ReclameReview: Fisherman’s Friend komt FF met nieuwe campagne

ReclameReview: Fisherman’s Friend komt FF met nieuwe campagne
, Hardcopy
@davidbrinks

Als je FF hebt, bekijk dan FF de nieuwe commercials van Fisherman's Friend. Dat animeert lekker FF je dag.

Credits

Bureau: Animate the World – Studio Lauda
Animatie: Animate The World
Media: Initiative – Yonego – Ocean Outdoor Nederland

Doelstelling

Meer Fisherman's Friend verkopen met een nieuwe positionering.

Uitwerking

Uit het persbericht: "Het 'FF-doorbijten'-concept is doorvertaald naar twee nieuwe en relevante gebruiksmomenten: FF een frisse adem & FF uit volle borst. De Fisherman speelt opnieuw de rol van krachtige 'vriend', die ervoor zorgt dat je zowel mentaal als fysiek weer door kunt. In de campagne is wederom gebruikgemaakt van de opvallende animatiestijl die in de zomer werd geïntroduceerd. Daarnaast zijn de twee commercials in meerdere varianten gemaakt om relevantie toe te voegen en te zorgen voor een betere verankering.

"De van oorsprong digitale campagne wordt zowel in december als januari ook volledig op Televisie en DOOH uitgerold. In december draait de campagne op 24 premium digitale full motion schermen van Ocean Outdoor.  Nieuw op digitaal gebied is het gebruik van het syncen van tv met online campagnes en het experimenteren met Reddit als nieuw kanaal."

Oordeel

Zeg je Fisherman's Friend, dan zeg je 'Sterk spul hè?'. Geen wonder, want die campagne liep van 1993 tot en met 2018: maar liefst 25 jaar! Het valt niet mee om daarna met iets nieuws te komen dat ook zo goed aanslaat, maar je moet toch ergens beginnen. Vandaar deze wintercampagne, waarbij de term 'FF' steeds terugkomt.

Leuk gevonden, maar echt veel indruk maakt het allemaal niet

'FF de keel smeren' en 'FF frisse adem' zijn de twee gebruikte slogans in deze campagne, maar ook 'FF doorbijten', 'FF meters maken' en 'FF fanatiek zijn' zijn kanshebbers, zo zien we op het einde. De dubbelzinnigheid van 'FF' in de betekenis van 'effe' en 'Fisherman's Friend' is leuk, maar niet meer dan dat. Eigenlijk geldt dat ook voor de animaties: leuk gevonden, maar echt veel indruk maakt het allemaal niet. Wat natuurlijk ook heel goed te verklaren is.

In de zomer was er ook al een campagne van het merk met soortgelijke animaties, maar die heb ik niet gezien. Daardoor was dit mijn eerste kennismaking met de nieuwe stijl en dus is het allemaal nog even wennen. Er zal een lange, frisse adem nodig zijn om net zo succesvol te worden als 'Sterk spul hè?'. We zullen zien of ze FF geduld hebben.


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.