ReclameReview: Geluk zit in een klein broekje, aldus Bavaria

ReclameReview: Geluk zit in een klein broekje, aldus Bavaria

In samenwerking met boxershortmerk Pockies, bekend van de boxershorts met zakken, ontwikkelde Bavaria een 'geluksbroekje' voor het komende EK voetbal. Niemand minder dan cultheld Berry van Aerle speelt de hoofdrol in de campagne.

Credits

Bureau: Fama Volat

Doelstelling

Mensen het Bavaria-geluksbroekje laten kopen in combinatie met een ‘Lucky 7-pack’ Bavaria-pils.

Uitwerking

Uit het persbericht: Met Berry van Aerle als aanvoerder van de campagne, hoopt de Brabantse bierbrouwer dit jaar het EK-geluk van ’88 te kunnen evenaren. In samenwerking met boxershortmerk Pockies ontwikkelde Bavaria een ‘geluksbroekje’, dat is gebaseerd op het shirt dat door het Nederlands elftal werd gedragen tijdens de legendarische EK-finalewedstrijd. Met de 'Geluk zit in een klein broekje’-campagne speelt de Brabantse brouwer in op het gegeven dat bijgeloof en sport onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Het geluksbroekje kan nu gescoord worden in combinatie met een ‘Lucky 7-pack’ Bavaria-pils.

Met Berry van Aerle als hoofdrolspeler in de commercial blikt Bavaria met een knipoog terug op die goede oude tijd vol EK ’88-herinneringen en geluksrituelen, toen geluk nog heel gewoon was. In de commercial is te zien hoe Berry tot zijn schrik ontdekt dat uit zijn iconische ‘88 tenue een broekje is geknipt. Dat tenue is vermaakt tot het ultieme gelukssymbool. Nederlanders worden met de campagne gemotiveerd om mee te doen aan het geluksritueel waarmee het EK-geluk van ’88 weer aan de zijde van Oranje moet komen.

Florent Renders, marketing manager bij Swinkels Family Brewers: “Bavaria zou Bavaria niet zijn als we het EK onopgemerkt voorbij zouden laten gaan. We hebben in het verleden natuurlijk meerdere spraakmakende campagnes gehad. Nu zijn wij Nederlanders niet het meest bijgelovige volk van Europa, toch willen we het geluk van toen aan onze zijde hebben. Daarom hijsen we heel Nederland in oranje geluksbroekjes met het iconische retro dessin van toen. En die eerste drie punten? Die hebben we gewoon al in de pocket. Met dit broekje dragen we Oranje naar de finale. Want met het geluk aan onze kont, een pilsje in de hand en een beetje bijgeloof, is alles mogelijk!”

Oordeel

Wat een heerlijke commercial voor een prima oranje-actie. Het is natuurlijk elk toernooi weer de vraag waar de merken nu weer mee komen om in te spelen op de oranjegekte. Bavaria heeft wat dat betreft een naam hoog te houden, want ze komen eigenlijk altijd wel met leuke ideeën en commercials op de proppen. Zo ook nu weer.

Net als vele anderen van mijn generatie (en ouder) heb ik warme herinneringen aan het EK van '88. Ik vind het dan ook heel begrijpelijk dat er vaak wordt teruggegrepen naar dit succes in EK- en WK-campagnes. Dat gevoel wil je terughalen als merk. Tel daarbij het iconische (lelijke!) design van de shirts uit het kampioensjaar en dan ligt het geluksbroekje eigenlijk best voor de hand. Haal er een Brabantse ex-voetballer uit het team van '88 bij en Bavaria is klaar!

De eerste helft van de commercial wordt gebruikt om nostalgische gevoelens op te roepen en om Berry van Aerle nog maar eens als 'gewone jongen' neer te zetten. De harde switch via een typisch Brabants 'Nondeju' naar het ontbrekende stuk stof uit zijn EK-shirt en vervolgens naar een kamer vol juichende fans in geluksbroekjes (met de focus op Huub Smit) is gewoon leuk gedaan. Met tijd genoeg om het broekje aan te prijzen tot slot én een quote van Evert ten Napel die zegt 'Oranje heeft het geluk aan de kont hangen'. Daar word ik zeker blij van.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.