ReclameReview: Reaal (Freek Vonk)

13 september 2017, 13:00

Het thema ‘Lekker geregeld’ van Reaal wordt in deze nieuwe commercial met Freek Vonk en zijn zogenaamde moeder verder geladen.

Credits

Bureau: Etcetera

CCO: Ben Imhoff

Creatie: Raymond van Schaik, Maarten Remmers

Strategie: Job Koopman

Agency Producer: Marieke Prette

Business Director: Danny van de Wetering

Regie: Sven Super (In Case Of Fire)

Producer: Arjan Oosterveer

Special Effects&Sound: PostOffice

Studio Freek: Freek Vonk, Jochem Manus v/d Jagt, Rosalie Stone, Sesanne Leeuwenburg

De doelstelling

Communiceren dat bij Reaal alles ‘Lekker geregeld’ is en alles weer op zijn pootjes terecht komt.

De uitwerking

In de nieuwe commercials van Reaal staan Freek en zijn moeder centraal. Zij zorgt ervoor dat alles lekker geregeld is voor Freek, voor als hij weer eens in de problemen komt met zijn avontuurlijke werkzaamheden. In de eerste commercial zien we Saskia Vonk, gespeeld door een actrice, die Freek al van jongs af aan helpt om van zijn obsessie voor gevaarlijke dieren zijn beroep te maken. Zo ruimt zij zijn post op en verzorgt zijn huisdieren als hij weer eens op reis is. En voordat hij op reis gaat zorgt zij voor een goede ongevallenverzekering. En die laatste heeft hij hard nodig nadat hij een spannend avontuur beleeft bij de reuzenpanda’s…

Het oordeel

De muziek op de achtergrond geeft al aan dat je deze commercial vooral niet serieus moet nemen. Daarvoor is het Debiteuren Crediteuren-gehalte te hoog. Om die reden weet je als kijker ook meteen dat het niet de echte moeder van Freek Vonk is. En dat je dus waarschijnlijk iets grappigs gaat zien.

Het zijn kleine grapjes: tijgerbrood, een slangenpak, moeder Saskia die de losgebroken tarantula liefkozend en zonder angst terug in zijn huisje zet… Je blijft dus wachten op de grote grap, de uitsmijter. Dat blijkt uiteindelijk een panda te zijn die Freek wel ziet zitten. Ah, dus daar heeft hij die ongevallenverzekering voor!

Sympathiek overkomen, daar lijkt het Reaal om te doen in deze commercial. Dat lukt aardig, al moet ik zeggen dat ik de grappen niet geweldig vind. Daarnaast denk ik dat de link tussen Reaal (verzekeringen) en Freek nog wat duidelijker moet worden, want nu verdrinkt de gesproken informatie soms in de visuele informatie die de commercial bevat.

O ja, mocht je jezelf afvragen of Freek wel echt verzekerd is als die panda hem iets aandoet: dat is hij. In de voorwaarden van de ongevallenverzekering van Reaal vond ik namelijk deze passage:

U bent wel verzekerd voor waagstukken als deze echt nodig waren om uw werk te doen. Of als dit nodig was voor (een poging tot) het redden van mensen, dieren en/of zaken of bij rechtmatige zelfverdediging.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief