ReclameReview: is techniek inderdaad leven?

15 september 2021, 13:00

Hoppenbrouwers Techniek is een landelijk opererende technisch dienstverlener die met deze brandingcampagne zichzelf in de spotlight wil zetten onder het motto ‘Omdat techniek leven is’. Maar hoe onderscheid je jezelf van andere partijen in de markt?

Credits

Creatie: Hoppenbrouwers Techniek en Today is Canday.

Doelstelling

Bijdragen aan de groeiambitie en naamsbekendheid van het bedrijf. Ook moet deze lading geven aan het merk Hoppenbrouwers en de rol die ze spelen voor mens en maatschappij.

Uitwerking

Vanuit de optiek van een kind laat Hoppenbrouwers techniek tot leven komen, aldus het bedrijf zelf in het persbericht. “Techniek is in ons dagelijks leven verweven zonder dat we ons er altijd bewust van zijn.” De campagne moet de rol van techniek in het leven duidelijk maken. “De campagne sluit aan bij de visie van Hoppenbrouwers om samen met klanten en medewerkers te bouwen aan een toekomst die leeft, voor onze generatie en de volgende. Uiteindelijk moet de campagne bijdragen aan de groeiambitie en naamsbekendheid van het bedrijf. Ook moet deze lading geven aan het merk Hoppenbrouwers en de rol die ze spelen voor mens en maatschappij.”

Oordeel

Ik kan me voorstellen dat trots je bent als medewerker van Hoppenbrouwers als je deze corporate video ziet. Wat doet het bedrijf toch veel in allerlei verschillende disciplines! Het is een feestje om naar te kijken, een feelgoodmovie.

Maar wat is de bedoeling van deze film eigenlijk? Willen ze er nieuw personeel mee werven? Dat zie ik nog wel voor me met deze insteek. Maar als reclamecampagne vind ik het niet echt passen, terwijl dat toch ook een doelstelling is. Zouden commissies die over aanbestedingen gaan gezellig met zijn allen zo’n video kijken en dan applaudisserend opstaan en elkaar toefluisteren dat de strijd eigenlijk al gestreden is? Of zou elke deelnemende partij een dergelijke video kunnen maken met triomfen en mooie ambitieuze woorden?

Het lullige is dat alles ongetwijfeld klopt wat Hoppenbrouwers in deze video benoemt

Het lullige is dat alles ongetwijfeld klopt wat Hoppenbrouwers benoemt in deze video. Techniek leeft binnen hun bedrijf en ja, ze dragen bij aan de toekomst van ons allemaal. Maar het probleem dat ik ermee heb is dat er maar een paar kleine dingen in deze twee minuten durende lofzang zijn die specifiek voor Hoppenbrouwers gelden. Technisch familiebedrijf met landelijke dekking, dat is het wel zo’n beetje. Daardoor is het meer een promotiefilm voor de hele technieksector geworden dan alleen voor Hoppenbrouwers.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief