ReclameReview: Emirates doet Air New Zealand na

Samen met Emirates’ passagiers kiest Gerry the Goose voor een 'Fly Better' experience in deze nieuwe campagne.

21 september 2022, 14:45 5052 x gelezen

Na iconische film- en tv-persoonlijkheden Jennifer Aniston, Chris Hemsworth en Jeremy Clarkson, neemt Emirates’ nieuwste merkambassadeur Gerry the Goose het stokje over om reizigers de voordelen en services van ’s werelds grootste internationale luchtvaartmaatschappij te laten zien.

Samen met Emirates’ passagiers kiest Gerry the Goose voor een ‘Fly Better’ experience in deze nieuwe campagne. Daarbij lijkt het merk zich flink te laten inspireren door Air New Zealand, dat vijf jaar geleden al met dit concept kwam.

Credits

CGI: Untold Studios
Voice-over: Michael Cronin

Doelstelling

Meer mensen (geen ganzen) met Emirates laten vliegen.

Uitwerking

Uit het persbericht: Vanaf september vliegt de nieuwste campagne de wereld over om reizigers te herinneren aan alle elementen die de Emirates experience zo bijzonder maken, waaronder het bekroonde in-flight entertainmentsysteem, cabinepersoneel van wereldklasse en regionaal geïnspireerde cuisine en drankjes. Deze ‘best-in-sky’-beleving wordt aangevuld met een uitstekende ervaring op de grond dankzij onder andere de mogelijkheden voor online en vanuit huis inchecken, een speciale chauffeur-drive service en fantastische lounges.

De campagne volgt de verhaallijn van Gerry die voor de Fly Better-ervaring kiest aan boord van een comfortabele en geavanceerde Emirates Premium Economy-cabine, terwijl zijn migrerende vogelbroeders na een lange en uitputtende vlucht met de vleugels flauwe humor met elkaar delen. Gerry wordt gezien terwijl hij zelfvoldaan zijn tegenhangers omzeilt, wanneer ze buiten het vliegtuigraampje vliegen. Hij doet zich intussen tegoed aan een heerlijke maaltijd en leunt achterover in zijn ruime stoel om te genieten van de film ‘The Goose, The Bad and The Ugly’ op zijn 13,3 inch privé-entertainmentscherm.

‘We zijn onze vleugels aan het spreiden als het gaat om de kwaliteiten en het profiel van een potentiële ambassadeur van ons merk,’ zei de SVP of Marketing & Brand at Emirates, Richard Billington. ‘Gerry is een slimme reiziger die weet wat hij wil en waar hij naartoe wil gaan – maar hij is ook standvastig dat hij dit in stijl zal doen, waarbij luxe en comfort een prioriteit zijn. Nu hij zelf heeft ervaren hoe feilloos zijn reis is verlopen, zijn wij ervan overtuigd dat zijn vrienden de volgende keer evenzo voor de Fly Better-ervaring kiezen.’

Oordeel

Reactie van Air New Zealand onder deze video op YouTube: “Imitation is the sincerest form of flappery”. Briljant natuurlijk, dat je even de shine pakt onder een commercial van een concurrent. Maar ook volkomen terecht, want vijf jaar geleden had de luchtvaartmaatschappij een commercial die wel heel sterk leek op deze van Emirates. En dan had Air New Zealand tenminste nog de nationale trots (de kiwi) uitgekozen. Emirates kiest voor een Canadese gans, niet echt een soort die past bij een Golfstaat.

Als je puur kijkt naar het laden van de pay-off ‘Fly better’, dan is dit een prima interpretatie daarvan. Een dier dat zelf kan vliegen en er toch voor kiest om in een Emirates-vliegtuig te reizen. Dan moet het wel beter vliegen zijn, toch? De grapjes in de commercial zijn leuk (The Goose, The Bad & The Ugly!) en de CGI is mooi gemaakt. Qua uitvoering is het dus een prima commercial.

Weet je waar het concept van een vogel in een vliegtuig me trouwens aan deed denken? Aan die tekeningen van blije varkens op varkenstransporten die op weg zijn naar het slachthuis. (Hup weg sfeer, ik weet het.) Maar iets anders kan ik toch niet maken van een vogel die actief bijdraagt aan het uitstoten van broeikasgassen, waardoor zijn eigen habitat eraan gaat. Of vliegt hij juist daarom naar een beter oord? Misschien kiest hij zelfs wel voor een plekje in het vliegtuig om te voorkomen dat hij vermorzeld wordt door een vliegtuigmotor. Eigenlijk is het dus best wel een gek concept…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!