ReclameReview: natuurlijk is elke dag anders volgens Zonnatura
Zonnatura staat bekend als merk dat natuurlijke producten biedt. Heel veel natuurlijke producten. Daardoor kan ‘natuurlijk’ elke dag iets anders inhouden, want er zijn meer dan honderd verschillende biologische producten om uit te kiezen.
Credits
Opdrachtgever: Wessanen
Strategie, Creatie, Projectmanagement, RTV, Design: Fitzroy
Productiemaatschappij: Nosh Food Films
Regisseur: Joris Noordenbos
DOP: Bas Andries
Foodstyling: Oliver Knight
Muziek: Cris and Jef Music
Doelstelling
Laten zien dat de producten van Zonnatura perfect passen binnen een natuurlijke, gezonde en dynamische levensstijl.
Uitwerking
Uit het persbericht: “Zonnatura start met een nieuwe landelijke campagne, genaamd ‘Natuurlijk is elke dag anders’. In de campagne duikt Zonnatura vol in het dynamische, drukke leven van nu. Een leven dat er elke dag anders uitziet en waarbij Zonnatura voor al die uiteenlopende momenten perfecte natuurlijke producten heeft.
“Met de nieuwe campagne speelt Zonnatura in op de trend van natuurlijke, plantaardige en voedzame voeding. Het merk richt zich vooral op bewuste shoppers: energieke, positieve vrouwen die bewust in het leven staan. De campagne draait dan ook om het drukke leven van deze doelgroep. De commercials brengen dit leven herkenbaar in beeld en laten zien dat de producten van Zonnatura perfect passen binnen een natuurlijke, gezonde en dynamische levensstijl. Volgens Martijn Morsink, marketingdirecteur Wessanen, wil het bedrijf met de campagne ook de rijkheid van het productportfolio tonen.
Oordeel
Veelzijdigheid van het merk staat centraal en dat lijkt me een goede aanpak. Daarmee ontlok je bij de doelgroep de reactie ‘Oh, hebben ze dat ook?’ en zo breng je het assortiment stukje bij beetje onder de aandacht. Sommige supermarkten hebben nog een heel biologisch schap, waarbij alle producten van Zonnatura bij elkaar staan. Zodra consumenten door één van deze producten getriggerd worden, zien ze dus meteen een uitgebreid assortiment. Dat is mooi meegenomen aan deze campagne.
Dit type campagne moet het natuurlijk wel hebben van de lange adem
De commercial ‘Maak je niet druk’, met het rustgevende kopje thee voor de videocall (vleugje corona voor de actualiteit), vind ik op één of andere manier veel meer bij Zonnatura passen dan de commercial ‘Ontbijt!‘. Die laatste had immers ook van een willekeurig ander merk ontbijtgranen kunnen zijn. Aan de andere kant snap ik ook wel dat de makers dit juist zo bedoeld hebben, want dat communiceert de boodschap ‘Zonnatura is net zo normaal als al die andere ontbijtgranenmerken, dus niet alleen voor geitenwollensokkengezinnen’. (Ik mag dit zeggen, want ik ben zelf een geitenwollensok.)
Dit type campagne moet het natuurlijk wel hebben van de lange adem, als het gaat om de branding rondom het merk. Maar op productniveau zou het best eens voor kleine oplevingen kunnen zorgen en dat is ook een prima resultaat. Ook al is de uitvoering van de commercials redelijk ‘veilig’, de gedachte erachter vind ik wel kloppen.