Omdat rationele argumenten niet genoeg zoden aan de dijk zetten, zet WWF nu in op emotionele argumenten. In deze nieuwe campagne vragen kinderen in een emotionele speech aan volwassenen om de natuur te redden.
Credits
Concept: Wefilm Concepts
Strategie: Ruben Cusell, Corinne Genestay
Creatie: Roel Welling, Wouter Keijzer, Beer ten Kate
Account director: Bas Welling
Productie: Wefilm
Regie: Juliette Stevens
D.O.P.: Hayo van Gemert
Producers: Annemieke Boschma, Rogier Sol, Wouter Flipse
Montage: Amber Hooijmans
Grading: Captcha!
Geluid en muziek: Hylke Praagman
WWF: Wendy Wingelaar, Rogier Brouwer, Annemiek Heuvelmans-Driessen
Doelstelling
Volwassenen aanzetten om in actie te komen voor de natuur. Voor hun kinderen.
Uitwerking
De vier hoofdrolspelers van de campagnefilm, Pieter (17), Lilly (11), Niels (11) en Maxime (18), geven ieder op een andere locatie dezelfde indrukwekkende speech. Door te laten zien dat kinderen zich daadwerkelijk grote zorgen maken over hun toekomst, wil WWF volwassenen overtuigen om hun steentje bij te dragen aan initiatieven die de wereld helpen in plaats van afbreken.
Oordeel
De boodschap is duidelijk: kinderen smeken volwassenen om ook in actie te komen voor behoud van de aarde. Zelf doen ze het namelijk al. Hun verzoek is verre van onredelijk en komt dankzij de kwetsbare speech hard binnen. En dat is precies de bedoeling.
Op onverwachte momenten een speech geven, dat principe herkennen we natuurlijk uit de DELA-campagnes. Ook daar maakt het indruk en is het emotioneel. Prima methode dus voor dit onderwerp, want als empatische kijker voel je mee met wat je ziet en hoort.
"Het verzoek van deze kinderen is verre van onredelijk en komt dankzij de kwetsbare speech hard binnen"
Er zal altijd weerstand zijn bij een boodschap als deze. Misschien niet eens tegen de boodschap zelf, maar dan tegen de manier waarop kinderen worden ingezet om op emotie in te spelen. Zoals ik het zie, zijn dit kinderen die zich zelf al actief inzetten tegen klimaatverandering. Ze zijn echt en hun bedoelingen ook. Daardoor vind ik het een geslaagde campagnefilm.