ReclameReview: Lekker Geregeld

20 juni 2012, 11:15

Lekker Geregeld is een initiatief van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om jongeren te wijzen op de rechten en plichten voor vakantiewerk. Een goed idee, lijkt me. De online campagne (Facebook-pagina en advertorials) ziet er ook aardig goed uit. Maar de bijbehorende video is naar mijn idee zeer matig uitgevoerd.

Credits:

Bureau: Van Hulzen Public Relations

Productie: Kicks Concept & Design

De doelstelling:

Met deze campagne willen we jongeren tussen de 13 en 23 jaar laten zien wat hun rechten en plichten zijn op het gebied van bijbanen en vakantiewerk. Onder andere op het gebied van: minimumloon, arbeidstijden, leeftijdgebonden werkzaamheden, maar ook regelgeving op het gebied van veiligheid en gezondheid. Over het algemeen weten jongeren best dat er wet- en regelgeving is. Ze weten de regelingen alleen niet altijd precies te benoemen. Zeker op het gebied van lichamelijke belasting, werkdruk, vakantiegeld en vakantiedagen is de kennis niet groot. Met de ludieke zomercampagne Lekker geregeld probeert SZW duidelijk te maken welke afspraken er tussen leidinggevende en werknemer horen te zijn. Op een herkenbare, snelle en duidelijke manier.

De uitwerking:

In vogelvlucht: je beantwoordt vragen op de actiepagina Lekker geregeld en ontvangt een ansichtkaart in de setting van één van de vier meest beoefende vakantiebaantjes. In welke setting dat is, hangt af van de juiste antwoorden. Maken jouw antwoorden duidelijk dat je alles lekker geregeld hebt, dan zie je jezelf terug in het ‘ideaalplaatje’; omringd door mooie meiden of jongens bijvoorbeeld. Voor wie minder goed op de hoogte is, doemt het angstbeeld op; denk aan een stapel vuile vaat waar je onder bedolven bent. Hoe werkt het? Je kunt een eigen foto uploaden, of een foto maken met een webcam. Deze foto wordt gebruikt in een ansichtkaart; voor op je wall en om te delen met je vrienden. Op die manier ding je bovendien automatisch mee naar een van de weekprijzen. www.facebook.com/zomercampagne

Het oordeel:

Ligt het aan mij of communiceert die video van ruim een minuut amper waar het hier om gaat? Als het vooral de bedoeling is om de week- of maandwinnaar (Teun in dit geval) van de actie in het zonnetje te zetten, dan kun je toch tenminste wel de punten opnoemen die Teun lekker geregeld heeft tijdens zijn vakantiewerk? En ik wil niet op de stoel van het productiebedrijf gaan zitten, maar kon dit filmpje en vooral de voice-over nu echt niet wat minder knullig? Ik begrijp dat het een onderdeel is van een online campagne met een Facebook-pagina en advertorials zoals hier en hier. Op al deze pagina's vind ik nuttige informatie voor vakantiewerkers. Maar dus niet in de video die enthousiasmerend zou moeten werken. Gemiste kans, lijkt me.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Hardcopy

    Dat verklaart dan ook waarom alles via Facebook wordt gedaan. 😉


    21 juni 2012 om 06:45
    Yann24

    Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar ik heb grote moeite met asocial media als Facebook en al die andere zielenmelkers zonder biechtgeheim.

    Je wordt tegenwoordig als je me wilt praten met stellingen en discussies in bijvoorbeeld digitalekranten of andere digitale nieuwsbronnen, gedwongen om eerst facebooklid te worden. Daarna ben je dus echt als lid de lul want je doet, of je dat nu wilt of niet, de hele dag mee aan een soort van ’the spy and I’ onder het mom ‘het kan geen kwaad want je laat iemand toe oniet’ waar allerlei partijen schathemeltje rijk mee worden en de wereld bevolking uiteindelijk door geknecht wordt door een ieder die daar voor wil betalen. Gevaarlijke ontwikkeling waar ik uitprincipe niet aan meewerk. Hoe lang duurt het nog voor wij allemaal bij onze geboorte een identificatiechip geimplanteert krijgen?


    29 augustus 2012 om 23:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief