ReclameReview: Kerst met McDonald’s, liever wordt het niet

ReclameReview: Kerst met McDonald’s, liever wordt het niet
, Hardcopy
@davidbrinks

Nee, natuurlijk is McDonald's niet het eerste waar je aan denkt als het om kerst gaat (toch?). Maar in deze commercial weten ze toch de link te leggen.

Credits

Bureau: TBWA\NEBOKO
Productie: Pink Rabbit

Doelstelling

Een positieve associatie met McDonald's creëren of versterken.

Uitwerking

In het persbericht schrijft McDonald's dat 2020 een jaar is "waarin we des te meer beseffen hoe belangrijk familie en gezellig samenzijn voor ons zijn. Dit inzicht vormt de basis voor de nieuwe merkfilm van het familierestaurant McDonald’s. Kerst is tijd nemen voor elkaar. In de merkfilm zien we hoe een groot gezin samen aan tafel kerst viert. Want samen kunnen zijn is voor velen toch wel het allerbelangrijkste tijdens de feestdagen."

Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communications & Consumer Insight McDonald’s Nederland: “Samenzijn en Good Times zijn belangrijke waarden voor ons en herkenbaar voor onze gasten. We laten met deze merkfilm campagne zien dat McDonald’s zoveel meer betekent dan lekker eten...” 

Oordeel

In deze commercial wordt de campagneboodschap 'Always open for good times' behoorlijk letterlijk weergegeven. Zelfs met kerst is McDonald's open en een beetje creatieve familie kan zelfs de medewerkers tijdens werktijd een extra leuke tijd bezorgen. Meer hoeft deze commercial eigenlijk ook niet te doen, toch?

Het gaat hier puur om emotie

Er hoeft niets te worden gecommuniceerd over de producten of over aanbiedingen. McDonald's is zo bekend dat de doelgroep echt wel weet wat je er kunt kopen. Het gaat hier puur om emotie. En dat gevoel is op allerlei manieren verwerkt. Te beginnen met de gezellige familie, maar ook met de ontluikende verliefdheid tussen Calvin en zijn collega. Tot slot vliegen de emoties je om de oren als de hele familie door de McDrive komt. Oké, over het acteerwerk verschillen de meningen nogal, heb ik gemerkt, maar ik stoor me er niet aan.

Wat ik vooral heel sterk vind aan deze commercial, is dat de makers niet te hard hun best doen om die emoties te forceren. We kennen allemaal die (vooral buitenlandse) commercials waarbij ze niet rusten totdat je tranen in je ogen hebt. Daar is McDonald's ver van weg gebleven. Daardoor komt het veel realistischer en dus herkenbaarder over. Maar zou het ook voor lange rijen bij de McDrive zorgen met kerst?


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.