Retargeting – de 4 succesfactoren

23 juli 2014, 05:00

De juiste basis om goed van start te gaan met retargeting

Door middel van retargeting (ook wel remarketing genoemd) kunnen eerdere bezoekers van een website of webshop opnieuw benaderd worden. Deze manier van online adverteren wordt steeds interessanter voor online marketeers. Maar welke ingrediënten zijn nodig voor een geslaagde retargetingcampagne?

Eerder is al geschreven over wat retargeting is en zijn tips gegeven over de inzet hiervan. Voordat je echter aan de slag kunt gaan met upselling en kortingsbonnen, is het zaak dat de retargetingcampagne goed is ingesteld. Hiervoor is een aantal elementen nodig die in dit artikel besproken zullen worden.

1. Onderscheidende plek in funnel

Niet elke bezoeker van jouw website bevindt zich op dezelfde plaats in de funnel. Door deze typen bezoekers te identificeren en op een verschillende manier aan te spreken met jouw advertentieboodschap, wordt de relevantie van jouw campagne verhoogd.

Verschillende segmenten

Segmenten zijn gebaseerd op de pagina’s die door de bezoeker zijn bezocht. Voor webshops zijn (over het algemeen) de volgende posities in de funnel te onderscheiden: homepage (alle bezoekers), productpagina, winkelmandje en bedankpagina (geconverteerde bezoekers).

Homepage

Bezoekers van de homepage hebben niet verder geklikt om de producten te bekijken. Zij zitten waarschijnlijk nog helemaal aan het begin van hun aankoopproces. Advies voor dit segment is om de advertentieboodschap te vullen met algemenere brand-uitingen. Het is vooral belangrijk om top-of-mind te blijven bij deze doelgroep.

Productpagina

Bezoekers van de productpagina’s hebben doorgeklikt en zijn verder in hun aankoopproces. Er is specifieke interesse getoond in de producten. Het oriëntatieproces voor een eventuele aankoop is begonnen. Het doel is hier om jouw bezoekers terug te halen door middel van een aantrekkelijke advertentie en ze aan jouw merk te blijven herinneren.

Winkelmandje

Het terughalen van eerdere bezoekers wordt nog belangrijker bij diegenen die al iets in het winkelmandje hadden geplaatst en daarna niet zijn overgegaan tot aankoop. Deze bezoekers staan op het punt een aankoop te doen. Als dit niet bij jou gebeurt, dan gebeurt dit waarschijnlijk bij de concurrent. Deze bezoeker wil je heel actief gaan benaderen.

Bedankpagina

Diegenen die zijn geconverteerd en in het segment ‘bedankpagina’ zitten, kan je uitsluiten bij het aanmaken van de campagne. Hierdoor krijgen bezoekers die geconverteerd zijn jouw advertentie niet te zien. Hiermee verhoog je het effect van je campagne en voorkom je irritatie bij de gebruiker.

Voor bedrijven die niet in de b2c zitten, is het ook mogelijk gebruik te maken van segmenten. Daar moet worden nagedacht over de call-to-action die gepromoot wordt door middel van retargeting.

2. Relevante content bieden

Consumenten worden graag persoonlijk benaderd en willen zich speciaal voelen, niet een onderdeel van de grote hoop. Het is daarom steeds meer van belang om relevante content te bieden. Daarbij kom je niet weg met één en dezelfde advertentieboodschap voor jouw gehele doelgroep. Door gebruik te maken van segmenten bij retargeting verhoog je de relevantie van jouw online advertenties.

Met retargeting bereik je alleen de bezoekers die al eerder jouw website hebben bezocht en door de bezoekers van de bedankpagina uit te sluiten, voorkom je onnodige frustratie. Dit is een zeer belangrijk punt om klanten aan je te blijven binden. Na de aankoop willen klanten niet nogmaals het product zien dat zojuist is aangeschaft. Dit wordt nog weleens vergeten bij het instellen van retargetingcampagnes.

3. Houd de levensduur in de gaten

Net als een pak melk heeft jouw advertentieboodschap ook een houdbaarheidsdatum. Hoe verder bezoekers zijn in het aankoopproces, hoe minder tijd ze wachten tot de daadwerkelijke aankoop.

Bezoekers van de homepage kunnen best drie maanden worden bereikt met één of meerdere algemene advertenties. Dit is een ander verhaal bij de bezoekers van de productpagina. Deze bezoekers zijn zich waarschijnlijk aan het oriënteren en gaan geen maanden meer wachten tot zij een aankoop doen. Voor het segment dat al iets in het winkelmandje heeft geplaatst, is het verstandig deze niet langer dan een maand te retargeten. Hoe verder de bezoeker zich in het aankoopproces bevindt, hoe korter de levensduur en hoe hoger het bod. Over het algemeen kan vastgehouden worden aan het volgende rijtje:

  • Homepage: lange levensduur (60 – 90 dagen)
  • Productpagina: gemiddelde levensduur (30 – 60 dagen)
  • Winkelwagen: korte levensduur (7 – 30 dagen)

4. Dynamische advertenties gebruiken

Door dynamische banners in te zetten, kunnen advertenties meer gericht worden op de individuele bezoeker. Deze tonen eerder bekeken producten en zijn voor veel webshops zeer interessant om in te zetten. Een eerder bekeken paar sneakers wordt zo opnieuw getoond aan de bezoeker van jouw online sneakershop. Maar hetzelfde geldt voor de kookfanaat die op zoek is naar een nieuwe wok op jouw webshop vol keukenaccessoires. De inzet van dynamische advertenties kan de relevantie van advertenties enorm verhogen en vallen doorgaans meer op dan statische banners.

Jorrit Baerends is oprichter van Saas-businesses Adcrowd en Adpiler. Hiermee helpt hij bedrijven met hun online marketing. Hiernaast heeft Jorrit Baerends een inspirerende vergaderlocatie geopend in Zwolle.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!