ReclameReview: “Lieve volwassenen” (WWF)

17 juli 2019, 13:00

Omdat rationele argumenten niet genoeg zoden aan de dijk zetten, zet WWF nu in op emotionele argumenten. In deze nieuwe campagne vragen kinderen in een emotionele speech aan volwassenen om de natuur te redden.

Credits

Concept: Wefilm Concepts

Strategie: Ruben Cusell, Corinne Genestay

Creatie: Roel Welling, Wouter Keijzer, Beer ten Kate

Account director: Bas Welling

Productie: Wefilm

Regie: Juliette Stevens

D.O.P.: Hayo van Gemert

Producers: Annemieke Boschma, Rogier Sol, Wouter Flipse

Montage: Amber Hooijmans

Grading: Captcha!

Geluid en muziek: Hylke Praagman

WWF: Wendy Wingelaar, Rogier Brouwer, Annemiek Heuvelmans-Driessen

Doelstelling

Volwassenen aanzetten om in actie te komen voor de natuur. Voor hun kinderen.

Uitwerking

De vier hoofdrolspelers van de campagnefilm, Pieter (17), Lilly (11), Niels (11) en Maxime (18), geven ieder op een andere locatie dezelfde indrukwekkende speech. Door te laten zien dat kinderen zich daadwerkelijk grote zorgen maken over hun toekomst, wil WWF volwassenen overtuigen om hun steentje bij te dragen aan initiatieven die de wereld helpen in plaats van afbreken.

Oordeel

De boodschap is duidelijk: kinderen smeken volwassenen om ook in actie te komen voor behoud van de aarde. Zelf doen ze het namelijk al. Hun verzoek is verre van onredelijk en komt dankzij de kwetsbare speech hard binnen. En dat is precies de bedoeling.

Op onverwachte momenten een speech geven, dat principe herkennen we natuurlijk uit de DELA-campagnes. Ook daar maakt het indruk en is het emotioneel. Prima methode dus voor dit onderwerp, want als empatische kijker voel je mee met wat je ziet en hoort.

“Het verzoek van deze kinderen is verre van onredelijk en komt dankzij de kwetsbare speech hard binnen”

Er zal altijd weerstand zijn bij een boodschap als deze. Misschien niet eens tegen de boodschap zelf, maar dan tegen de manier waarop kinderen worden ingezet om op emotie in te spelen. Zoals ik het zie, zijn dit kinderen die zich zelf al actief inzetten tegen klimaatverandering. Ze zijn echt en hun bedoelingen ook. Daardoor vind ik het een geslaagde campagnefilm.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

23 Reacties

    Happy

    Please stop this advert. It is counter productive.


    21 augustus 2019 om 11:50
    Gerrit van der Meijde

    Kunnen jullie aub stoppen om deze walgelijke reclame om de 10 minuten uit te zenden. Ik word er kotsmisselijk van


    2 september 2019 om 19:51
    Tamara Taylor-Veira

    Ik vind dit juist een goede reclame! Lieve kinderen, maarrrr de oudste twee spreken veel te bekakt! Het lijkt erop dat de kinderen zich superieur voelen als ze de volwassenen terechtwijzen. 2 straat schoffies met lekkere onvervalste accenten zouden veel meer impact hebben!


    21 september 2019 om 09:36
    Frans Kleuver

    Ga zo door met dit soort reclame…..


    25 september 2019 om 16:22
    Fred

    Belachelijke reclame. Volwassenen een beetje de maat nemen door die snotneuzen. Wij volwassenen hebben echt al heel wat gedaan voor het milieu en het klimaat hoor.


    18 oktober 2019 om 16:53
    Denise

    Walgelijke reclame. Misselijkmakend. Dankzij deze reclame zal ik nooit meer iets doneren aan het WWF. Wat ik hiervoor wel regelmatig deed.


    24 oktober 2019 om 06:19
    Geert

    Jullie schieten je doel voorbij. Mijn kinderen hebben ondertussen een bloedhekel aan de reclame. Je ziet het veel te veel en wekt irritatie bij vele.

    Succes met het maken van een leuke goede reclame.

    Gr Geert


    1 november 2019 om 09:56
    Carolijn

    Op Amerikaanse leest geschoeide reclames werken niet in Nederland.Waterige ogen en vals sentiment heeft niets met het klimaat van doen. ‘ De plank misgeslagen’dus.


    2 november 2019 om 19:57
    Trea

    Veelste vaak het bederft mijn kijk plezier op bepaalde zenders om de 10 minuten zie ik de kak kinderen weer bah bah walgelijk, wat mij betreft. Het meest irritantste reclame ooit,


    6 november 2019 om 14:27
    Andre

    Irritant en ongeloofwaardig. Stop hiermee. Dit werkt niet. We zijn niet in Noord Korea.


    8 november 2019 om 12:20
    Julien

    Jonge kinderen die geïndoctrineerd zijn met vnl onwaarheden, en dat eindeloos keer op mijn favoriete zender. Ik word helemaal gek van, stop ermee.


