Move over, Bennie Jolink: here's Bart! Het nieuwe gezicht van de SNS-commercials is een TN'er, een Typische Nederlander. Die let nogal op de centjes dus.
Credits
Bureau: Alfred
Creatie: Jorn Kruijsen, Jeroen van de Sande
Strategie: Eddy Salfischberger, Gabriël Snuverink
Account: Danielle Boskemper, Juliette Tiggelman
RTV producer: Carmen Ramsaran, Rosa Staal
Productiemaatschappij: Suikerdepot
Executive producer: Paul Harting
Regisseur: Werner Damen
Offline editor: MRTN Martin Heijgelaar
Post productie: The Compound
Mediabureau Vizeum: Evert Bronkhorst
Muziek: Cris&Jef
Sound design: Studio Alfred Klaassen
Verantwoordelijk bij klant: Patrick Kuijsters, Mariëlle Krouwel, Maartje Bersi, Rachel Grezel
De doelstelling
De doelgroep laten overstappen naar SNS.
De uitwerking
SNS introduceert Bart, de Typische Nederlander (TN'er). Zoals wij Nederlanders doen, let Bart goed op zijn geld en wil hij graag het onderste uit de kan halen. Daarom is hij zo blij met SNS, want die bank helpt hem daarbij.
Het oordeel
De zin 'Een bank die mij vertelt dat ik minder ga betalen, da's een bank die het snapt' is natuurlijk waar het hier allemaal om draait. SNS is al jaren de 'normale' bank en dat imago willen ze met deze nieuwe campagne verder uitbouwen. Prima keuze om in deze commercial te laten zien dat je als SNS-klant bericht krijgt wanneer je hypotheekrente misschien omlaag kan. Dat willen we allemaal, nietwaar?
Nu is het alleen de vraag of kijkers daadwerkelijk al direct kunnen profiteren van deze voordelen. Een hypotheek kun je immers pas om de zoveel jaar oversluiten en dat doe je bovendien alleen als je er financieel beter van wordt. Misschien dat er in vervolgcommercials nog andere aspecten van het meedenkende karakter worden getoond, maar deze over de hypotheek gaat waarschijnlijk maar voor weinig mensen op.
Dan de introductie van Bart de TN'er. Zou de doelgroep er echt op zitten te wachten om zichzelf een Typische Nederlander te noemen? Het lijkt me dat we juist allemaal zo overtuigd zijn van onze unieke eigenschappen dat we juist niet in zo'n massahokje willen worden geplaatst. Je weet wel: de goedkope Nederlander zoals we in het buitenland bekend staan. Maar goed, misschien komen er in vervolgcommercials nog andere eigenschappen van een TN'er naar voren.