ReclameReview: “Lieve volwassenen” (WWF)

ReclameReview: “Lieve volwassenen” (WWF)

Omdat rationele argumenten niet genoeg zoden aan de dijk zetten, zet WWF nu in op emotionele argumenten. In deze nieuwe campagne vragen kinderen in een emotionele speech aan volwassenen om de natuur te redden.

Credits

Concept: Wefilm Concepts
Strategie: Ruben Cusell, Corinne Genestay
Creatie: Roel Welling, Wouter Keijzer, Beer ten Kate
Account director: Bas Welling
Productie: Wefilm
Regie: Juliette Stevens
D.O.P.: Hayo van Gemert
Producers: Annemieke Boschma, Rogier Sol, Wouter Flipse
Montage: Amber Hooijmans
Grading: Captcha!
Geluid en muziek: Hylke Praagman
WWF: Wendy Wingelaar, Rogier Brouwer, Annemiek Heuvelmans-Driessen

Doelstelling

Volwassenen aanzetten om in actie te komen voor de natuur. Voor hun kinderen.

Uitwerking

De vier hoofdrolspelers van de campagnefilm, Pieter (17), Lilly (11), Niels (11) en Maxime (18), geven ieder op een andere locatie dezelfde indrukwekkende speech. Door te laten zien dat kinderen zich daadwerkelijk grote zorgen maken over hun toekomst, wil WWF volwassenen overtuigen om hun steentje bij te dragen aan initiatieven die de wereld helpen in plaats van afbreken.

Oordeel

De boodschap is duidelijk: kinderen smeken volwassenen om ook in actie te komen voor behoud van de aarde. Zelf doen ze het namelijk al. Hun verzoek is verre van onredelijk en komt dankzij de kwetsbare speech hard binnen. En dat is precies de bedoeling.

Op onverwachte momenten een speech geven, dat principe herkennen we natuurlijk uit de DELA-campagnes. Ook daar maakt het indruk en is het emotioneel. Prima methode dus voor dit onderwerp, want als empatische kijker voel je mee met wat je ziet en hoort.

"Het verzoek van deze kinderen is verre van onredelijk en komt dankzij de kwetsbare speech hard binnen"

Er zal altijd weerstand zijn bij een boodschap als deze. Misschien niet eens tegen de boodschap zelf, maar dan tegen de manier waarop kinderen worden ingezet om op emotie in te spelen. Zoals ik het zie, zijn dit kinderen die zich zelf al actief inzetten tegen klimaatverandering. Ze zijn echt en hun bedoelingen ook. Daardoor vind ik het een geslaagde campagnefilm.

Credits afbeelding: WWF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
0


Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Please stop this advert. It is counter productive.

    geplaatst op
  • Kunnen jullie aub stoppen om deze walgelijke reclame om de 10 minuten uit te zenden. Ik word er kotsmisselijk van

    geplaatst op
  • Ik vind dit juist een goede reclame! Lieve kinderen, maarrrr de oudste twee spreken veel te bekakt! Het lijkt erop dat de kinderen zich superieur voelen als ze de volwassenen terechtwijzen. 2 straat schoffies met lekkere onvervalste accenten zouden veel meer impact hebben!

    geplaatst op
  • Ga zo door met dit soort reclame.....

    geplaatst op
  • Belachelijke reclame. Volwassenen een beetje de maat nemen door die snotneuzen. Wij volwassenen hebben echt al heel wat gedaan voor het milieu en het klimaat hoor.

    geplaatst op
  • Walgelijke reclame. Misselijkmakend. Dankzij deze reclame zal ik nooit meer iets doneren aan het WWF. Wat ik hiervoor wel regelmatig deed.

    geplaatst op
  • Jullie schieten je doel voorbij. Mijn kinderen hebben ondertussen een bloedhekel aan de reclame. Je ziet het veel te veel en wekt irritatie bij vele.
    Succes met het maken van een leuke goede reclame.

    Gr Geert

    geplaatst op
  • Op Amerikaanse leest geschoeide reclames werken niet in Nederland.Waterige ogen en vals sentiment heeft niets met het klimaat van doen. ' De plank misgeslagen'dus.

    geplaatst op
  • Veelste vaak het bederft mijn kijk plezier op bepaalde zenders om de 10 minuten zie ik de kak kinderen weer bah bah walgelijk, wat mij betreft. Het meest irritantste reclame ooit,

    geplaatst op
  • Irritant en ongeloofwaardig. Stop hiermee. Dit werkt niet. We zijn niet in Noord Korea.

    geplaatst op
  • Jonge kinderen die geïndoctrineerd zijn met vnl onwaarheden, en dat eindeloos keer op mijn favoriete zender. Ik word helemaal gek van, stop ermee.

    geplaatst op
  • Schiet totaal zijn doel voorbij en geeft alleen maar irritatie.

    Kinderen gebruiken voor politiek/ideologie is per beginsel een slechte zaak.

    Hiernaast ook nog eens de boodschap overbrengen dat het goed is om te "staken van school" voor een idee (leerplicht?).

    Zo vaak achter elkaar dat mensen gewoon een andere zender opzetten.

    Irritatie, aversie, walging - goed bedacht.

    geplaatst op
  • Om te kotsen. Wat een betuttelende reclame. Snel van de buis met die onzin. Wat een massahysterie. Moetten eens stoppen met die linkse indoctrinatie

    geplaatst op
  • het is heel irritant de reclame
    je krijg hem 100 keer te zien om een avond en het irriteerdmensen alleen maar en spoort niemand aan het is nu meer je mening door mensen de keel heen duwen

    geplaatst op
  • Vreselijke reclame. Alsof het millieu iets nieuws is. We waren al begonnen lang voordat deze kids geboren zijn. Vertel dit maar aan de mensen die echt iets kunnen doen en het nalaten omwille van het geld.

    geplaatst op
  • Ik word werkelijk doodziek van deze bagger. Als je nou de mensen tegen je wil krijgen moet je dit soort irriterende reclame uitzenden. Succes gegagrandeerd.

    geplaatst op
  • Zou ik mogen weten hoe ze (de kinderen) deze doelstellingen zouden willen bereiken?
    Hoe is die caravan (escape room) op plein gekomen? Met hand getrokken of toch met auto (CO2)? Geen plastic rietjes oké, mee eens. Maar hoe andere door in een of andere derdewereldland bomen te kappen? Gaan jullie vier wel eens op vakantie? Naar buitenland met vliegtuig? En mag ik aub zelf bepalen of ik vlees en zuivel gebruik? Het WWF schiet zijn doel voorbij met meest irritante reclame ooit. Ik was van plan te doneren, maar na deze actie echt niet.

    P.S. Vind het zooo goed er nog ff in te duwen dat wij er eigelijk ook niets aan kunnen doen als WIJ er niet waren geweest met ons werken zouden jullie nu niet zo zijn als nu.

    geplaatst op
  • Reclameterreur noem ik dit. Het ergste is nog die moeder die over het armpje strijkt van dat hopeloos emotioneel aangedane kleine meisje. Wat een vreselijk toneelspel!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.