ReclameReview: Harry van Sunweb

21 december 2012, 09:22

De nieuwe campagne van Sunweb introduceert het stel Herman en Marina. Zij gaan op vakantie naar Ibiza en worden daar bijgestaan met raad en daad door 'Harry van de Sunweb', zoals Herman het zo mooi zegt. De commercial roept gemengde reacties op, wat waarschijnlijk ook precies de bedoeling is.

Credits:

Klant: Nicolette Burger, Jonas de Groot

Bureau: N=5

Regisseur: Wim van der Aar

Account: Maurice Gillisen

Judith Lavalette

Creatie: Romke Oortwijn, Bart Kooij

RTV: Linda Kiphardt

Strategie: Marc Oosterhout

De doelstelling:

Meer reizen verkopen door te communiceren dat Sunweb meer biedt dan je verwacht voor een scherpe prijs.

De campagne zorgt ervoor dat:

  • de doelgroep weet dat Sunweb een touroperator is die garant staat voor persoonlijke aandacht met behoud van een scherpe prijs (kennis);

  • Sunweb staat voor kwaliteit, persoonlijke aandacht en vertrouwen (houding);

  • Sunweb vaker voorkomt voor in de evoked set (gedragsintentie).

Kernboodschap:

Sunweb is een en-en-touroperator: en persoonlijke aandacht en een scherpe prijs. Oftewel ‘zoveel goede zorgen, dat je verwacht je niet voor zo’n prijs’. Vooral de dimensie persoonlijke aandacht moet worden geladen. Want juist dat is relatief nieuw (de lage prijs is bekend).

De uitwerking:

Dit is de eerste commercial in de nieuwe campagne van Sunweb met typetjes Herman en Marina. In de campagne staat centraal dat Sunweb heel veel goede zorgen biedt, meer zelfs dan je verwacht voor zo'n prijs.

Het oordeel:

Ik vind hem goed. Vooral omdat hij zo polariserend is: je kunt er wel om lachen of je vindt het echt he-le-maal niks. Op Twitter en Facebook zijn de reacties ook heel erg 'love or hate'. Blijkbaar vinden hogeropgeleiden dat lageropgeleiden zich erdoor beledigd zouden moeten voelen, terwijl lageropgeleiden hem gewoon heel grappig vinden. Opmerkingen als 'Loden Leeuw' en 'ergerlijk' wedijveren met 'LOL' en 'Komt Harry ook naar Kos?'. Dat vind ik er dus gaaf aan: Sunweb heeft het lef om voor een campagne te kiezen die niet zo veilig is, maar die wel opvalt. Er zijn gewoon mensen die deze commercials vreselijk vinden en dat weet Sunweb. Toch doen ze het en daarmee maken ze een statement. Terwijl ze ondertussen hun USP (extra veel goede zorgen voor een scherpe prijs) communiceren en aan branding doen. Want iedereen weet dat deze (al dan niet irritante) commercial van Sunweb is.

Overigens doet het nieuwe logo me denken aan Conimex… En jou?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

10 Reacties

    ANNIE KARST

    BESTE DAVID,

    KUN JIJ MIJ MSSCHIEN VERTELLEN WAAR DE GEMELEERDE OKER GELE ZOMERJURK, VAN DE MEVROUW IN DE RECLAME, IS GEKOCHT. EEN BIJZONDER MOOIE JURK EN IK BEN OP ZOEK NAAR EEN VERKOOPADRES.

    KUNT U MIJ HELPEN ?

    MET VRIENDELIJKE GROET


    9 januari 2013 om 16:15
    ReneS

    Het is natuurlijk wel een gevaarlijke, want de reclame schept hoge verwachtingen over het serviceniveau dat de medewerkers van Suweb op locatie. Harry zou ook wel een zwaar onderbetaalde oerlelijke, klantonvriendelijke hotesse kunnen zijn.


    20 januari 2013 om 16:50
    Me

    Deze reclame laat duidelijk weten, dat Sunweb er voornamelijk is voor tokkies uit amsterdam en dat de rest beter voor een andere organisatie kiest. Een enorme reclamemisser! Vergelijkbaar met: Mediamarkt, je bent toch niet gek (of te wel: je bent gek als je daar koopt).

    @Annie, je capslock blijft hangen, schreeuw niet zo!


    10 maart 2013 om 14:15
    Isa

    Ik vind hem bar slecht. Hoge irritatiegraad. Nep Amsterdams etc.


    12 maart 2013 om 10:37
    Anti-Tokkie

    Vreselijke reclame. Ik boek m’n vakantie wel ergens anders, wat een domme Tokkies zijn dit. Ordinair volk, je zal er maar bij in het hotel of vliegtuig zitten.


    27 april 2013 om 17:38
    Iris

    Ik vind hem wel grappig.


    7 juni 2013 om 14:29
    Y.van Dijk

    Ontzettende irritante simpele reclame. Moet grappig zijn? Je zult maar met zulke gasten in een hotel zitten ! Voor Tokkies en zwakbegaafden wellicht wel leuk…


    1 juli 2013 om 15:14
    Sis

    Nou de sunweb heeft denk ik de beste reclame van mijn zoon gekregen hij is 4 jaar en roep tegen iedereen! Bedankt Harrie! Van de sunweb! …. Harry bedankt! Of Herman we moeten pakken … Zelfs in Italië riep hij tegen iedereen hallo Harrie van de sunweb!

    Dus dank zij mijn zoon is er nu overal reclame van de sunweb bekend!

    Eh bedankt sunweb!:-)


    8 augustus 2013 om 16:36
    Berend van den Berg

    “Rang en stand”, dat is wat veel reageerders weer in de praktijk brengen naar mijn mening. “Ordinair”, “nep Amsterdamse tongval”, noem maar op. Feit is en blijft dat veel lui die zich “verheven” voelen boven het huns inziens “arbeidersgepeupel”, want dat maak je voor 100% uit hun woorden op, zélf stiekem de meest voordelige vakantiereisjes boeken en wellicht wel via Sunweb zèlf! Ervaring uit mijn eigen omgeving. Veel kak maar zo goedkoop mogelijk vakantie willen vieren. Ikzelf boek vaak vluchten via Sunweb en ik moet zeggen tot nu toe uitstekend geregeld door deze reisorganisatie. Én absoluut tegen een scherpe prijs. Wat de “Harry” reclame nogmaals betreft: een bink van een kerel, leuke kop, mooi lijf. Zéker is dat veel dames, en wellicht veel heren, waaronder ondergetekende, gráág met hem dat huifkartochtje willen maken, met daarna een afterparty – vul zelf maar in hoe. Kortom, leuke reclame en zéker “klanten winnend”. Bah, wat heb ik toch een hartgrondige hekel aan die zogenaamde would be reageerders met hun regentenmentaliteit uit de 18e eeuw.


    29 november 2013 om 07:29
    ton roeten

    Wat een heerlijke vrouw die Marina, Nicolette Burger, ze speelt het niet, ze is het! Top gecast


    29 maart 2014 om 13:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!