ReclameReview: Volg het FD

5 september 2018, 13:00

We kennen allemaal Het Financieele Dagblad. Maar klopt het beeld dat we van de krant hebben wel? Met deze nieuwe campagne probeert het FD nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Credits

Creatie: Dawn

De doelstelling

Nieuwe doelgroepen aanspreken door de veelzijdigheid van de krant te benadrukken.

De uitwerking

Als je een leider bent of wilt zijn, dan volg je het FD, omdat hier de verhalen te vinden zijn die jou goed geïnformeerd houden. Dat is de insteek van de nieuwe campagne met het thema ‘Wie volgt, leidt’. De commercial laat via beeld en geluid aansprekende onderwerpen zien die heel divers zijn en die de doelgroep via de diverse mediakanalen van het FD kan volgen.

Het oordeel

Ik vind de campagne mooi gemaakt. Hij is heel stijlvol, precies zoals je zou verwachten bij een merk als het FD. Toch schudden ze met deze commercial ook het oubollige imago af. Modern stijlvol dus.

De snelle opvolging van onderwerpen staat symbool voor de snelle wereld van tegenwoordig en de diversiteit aan onderwerpen laat zien dat overal iets over te vertellen is, mét een financiële insteek. Daar zitten dus altijd onderwerpen bij die je interesseren, wat je aandachtsgebied ook is. Dat is goed en duidelijk uitgewerkt in de commercial.

Dat je het FD via verschillende kanalen kunt volgen, is nog niet heel duidelijk. De call-to-action is alleen ‘Probeer nu FD Digitaal’. Daardoor is mij als kijker nog niet meteen helder wat daar anders aan is dan andere kranten op internet. Oftewel: is het meer dan alleen lezen? Ik neem aan dat vooral de jongere generatie dat graag wil weten.

Misschien mis ik nog het onderscheidend vermogen van het FD. Natuurlijk beginnen ze de commercial met ‘Volg Money’ en heten ze Het Financieele Dagblad, maar er wordt niet gecommuniceerd wat je precies méér krijgt bij het FD, meer dan bij andere kranten. Bewijs dus. Dat zou de campagne nog sterker kunnen maken.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!