ReclameReview: Nescafé maakt geen ruimte voor koffieboeren maar voor een QR-code

10 februari 2021, 14:00

Nescafé introduceert het Empty Label, een tijdelijke verpakking met een nobel doel. Met een witte, simplistische verpakking wil het koffiemerk ruimte maken voor zijn koffieboeren. Door de QR-code op de verpakking te scannen, kan de consument middels augmented reality honderden labels ontdekken die de boeren zelf gemaakt hebben.

Credits

Bureau: Accenture Interactive

Creatives: Leo van Oss, Nick Maas

Interactive Designer: Marina le Roux, Rosa-Lynn de Boer

AR Developer: Juan Ramón Vigo

Strategy Director & Lead Communicatie: Gijs de Bruijn

Project Lead: Colette Aarts

Lead Experience Design: Marije Gast

Innovation Lead Design: Sebastiaan Veldman

Senior Account Manager: Tamara Schelvis, Marlies Burgler, Boudewijn Klaver

Verantwoordelijk bij Nestlé Nederland: Roos Bulder, Marjolein Fhij, Emma Himpe, Nicoline van Vliet

Doelstelling

Laten zien dat Nescafé-koffie wordt geproduceerd met respect voor de boeren, hun gemeenschap en het milieu.

Uitwerking

Uit het persbericht: Nescafé maakt ruimte voor de boeren door in de supermarkt bij de best verkopende producten twee maanden vrijwel alle branding van de labels te verwijderen. De nieuwe verpakkingen zijn wit en hebben een QR-code waarvan een klein hoekje open gepeld lijkt. Wanneer de consument de QR-code scant, wordt het label met de koffieboer in beeld onthuld.

Roos Bulder, Marketing Communication Manager bij Nestlé: “We hebben honderden boeren de mogelijkheid gegeven om hun eigen verhaal op hun manier te vertellen. Door het toepassen van augmented reality geven we onze consumenten de kans om heel eenvoudige onze koffieboeren te ontmoeten uit zeven verschillende landen”.

Verder: “Het Nescafé Plan werd in 2010 geïntroduceerd om uitdagingen op het gebied van duurzame koffie aan te pakken door middel van één programma dat zich richt op het verbouwen, produceren en consumeren van koffie. Nestlé heeft zich er nu aan gecommitteerd tegen 2025 100 procent verantwoorde koffie aan te bieden.”

Oordeel

Tja, waar kijk ik nu eigenlijk naar in deze commercial? Een instructie voor Nescafé-klanten om met hun telefoon de verpakking van hun koffie te scannen, zodat ze de boeren kunnen zien die heel misschien deze bonen hebben geoogst? Dan vraag je toch best veel van je doelgroep.

Als je die boeren zo belangrijk vindt, print ze dan rechtstreeks op de verpakking

De boodschap is: ‘We maken ruimte voor onze koffieboeren’. Maar feitelijk maken ze dus alleen ruimte voor een QR-code. Als je die boeren zo belangrijk vindt, print ze dan rechtstreeks op de verpakking. Dan weet je tenminste zeker dat ze gezien worden door de mensen die koffie drinken van hun bonen.

Bovendien valt de boodschap ook enigszins in het water doordat de kijker van deze commercial niet het persbericht van hierboven heeft gelezen. Die weet dus (waarschijnlijk) niets van het Nescafé Plan en de duurzame ambities van het merk. Daar wordt ook niets over gezegd in deze commercial. Het is gewoon: “Dit zijn onze koffieboeren”. Te verwachten reactie van de doelgroep: “Oké”. Is dat wat je wilt van je mediabudget?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!