ReclameReview: KPN-kerstdiner met gamers

19 december 2018, 14:00

Tussen alle kerstcommercials die op dit moment te zien zijn, valt het ‘gamers-kerstverhaal’ van KPN op door de eigentijdsheid en herkenbaarheid voor deze generatie.

Credits

Bureau: N=5

Art: Daniel te Lindert

Copy: Thijs Bontje

RTV: Guy van der Hoop

Account: Martijn Pots, Louise Mathlener

Strategie: Niels Pel

Productie: De Haaien

Regie: Victor Vroegindeweij (Hazazah)

Offline: Fatih Tura

Postproductie: De Grot

Music: Sizzer Amsterdam

Sound: Ambassadors

Doelstelling

Likeability van KPN verhogen en meer top-of-mind komen bij de gamersdoelgroep.

Uitwerking

KPN volgt in de campagne de trip die Mats (19) uit Zaandam naar het Engelse Kent maakte. Op uitnodiging van het telecombedrijf zagen de zeven online vrienden elkaar voor het eerst tijdens een kerstdiner in een pub.

Samen met de Belgische Karim en de Engelse Matthew, Dan, Dylan, Connor en Jack, speelt Mats al jarenlang het online spel ‘Call of Duty’ op de PlayStation. In teamverband strijden de jongens tegen andere teams. “Ik denk dat het eigenlijk wel betere vrienden zijn dan de vrienden die ik in Nederland heb, omdat ik ze gewoon zo veel spreek”, vertelt Mats in de commercial.

Met de campagne willen KPN en N=5 deze digitale vorm van vriendschap vieren. “Online vriendschappen zijn een belangrijk onderdeel geworden van onze sociale cultuur. Met deze campagne willen we laten zien hoe belangrijk een online vriendschap kan zijn, met name voor jongere generaties”, zegt Daniel te Lindert, Creative Director bij N=5.

“Dit is de huidige generatie: ze zijn enorm verbonden met elkaar, maar dan op afstand”

Online is een mini-documentaire van bijna vier minuten te zien, waarin de ontmoeting tussen de jongens en hun bijzondere band uitgebreid in beeld worden gebracht. Op Facebook en Instagram wordt de verdieping opgezocht. Zo kunnen jongeren op Instagram hun clan-foto’s delen en een Instagram-game spelen. Ouders leren meer over de waarde van online vriendschappen.

Oordeel

De eerste keer dat ik deze commercial voorbij zag komen, vond ik het al een geweldig uitgevoerd concept. Het is heel laagdrempelig om online vrienden uit verschillende landen bij elkaar te laten komen, dus ik kan me goed voorstellen dat KPN hiermee andere gamerclans inspireert om elkaar ook eens ‘in real life’ te ontmoeten. Dat vind ik al een mooi mogelijk resultaat.

Een andere reden waarom ik de uitwerking goed vind, is omdat ik weet dat dit heel herkenbaar is voor de gamende generatie. Onze oudste zoon van 12 komt nu net een beetje kijken op dit gebied. Maar bij vrienden zag ik dit weekend hun 13-jarige zoon gamen terwijl hij in het Engels communiceerde met leeftijdsgenoten uit Polen en Engeland. Dit is de huidige generatie: ze zijn enorm verbonden met elkaar, maar dan op afstand.

“Wat mij betreft is dit dé kerstcommercial van 2018”

Tot slot is een telecomaanbieder als KPN natuurlijk de perfecte afzender voor deze campagne. Zij verzorgen letterlijk de verbinding tussen de gamers (in Nederland tenminste) en nu zorgen zij ook voor de verbinding in het echte leven. De pay-off ‘Voel je vrij’ past meer bij het samen gamen dan bij de kerstontmoeting, vind ik, maar ik snap dat ze het bedoelen als ‘Voel je vrij om je vriendschapsbanden te versterken’. Oké, dan klopt hij wel. Wat mij betreft is dit dé kerstcommercial van 2018.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Karin KB

    In eerste instantie dacht ik goh leuke reclame. Maar niet erg ondersteunend voor ouders die hun kinderen leren NIET met vreemden op het www af te spreken.


    21 december 2018 om 19:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!