Retailers en reclamebureaus hebben verschillende ideeen over reclamecampagnes

23 januari 2004, 22:50

De ontwikkeling van een reclamecampagne brengt retailers vaak in conflict met hun reclamebureau. Het lijkt wel of zij van andere planeten komen, met elk hun eigen filosofie en uiteenlopende prioriteiten.

Dat begint al bij de behoefte van retailers aan een gedetailleerd plan. Winkeliers willen alle facetten van tevoren uitgewerkt hebben, van verlichting en displays tot de subtiele manieren waarop klanten tot aanschaf overgehaald kunnen worden. Reclamebureaus houden meer van de grote lijn. Een tweede verschil doet zich voor op het gebied van positionering. De retailer wil alle soorten klanten aantrekken, elke dag en het hele jaar door. Reclamebureaus focussen liever op specifieke doelgroepen of seizoenen. Verder hebben de begrippen tijd, verandering en snelheid een verschillende betekenis. In de detailhandel draait het om snelle reacties en aanpassingen, terwijl reclamebureaus hun idee consequent uit willen werken. Prijsbeleid is een andere aanleiding tot conflicten. De detailhandel geeft uitgekiende prijzen een hoge prioriteit; het perspectief van reclamebureaus is veel breder. Als retailer en reclamebureau dergelijke kwesties in harmonie overleggen is het effect van een reclamecampagne optimaal.

Bron:

Admap nr. 446, p. 20, 4 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!