ReclameReview: Venco houdt het lekker Nederlands

26 september 2018, 13:00

Denk je aan typisch Nederlandse dingen, dan denk je vast ook aan drop. En bij drop denk je aan Venco. Dat was de inspiratie voor de nieuwe campagne van het dropmerk: ‘Lekker Nederlands’.

Credits

Bureau & Productie: Alfred International

Verantwoordelijk bij klant: Peter de Been, Bob Postma, Maaike Maagdenberg

Strategie: Edward van de Ridder

Art Director: Jorn Kruijsen

Copywriter: Jeroen van de Sande

Account: Mark de Leeuw

RTV-producer: Vittoria Robijns

Regisseur: Michiel ten Horn

Video Producer: Anne Greeve

Camera/D.O.P: Joris Kerbosch

Editor: Martin Heijgelaar (MRTN)

Muziek/Soundstudio: Goodsounds

Animatie & Design: Jorn Slotboom (Alfred)

Grading: Remy Lindenhovius (De Grot)

VFX: The Compound

Doelstelling

De positie als dropmarktleider verder versterken.

Uitwerking

In de campagne ‘Lekker Nederlands’ draait alles om het aanvoelen van die typische Nederlandse eigenaardigheden, waar we stiekem best een beetje om kunnen lachen. Zo komt een weerman aan bod die altijd klaagt over het weer – zelfs als het heerlijk warm is – en wordt onze regeltjescultuur op ludieke wijze in beeld gebracht. Nederlandser kan niet, zou je denken. Of toch? Want wat nu als je ook nog een Venco-dropje toevoegt aan die over-de-top Nederlandse situatie? Dan wordt het nóg Nederlandser.

Oordeel

Wel erg simpel hè, deze commercials? Ja, dat is dus het voordeel als je marktleider bent. Dan hoeft het allemaal niet ingewikkeld te zijn. Dan moet je gewoon aanwezig zijn, liefst op een leuke manier. Dat is precies wat Venco doet met deze nieuwe campagne.

In plaats van overtuigende argumenten waarom je écht Venco zou moeten kopen, heeft het merk genoeg aan wat simpele packshots. Want wij Nederlanders zijn zo geconditioneerd, dat we de verpakkingen van Venco al in een fractie van een seconde herkennen. En dan begint ons onderbewustzijn te kwijlen als een Pavlov-hond. Neuromarketing van eigen bodem dus.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!