ReclameReview: dit gebeurt er als je nog geen keuze in het Donorregister hebt gemaakt

12 augustus 2020, 11:00

O ja, op 1 juli 2020 is de donorwet veranderd en staat iedere Nederlander in het Donorregister. Je kunt hierin zelf aangeven of je wel of niet donor wilt zijn. Maar misschien ben je dat door corona en andere dringende zaken wel vergeten. Wat gebeurt er dan? Daar geeft deze commercial antwoord op.

Credits

Opdrachtgever: ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport & DPC

Bureau: D&B, Open Now & TBWANEBOKO (DOT)

Productie: CZAR (Aaron van Valen)

Media: Initiative

Doelstelling

Communiceren dat iedereen die nog geen keuze heeft gemaakt in het Donorregister vanaf september een brief hierover krijgt.

Uitwerking

Op 1 juli 2020 is het nieuwe Donorregister in gegaan, maar nog niet iedereen heeft zijn of haar keuze ingevuld. Voor deze groep heeft D&B, Open Now en TBWANEBOKO (DOT) voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een campagne ontwikkeld waarin wordt verteld wat er gebeurt na 1 juli.

Iedereen die nog geen keuze heeft gemaakt, zal eerst een brief ontvangen met de vraag om zijn of haar keuze alsnog in te vullen, zo meldt het persbericht. “Vanaf september worden de eerste brieven verstuurd en het verschilt per regio wanneer de brief op de mat valt. Vervolgens ontvang je na de eerste brief nog een herinneringsbrief en een bevestigingsbrief. Pas nadat je de laatste brief hebt ontvangen, en nog steeds geen keuze hebt ingevuld, kom je in het Donorregister als geen bezwaar tegen orgaandonatie.

“In de commercial zijn twee collega’s in een drukkerij te zien. Alle brieven en enveloppen die uit de drukpers rollen, zijn bedoeld voor de mensen die nog geen keuze hebben gemaakt. Een van de medewerkers is benieuwd of zijn collega de keuze eigenlijk al gemaakt heeft. De collega kijkt bedenkelijk want zijn brief zou daar best wel eens tussen kunnen zitten… De tv-commercial eindigt met de medewerker die met zijn brief richting de bibliotheek loopt. Daar kan je terecht wanneer je hulp nodig hebt bij het invullen van je keuze.”

Oordeel

Een paar dagen geleden kwam deze commercial voorbij toen ik met onze veertienjarige zoon tv aan het kijken was. Door de commercial vroeg hij zich ineens af of hij ook al een keuze mag maken om donor te zijn. Grappig, want dat is niet de primaire doelstelling van deze campagne, maar het toont wel aan dat elk contactmoment telt in het brein van je communicatiedoelgroep.

Heel simpel, zonder afleidende grappen

De eigenlijke doelstelling van de campagne is immers uitleggen wat er gebeurt als je nog geen keuze hebt gemaakt. Het antwoord is dus: daar krijg je een brief over in september. Duidelijke vraag, duidelijk antwoord. Maar dan verpakt in een commercial met twee collega’s waarvan er eentje niet zeker weet of hij nu al een keuze heeft gemaakt of niet. Heel simpel, zonder afleidende grappen.

Eigenlijk wordt er best veel verteld in deze commercial. De voice-over laat ook nog weten dat je automatisch voor ‘geen bezwaar’ kiest als je zelf geen keuze maakt én dat je bij de bibliotheek terechtkunt als je nog vragen hebt of hulp nodig hebt bij het doorgeven van je keuze. En toch valt dit alles blijkbaar moeiteloos te communiceren in 27 seconden en doet de commercial nog behoorlijk relaxed aan ook. Prima communicatie dus.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    hans snel

    Doneren na je dood, je bent dan eerst hersendood of hartdood verklaard en gaat dan warm en met kloppend hart naar de operatietafel waar je levende organen worden verwijderd, vastgebonden met vooraf ingespoten spierverslappers, je kunt niets meer doen. Maar wil je wel op deze manier sterven? De overheid zegt dat je echt dood bent, ik twijfel toch. En jij? Informeer je verder voor je een 1 (= ja) in het donorregister zet.


    13 augustus 2020 om 16:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!