7 tips voor verleidelijke retargeting

15 november 2011, 06:07

De cijfers tonen het aan. Display advertising is bezig aan een revival en wordt -naast mobile- groot de komende tijd. Met een groei van maar liefst 23,1% is displayadvertising bezig met een sterke opmars en volgens IAB Europe zelfs het sterkst groeiende segment binnen online advertising. En ook Forrester Research doet een duit in het spreekwoordelijke zakje. Zij verwacht namelijk dat de groei van display advertising zal doorzetten tot 2014. Eén van de onderdelen van displayadvertising is retargeting. En dat is nu juist een aspect dat hevig onder vuur ligt vanwege de mogelijke inbreuk op de privacy. Inmiddels zijn er genoeg artikelen over deze cookiewetgeving verschenen en rest de adverteerders de uitspraak van de Tweede Kamer af te wachten. In dit artikel wordt uiteengezet wat retargeting is en hoe je dat het beste in kunt zetten.

Retargeting, wat is dat?

De doelgroep heeft een website al eens eerder bezocht en met behulp van retargeting worden bezoekers uit het verleden benaderd om de website opnieuw te bezoeken en daar een conversie te doen. Dit principe dat een bezoeker wordt gevolgd over meerdere -externe- pagina’s en wordt benaderd om nogmaals een bezoek aan de site te plegen, wordt retargeting genoemd. Op dit moment wordt retargeting veelal toegepast als de doelgroep niet heeft geconverteerd. Dit heeft in het verleden tot veel irritatie geleid, aangezien dit werd vergeleken met spam. Deze ontwikkeling heeft de wijziging in de telecomwet in een stroomversnelling gebracht.

Er zijn echter ook andere manieren om de bezoekers te retargeten, waarmee je de retentie kunt verhogen:

1 . Cross- en upselling

Retargeting kan namelijk worden ingezet voor het cross-sellen van producten. Het voordeel dat de adverteerder heeft ten opzichte van concurrentie is een unieke schat aan data. De adverteerder weet namelijk exact welk type printer is gekocht en welke cartridges daarbij horen. Maar bijvoorbeeld ook welke verzekering het beste bij de zojuist afgesloten reis kan worden aangeboden. Hiermee wordt de relevantie vergroot en daarmee ook de kans op conversie. Wanneer de bezoeker ook nog eens een positieve perceptie heeft over de adverteerder, dan is het zeer aannemelijk dat de bezoeker nogmaals converteert.

2. Consumer experience verbeteren

Via retargeting kan worden gericht op de aftercare van een product. Hierbij kan worden gedacht aan het benaderen van klanten met betrekking tot hun recent aangekochte product. Dit principe kan onderdeel zijn van je service. Denk hierbij aan het benaderen van klanten met enkele vragen over het aangekochte product (“Bent u nog steeds tevreden?”) of informeren dat het serviceteam graag vragen beantwoordt. De mogelijke spin-off hiervan kan onbetaalbaar zijn.

3. Het realiseren van een emotionele binding/merkbinding cq affiniteit

Met de inzet van retargeting is het mogelijk om het merk top-of-mind te krijgen bij de klant en door acties kan klantenbinding worden gestimuleerd. Een interessante ontwikkeling hierbij is de status van de klant als marketeer. Een klant die tevreden is over de ontstane relatie met het bedrijf en zich vervolgens gedraagt als ambassadeur. Is dat niet iets dat we allemaal willen?

4. Klanten kortinscoupons aanbieden

Klanten houden van een happy end. In dit artikel wordt beschreven op welke wijze een klant kan worden benaderd om dit effect te versterken. Eén van de punten die wordt beschreven zijn de kortingscoupons. Dit stukje voordeel wordt door klanten gewaardeerd en vergroot de kans op een herhaald bezoek. Vooral omdat zij de coupon moeten/kunnen inwisselen. Overigens blijkt ook dat 25% van de coupons helemaal niet wordt ingewisseld. Dit kan een geruststellende gedachte zijn voor adverteerders.

5. Klanten informeren

In sommige gevallen is het handig om een klant te informeren. Dit geldt bijvoorbeeld voor kledingwinkels (aankondigen van de nieuwe collectie of sale), maar ook voor seizoensgebonden producten. Aangezien de cookietermijn soms tot meer dan 500 dagen kan worden gesteld, is het mogelijk om over een langere termijn klanten te benaderen.

6. Klanten bedanken

Dit gebeurt niet vaak; een klant die wordt bedankt. Echter wordt dit gezien als een leuke ervaring, en een prettige ervaring blijft in het geheugen hangen. Deze verrassing versterkt het positieve gevoel bij het bedrijf. De kans op retentie is daarmee vergroot.

7. Klantenreviews genereren

Uit onderzoek is gebleken dat klantenreviews steeds populairder worden. Organisaties die zelf actief aanbevelingen en reviews verzamelen, zien het aantal conversies toenemen met een gemiddelde van 18%. De gedetailleerde cijfers van dit onderzoek zijn hier terug te lezen. Volgens Forrester Research bekijkt maar liefst 71% van alle bezoekers klantbeoordelingen en laat 77% zich hierdoor zelfs beïnvloeden. Het belang van goede reviews kan daarmee niet worden onderschat.

Als een product of bedrijf meerdere malen positief is beoordeeld, dan gaat een consument ervan uit dat dit product of bedrijf daadwerkelijk goed is. Consumenten vinden deze informatie betrouwbaarder dan informatie die vanuit de webwinkel of fabrikant wordt verstrekt. Dit is eenvoudig te verklaren: consumenten hebben geen baat bij de verkoop en geven dus objectieve informatie op basis van hun eigen ervaringen.

Inzet & kansen van retargeting

Retargeting is dus op meerdere fronten in te zetten en het resultaat hoeft niet per se direct-response (sales) te zijn, maar kan zich ook uiten in verbeterde klantenrelaties, user-experience en klantloyaliteit. Zeker vanuit marketing-oogpunt zijn dit zeer belangrijke doelstellingen. Het is daarom verstandig om van tijd tot tijd een kritische blik op de marketingkanalen te werpen en de verscheidenheid aan technieken en tactieken in overweging te nemen.

Dit artikel is een vervolg op een artikel dat eerder op Frankwatching verscheen

Jorn Vriend
Online Media Manager bij Telfort mobiel

Jorn Vriend is online media manager voor KPN. Hiermee verantwoordelijk voor de strategie, het management en de resultaten van alle performance based online kanalen van Telfort mobiel.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!