ReclameReview: Veilig Internetbankieren

26 september 2012, 13:30

Deze Belgische commercial had ook prima gepast in de Viral Friday, aangezien hij binnen 2 dagen al meer dan 1 miljoen keer bekeken is. En dat allemaal door een bewustwordingscampagne van de Belgische federatie van de financiële sector. Er zijn campagnes die het met minder exposure moeten doen!

Credits:

Creatie: Duval Guillaume, Brussel

De doelstelling:

Mensen bewust maken van het soms roekeloos delen van persoonlijke informatie.

De uitwerking:

Waarzegger Dave weet wel heel veel te vertellen over de mensen die bij hem binnen stappen. Is hij echt helderziend of heeft hij gewoon een handig team dat realtime informatie van internet haalt?

Het oordeel:

Qua bewustwording is het een geweldige commercial. Ik zou daar ook kunnen zitten terwijl Dave allerlei persoonlijke dingen over mij vertelt. Dingen die ik zelf gedeeld heb via social media. Dat is zeker een eye-opener. De kritische kanttekening van mijn kant is de vraag wat mijn gedrag op social media te maken heeft met hoe veilig ik online bankier. Dat gevoel is vergelijkbaar met die oude slogan 'je mag alles van me weten, behalve mijn pincode'. Oké, het klopt dat het gevaarlijk kan zijn om veel persoonlijke informatie te delen omdat dit tegen je gebruikt kan worden. Maar die gegevens bieden toch geen toegang tot internetbankieren? Op de website waarnaar verwezen wordt staan tips voor veilig internetbankieren. Het zijn de bekende tips, maar de link met informatie op social media wordt niet gelegd. Dat is wat mij betreft de enige missing link in een campagne die verder vooral lof verdient dankzij de uitvoering.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Hans Kolbeek

    Ik snap ook de link tussen social media en internetbankieren niet. Wat maakt het nu uit dat iedereen op Facebook kan zien dat ik gister m’n rechterenkel heb verzwikt? En dat ik 2 broers heb waarvan er een Jan heet en de ander Kees.. Zo worden mensen vooral bang gemaakt om social media te gebruiken terwijl het geen invloed heeft op hun veiligheid van internetbankieren.

    Ik heb er van genoten hoor van de reclame, laat dat duidelijk zijn! Maar gebeuren er zoveel ongelukken met internetbankieren doordat men hun leven deelt op Facebook?


    26 september 2012 om 13:46
    Jelle Mol

    Sterke commercial inderdaad. De link tussen internetbankieren en social media was mij ook niet direct duidelijk, maar misschien moet die meer gezocht worden in de richting van social engineering? Denk bijv. aan die iCloud / Apple ID ‘hack’ van laatst. Alles wat op internet over iemand te vinden is biedt natuurlijk wel een solide basis voor dat soort trucs.


    26 september 2012 om 13:49
    Kris Hoet

    Beste Jelle, Hans – de link is dat dergelijke informatie (duidelijk meer dus dan je zelf denkt) een ideale voedingsbodem is voor scammers om een goede scam op te zetten. Hoe meer persoonlijke info je gebruikt in je scam, des te meer mensen er mogelijks intrappen. Reden genoeg om dus wel twee keer na te denken.

    Kris


    26 september 2012 om 20:01
    Hans Kolbeek

    @Kris, bedankt voor de opheldering. It does make sense now 🙂

    Toch moet je vrij creatief zijn wil je een scam verzinnen waarin je persoonlijke informatie als bangmaker/overtuigend middel inzet. Misschien dat ik jou met een flesje Castell del Remei kan omkopen…


    26 september 2012 om 20:14
    Kris Hoet

    @Hans, je zegt dat maar ben daar niet zo zeker van. Als je iemand iemand een email stuurt met de boodschap dat die laatste betaling van x eur (die dus echt is) niet goed is doorgekomen vanop rekening nr van persoon… met vraag om nogmaals uit te voeren… Ik ga daar niet op in, maar ben er zeker van dat dat werkt. En absoluut, tegen Castell del Remei zeg ik niet nee 🙂


    26 september 2012 om 20:27
    Hans Kolbeek

    @Kris, fair enough! Zo’n mailtje zal idd op genoeg onschuldigen werken. Nogmaals dank voor de uitleg.


    26 september 2012 om 20:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!