    9 november 2019 om 15:40
    Alex

    Schiet totaal zijn doel voorbij en geeft alleen maar irritatie.

    Kinderen gebruiken voor politiek/ideologie is per beginsel een slechte zaak.

    Hiernaast ook nog eens de boodschap overbrengen dat het goed is om te “staken van school” voor een idee (leerplicht?).

    Zo vaak achter elkaar dat mensen gewoon een andere zender opzetten.

    Irritatie, aversie, walging – goed bedacht.


    11 november 2019 om 13:29
    Leon

    Om te kotsen. Wat een betuttelende reclame. Snel van de buis met die onzin. Wat een massahysterie. Moetten eens stoppen met die linkse indoctrinatie


    17 november 2019 om 15:03
    kaylee

    het is heel irritant de reclame

    je krijg hem 100 keer te zien om een avond en het irriteerdmensen alleen maar en spoort niemand aan het is nu meer je mening door mensen de keel heen duwen


    18 november 2019 om 13:03
    Rineke

    Vreselijke reclame. Alsof het millieu iets nieuws is. We waren al begonnen lang voordat deze kids geboren zijn. Vertel dit maar aan de mensen die echt iets kunnen doen en het nalaten omwille van het geld.


    21 november 2019 om 00:46
    charkes

    Ik word werkelijk doodziek van deze bagger. Als je nou de mensen tegen je wil krijgen moet je dit soort irriterende reclame uitzenden. Succes gegagrandeerd.


    26 november 2019 om 11:44
    Frank Henriks

    Zou ik mogen weten hoe ze (de kinderen) deze doelstellingen zouden willen bereiken?

    Hoe is die caravan (escape room) op plein gekomen? Met hand getrokken of toch met auto (CO2)? Geen plastic rietjes oké, mee eens. Maar hoe andere door in een of andere derdewereldland bomen te kappen? Gaan jullie vier wel eens op vakantie? Naar buitenland met vliegtuig? En mag ik aub zelf bepalen of ik vlees en zuivel gebruik? Het WWF schiet zijn doel voorbij met meest irritante reclame ooit. Ik was van plan te doneren, maar na deze actie echt niet.

    P.S. Vind het zooo goed er nog ff in te duwen dat wij er eigelijk ook niets aan kunnen doen als WIJ er niet waren geweest met ons werken zouden jullie nu niet zo zijn als nu.


    28 november 2019 om 10:28
    Daniel

    Reclameterreur noem ik dit. Het ergste is nog die moeder die over het armpje strijkt van dat hopeloos emotioneel aangedane kleine meisje. Wat een vreselijk toneelspel!


    28 november 2019 om 17:16
    Rogier Voors

    Wat ben ik blij dat we van deze helse reclame verlost zijn. Los van de achterliggende boodschap, zorgt dit soort reclames ervoor dat ik JUIST geen bijdrage meer doe aan een dergelijk fonds. Ieder reclameblok kwam deze reclame van 3 minuten weer terug (later iets ingekort). Gadverdamme!!

    Overigens vind ik dat kinderen sowieso niet in reclames thuishoren…

    Helaas is er nu weer een irritante reclame voor teruggekomen; die van Kinderfonds Mamas (#mamavragen). Vooral dat eerste joch gaat door merg en been wanneer ik de televisie op de achtergrond aan heb staan. Wat een afschuwelijke, irritante ***reclame!


    12 december 2019 om 12:05
    Julien

    Jonge kinderen die geïndoctrineerd zijn met vnl onwaarheden, en dat eindeloos keer op mijn favoriete zender. Ik word helemaal gek van, stop ermee.


    6 februari 2020 om 19:07
    Peter

    Helaas de zoveelste poging om ons, Het volk, het leven onmogelijk te maken.

    Absoluut helemaal klaar met dit soort tenenkrommende reclame.

    En op de maandagen ga ik altijd uit eten en bestel mijn favoriete steak!

    Mijn rug op met je meatless monday!


    11 februari 2020 om 20:23
    Linda

    Meest irritante reclame ooit!

    Jochie met escaperoom volgespoten met milieuvriendelijke verf??

    Actie tegen plastic rietjes, gedrukt op milieuvriendelijke full color kaarten? In welk restaurant gebruiken ze in godsnaam plastic rietjes?? Waarschijnlijk alleen nog in fastfoodketens waar deze kids dolgraag heengaan voor hun happy meal inclusief plastic speeltje.

    Allemaal kleding aan van de Primark, net een blikje red bull en een zak chips achter de kiezen.

    Walgelijk!!


    21 februari 2020 om 14:40
    Wilbert

    Het WWF was ooit een milieu-organisatie van hoog niveau, eentje waar ik ook regelmatig aan doneerde. Sinds het WWF is aangeschoven bij de klimaatreligie en zich nu ook bedient van ‘kindsoldaten’ voor hun propaganda over de aangenomen ideologie is het niveau tot ongekende laagte gedaald; zo ook mijn donaties..


    4 april 2020 om 11:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!