ReclameReview: GROHE en de Volvo Ocean Race

4 juli 2018, 09:00

De Volvo Ocean Race, de zeilrace die maanden duurt, is met de grote finish in Den Haag weer voltooid. Speciaal voor die finishweek lanceerde sanitairmerk en sponsor GROHE de campagne ‘Wat betekent water voor jou?’.

Credits

Edelman en Kien.

De doelstelling

Iedereen inspireren en motiveren zich bewust te worden van de waarde van water.

De uitwerking

Rogier van Dis, Algemeen Directeur van GROHE: “Wij zijn al jaren geïnspireerd door water. Daarom ondersteunen wij hét waterevenement van de wereld en presenteren hier onze nieuwe campagne. Water speelt een grote rol in ons leven. We gebruiken en genieten er elke dag van zonder er echt bij stil te staan. Met ‘Wat betekent water voor jou?’ willen we hier op een positieve manier aandacht voor vragen.”

Via een campagnevideo, het platform watervoorjou.nl, een abricampagne en een social mediacampagne, roept GROHE het publiek op te delen wat voor hen de waarde van water is. Olympisch zeilkampioene Marit Bouwmeester, ambassadrice van de campagne, en surfkampioen Kaspar Hamminga roepen daarnaast op hun social kanalen volgers op hun waarde van water te delen. Marit vroeg op de Volvo Ocean Race bezoekers ook naar wat voor hen de waarde van water is.

Het oordeel

Allereerst: heel goed dat GROHE zichzelf niet zozeer neerzet als een fabrikant van sanitair, maar als fan van water. Dat is een mooi thema en qua branding kun je daar op lange termijn zeker iets mee. Maar of dit dan dé manier is om dat te communiceren, vraag ik me af.

De copy van de campagnevideo is een beetje vreemd. Eerst staat er: “Eigenlijk gek dat we hier nooit bij stilstaan” en dan tien seconden later: “Daarom zijn wij al jaren geïnspireerd door water.” Dus we staan er niet bij stil, maar zijn wel al jaren geïnspireerd? Natuurlijk snap ik wel wat ze bedoelen. De eerste ‘we’ staat voor wij als maatschappij en de tweede ‘wij’ staat voor GROHE. Toch had dit nog wel wat duidelijker mogen worden uitgelegd.

De afsluitende zin “Laat water ook jouw drijfveer zijn en ontdek een oceaan aan kansen” vind ik een nogal geforceerde poging om GROHE te koppelen aan de Volvo Ocean Race. Uiteraard kan water een drijfveer zijn die heel veel kansen biedt, maar de manier waarop het gecommuniceerd wordt, is nogal vergezocht. Overigens zie ik dat de campagne online best wat aandacht heeft gekregen, dus op dat vlak is het in ieder geval geslaagd.

Op de actiesite watervoorjou.nl is de eerste call-to-action ‘Over de Volvo Ocean Race’ en dan pas ‘Doe mee aan de poll’, waar het GROHE zogenaamd om gaat. En daarnaast even grote buttons voor ‘Pers’ en ‘Over Grohe’. Alles bij elkaar krijg ik het idee dat GROHE vooral over zichzelf als bedrijf en sponsor wil praten, en niet zozeer het hogere thema ‘Wat betekent water voor jou?’ wil uitdiepen. Tja, je kunt een mooie campagne bedenken, maar het gaat uiteindelijk om de invulling. En op dat gebied rammelt het nogal.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!