ReclameReview: heb je ooit wel eens geld zien lachen?

16 juni 2021, 13:00

‘Make money smile’, is het campagnethema van online kredietverstrekker BridgeFund. Eens kijken of jullie hier een glimlach van op je gezicht krijgen, want het is wel een opvallende campagne.

Credits

Bureau: Ceci n’est pas un bureau

Creatie: Jeroen van Zwam & Sikko Gerkema

Projectmanagement/RTV: Gonneke van Zutphen

Fotograaf: Marc van Oene

Productiemaatschappij: DPPLR

Regie: Joris Weerts

Producer: Nienke Bliek

Sounddesign: KlevR

Grading: De Grot

Muziek: Koen van de Wardt

Media: Constance Olde Meule, De Mediaboerderij

Visual design: Stijn Kooij

Doelstelling

Ondernemers met een kapitaalbehoefte voor BridgeFund laten kiezen.

Uitwerking

Rutger Quispel, Co-Founder en Chief Marketing Officer bij BridgeFund: “In de eerste jaren na onze oprichting lag onze focus voornamelijk op performance marketing. We kiezen er nu voor om ons merk verder te laden. Een cruciale rol is daarbij weggelegd voor het vergroten van onze naamsbekendheid, wat met deze campagne zeker gaat lukken.”

Sikko Gerkema, Creative Director bij Ceci n’est pas un bureau: “De opdracht was om BridgeFund neer te zetten als fris en vernieuwend en tegelijkertijd een steen in de vijver te gooien. We hebben daarbij alle vrijheid en het vertrouwen gekregen om de opdracht naar eigen idee invulling te geven. Wij wilden voornamelijk laten zien dat wanneer geld stilstaat, de wereld van ondernemers stilstaat. Pas wanneer geld aan het werk kan, zijn ondernemers blij. In de woorden van BridgeFund: Make Money Smile.” Naast de reclamecampagne ontwikkelde Ceci n’est pas un bureau ook de nieuwe huisstijl voor BridgeFund.

Oordeel

Deze campagne heeft een hoog WTF-gehalte en dat is een goede zaak. Je wilt immers opvallen als adverteerder, zeker als je niet uniek bent in wat je aanbiedt. Dat is voor BridgeFund het geval, want er zijn wel meer kredietverstrekkers voor ondernemers. In dit geval werken de stilstaande mensen en de kleurstelling vooral vervreemdend voor ons als kijkers.

Deze campagne heeft een hoog WTF-gehalte en dat is een goede zaak

Die huisstijlkleuren van BridgeFund komen vooral in de ijscommercial duidelijk terug, in de commercial met de autospuiterij zijn ze wat subtieler aanwezig. Wel goed gedaan, want daardoor worden de kleuren geprimed bij de doelgroep. De hond die een rolletje geld komt brengen is best een vreemde eend in de bijt, want je verwacht hem op beide plekken niet. Ook hier zit er weer een duidelijke lijn in: de hond staat symbool voor BridgeFund, de brenger van de financiering.

Wat ik ook goed vind aan de campagne, is dat er niet heel zwaar wordt gedaan over het lenen van geld. Voor veel bedrijven is het namelijk ook geen zwaar iets. Hun cijfers zijn prima, maar hun liquiditeit is gewoon wat minder en daarom hebben ze soms een lening nodig om te kunnen blijven investeren. Verder zal het vooral een kwestie zijn van veel aanwezig zijn op plekken waar de doelgroep is. Maar dat geldt voor elke adverteerder.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    anna

    Ik wil de heer Dalton waarderen omdat hij mij een lening heeft gegeven ter waarde van 43000 EUR. als u vandaag een dringende lening nodig heeft, laat u dan niet oplichten en vraag een echte lening aan via email: diamondloans24@yahoo.com whatsapp: +16613814014


    22 juni 2021 om 10:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!