel hetzelfde gedaan. Ik zorg als merk dat ik echt onderscheidend ben: in de merkbeleving ben ik behoorlijk fashionable, dat doet verder niemand. Ook op productniveau ben ik onderscheidend. Het blijft natuurlijk een vibrator, maar ik maak er net wat meer van, met een armband als cadeautj erbij of een hele mooie verpakking. Die beleving maakt het net even anders en daardoor slaat het aan.”

Nieuwsgierig naar de ambities van Rianne S? Kijk de hele aflevering!

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gert

    waarom is dit het meest gelezen? …


    10 december 2019 om 09:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!