ReclameReview: SharePeople wil zzp’ers wakker schudden

7 oktober 2020, 13:01

Zo’n 80 procent van de zzp’ers heeft geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Vooral omdat ze deze duur vinden. SharePeople heeft een boodschap voor deze doelgroep: “Ben jij ook zo’n zzzzzzzzp’er die nog steeds niks heeft geregeld voor arbeidsongeschiktheid? Tijd om wakker te worden.”

Credits campagne (allemaal deelnemers van SharePeople):

Jan van den Bergh (Via Jan, creatie)

Wouter Steenhuisen (Kollektiv, mediastrategie)

Maarten van Acht (Maasworx, digital strategy)

Tom Meulders (digital advertising)

Akkelee Dercksen (BeBricks, social en bannering)

Beyza Altun (content/social)

Silvie Warmerdam (PickOurBrain, content)

Doelstelling

Zzp’ers erop wijzen dat ze bij Sharepeople al voor één euro per dag een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen afsluiten.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Het overheersende beeld bij zzp’ers is dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering duur is. Dat klopt als het gaat om de ouderwetse AOV bij verzekeraars. Maar dat je bij SharePeople al een vangnet regelt voor arbeidsongeschiktheid vanaf één euro per dag weten nog veel te weinig zzp’ers. In de campagne spelen enkele ondernemers die al deelnemer zijn bij SharePeople de hoofdrol.

“SharePeople werkt vanuit een coöperatieve gedachte waarbij klanten ook eigenaar en soms medewerker zijn. De campagne is dan ook helemaal gemaakt door een team deelnemers van SharePeople. Cosmas Blaauw, oprichter van SharePeople: ‘Deze coöperatieve aanpak gaan we nu ook helemaal doortrekken bij andere projecten. Zo zijn we niet alleen een netwerk dat voor elkaar klaar staat bij arbeidsongeschiktheid, maar zoeken we elkaar ook op om kennis en werk te delen’.”

Oordeel

Is het een simpele campagne? Yep. Is het enorm creatief en opvallend? Nope. Onthoud je dat een slapende zzp’er wakker werd gemaakt? Ja, dat wel. Met een beetje media-inkoop onthoudt de doelgroep ook nog dat SharePeople de afzender is en dat je hier voor één euro per dag je AOV kunt regelen. Dan is de campagne zeer zeker geslaagd. Vervolgens moet de website zorgen voor de conversie van geïnteresseerde bezoekers.

Qua boodschap kan ik van alles vinden van deze campagne. Bijvoorbeeld dat je hier maar maximaal twee jaar een uitkering krijgt bij arbeidsongeschiktheid, maar dat vertellen ze er niet bij. Maar eerlijk is eerlijk: het is de verantwoordelijkheid van de zzp’er om te onderzoeken waar hij of zij ja tegen zegt. Deze campagne doet gewoon wat hij moet doen en dat is de zzp-doelgroep nieuwsgierig maken naar de AOV-oplossing van SharePeople. Prima gedaan dan, toch?

Ik moest grinniken om de uitdrukking ‘wakker worden’ in een tijd waarin social media vol zitten met berichten met termen als ‘woke’ en ‘wakker worden’

Overigens moest ik wel grinniken om de uitdrukking ‘wakker worden’ in een tijd waarin social media vol zitten met berichten waarin termen als ‘woke’ en ‘wakker worden’ worden gebruikt. Ik ben er alleen nog niet uit of dit nu positief of negatief is voor deze campagne. Waar ik ook nog over twijfel is het moment van de campagne, aangezien er een verplichte AOV voor zzp’ers aan lijkt te komen. Maar dat duurt nog tot minimaal 2024. Misschien wil SharePeople juist tegen die tijd genoeg naamsbekendheid hebben. Dan zijn ze er mooi op tijd bij.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief