ReclameReview: heb je ooit wel eens geld zien lachen?

ReclameReview: heb je ooit wel eens geld zien lachen?

'Make money smile', is het campagnethema van online kredietverstrekker BridgeFund. Eens kijken of jullie hier een glimlach van op je gezicht krijgen, want het is wel een opvallende campagne.

Credits

Bureau: Ceci n’est pas un bureau
Creatie: Jeroen van Zwam & Sikko Gerkema
Projectmanagement/RTV: Gonneke van Zutphen
Fotograaf: Marc van Oene
Productiemaatschappij: DPPLR
Regie: Joris Weerts
Producer: Nienke Bliek
Sounddesign: KlevR
Grading: De Grot
Muziek: Koen van de Wardt
Media: Constance Olde Meule, De Mediaboerderij
Visual design: Stijn Kooij

Doelstelling

Ondernemers met een kapitaalbehoefte voor BridgeFund laten kiezen.

Uitwerking

Rutger Quispel, Co-Founder en Chief Marketing Officer bij BridgeFund: "In de eerste jaren na onze oprichting lag onze focus voornamelijk op performance marketing. We kiezen er nu voor om ons merk verder te laden. Een cruciale rol is daarbij weggelegd voor het vergroten van onze naamsbekendheid, wat met deze campagne zeker gaat lukken."

Sikko Gerkema, Creative Director bij Ceci n’est pas un bureau: “De opdracht was om BridgeFund neer te zetten als fris en vernieuwend en tegelijkertijd een steen in de vijver te gooien. We hebben daarbij alle vrijheid en het vertrouwen gekregen om de opdracht naar eigen idee invulling te geven. Wij wilden voornamelijk laten zien dat wanneer geld stilstaat, de wereld van ondernemers stilstaat. Pas wanneer geld aan het werk kan, zijn ondernemers blij. In de woorden van BridgeFund: Make Money Smile.” Naast de reclamecampagne ontwikkelde Ceci n’est pas un bureau ook de nieuwe huisstijl voor BridgeFund.

Oordeel

Deze campagne heeft een hoog WTF-gehalte en dat is een goede zaak. Je wilt immers opvallen als adverteerder, zeker als je niet uniek bent in wat je aanbiedt. Dat is voor BridgeFund het geval, want er zijn wel meer kredietverstrekkers voor ondernemers. In dit geval werken de stilstaande mensen en de kleurstelling vooral vervreemdend voor ons als kijkers.

Deze campagne heeft een hoog WTF-gehalte en dat is een goede zaak

Die huisstijlkleuren van BridgeFund komen vooral in de ijscommercial duidelijk terug, in de commercial met de autospuiterij zijn ze wat subtieler aanwezig. Wel goed gedaan, want daardoor worden de kleuren geprimed bij de doelgroep. De hond die een rolletje geld komt brengen is best een vreemde eend in de bijt, want je verwacht hem op beide plekken niet. Ook hier zit er weer een duidelijke lijn in: de hond staat symbool voor BridgeFund, de brenger van de financiering.

Wat ik ook goed vind aan de campagne, is dat er niet heel zwaar wordt gedaan over het lenen van geld. Voor veel bedrijven is het namelijk ook geen zwaar iets. Hun cijfers zijn prima, maar hun liquiditeit is gewoon wat minder en daarom hebben ze soms een lening nodig om te kunnen blijven investeren. Verder zal het vooral een kwestie zijn van veel aanwezig zijn op plekken waar de doelgroep is. Maar dat geldt voor elke adverteerder.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.