ReclameReview: Mini wijst onvoldoende de weg in teaser

26 augustus 2020, 09:00

De virtuele showroom van de Mini Countryman

Als mensen door de coronatijd niet meer zo makkelijk naar de autoshowroom komen, dan breng je de showroom toch naar de mensen? Dat is de gedachte achter deze campagne voor de nieuwe Mini Countryman.

Credits

Bureaus: Mayster en AvK Brand Events, in samenwerking met 180 Kingsday en BlueBillyWig.

Verantwoordelijk bij Mini Nederland: Daniëlle Dieben, Sanne Kleindijk, Hidde-Jan Haven, Jorne Goosen.

Doelstelling

Bezoekers trekken naar de virtuele showroom voor de Mini Countryman.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Juist in deze tijd van social distance is het belangrijk om mensen persoonlijk te kunnen bereiken. Ook voor een Mini-dealer bij de introductie van een nieuw Mini-model.

“Daarom bedachten en ontwikkelden Mayster en AvK Brand Events voor Mini Nederland een ‘virtual showroom launch’. Een op maat gemaakte interactieve showroom voor de Mini-dealer. De zestien showrooms die op hetzelfde moment live gaan en per dealer regionaal en landelijk worden aangejaagd via de owned- en paid-kanalen van Mini Nederland, de Mini-dealers en YouTube, Facebook, Instagram.

“De videocontent is samengesteld op basis van Google/YouTube-zoekgedrag en geeft antwoord op de meest gestelde vragen over dit nieuwe model. Afhankelijk van met welk device je de link aanklikt krijg je een volledig geoptimaliseerde versie voor mobiel of desktop.”

Oordeel

Deze video is natuurlijk slechts een teaser. Maar hij teast wel goed. Als je al fan bent van Mini, dan wil je absoluut weten hoe deze nieuwe Countryman eruitziet. En ben je nog geen fan, maar heb je wel interesse in een andere auto, dan word je in ieder geval geprikkeld door de gelikte, maar toch vrij standaard autopresentatie. De video teast dus wel.

Aan de ene kant is er vrijwel niemand die alleen op basis van een online ervaring een auto koopt (met als uitzondering de Tesla Model 3). De meeste mensen willen immers graag een proefrit maken en de auto in het echt zien en ervaren. Maar aan de andere kant maakt Mini op deze manier de drempel een stuk lager voor potentieel geïnteresseerden om eens te checken wat die nieuwe Mini nu precies te bieden heeft.

Tegenover een echte verkoper wordt je autokoopwens ineens een stuk echter

Want je gaat veel makkelijker online kijken dan dat je over de drempel van de showroom stapt. Tegenover een echte verkoper wordt je autokoopwens immers ook ineens een stuk echter. Daarom is het fijn dat je vrijblijvend online kunt checken.

Goed, het concept ‘virtuele showroom’ snap ik dus (al denk je bij virtueel wel snel aan VR, wat hier niet wordt geboden). Maar dan moeten de geïnteresseerde kijkers natuurlijk wel weten waar ze die virtuele showroom kunnen vinden. Dat mis ik in de call-to-action. Uiteraard kun je in Google zoeken en dan kom je vast wel waar je moet zijn. Maar het is toch een kleine moeite om de klant de weg te wijzen in je teaser?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Hans

    Beste David,

    Heb jij ervaring met autoverkoop? Dan zou je kunnen weten dat het maken van een proefrit echt geen noodzaak is voor de verkoop. Zeker nieuw, wat grotendeels zakelijke aanschaf is, vindt men het al snel goed. Dan tellen er andere overwegingen als de kosten (bijtelling) of praktische overwegingen. Of het dan een dikke of magere uitvoering wordt hangt af van het lease budget. Tevens speelt vaak het uiterlijk, financiële aspecten of merk de hoofdrol: sommige auto’s zijn erg aantrekkelijk (voorheen de Mitsubishi Outlander of Toyota Prius) maar die zou je echt nooit op basis van een proefrit kiezen…

    Kortom, ik vind je analyse weinig treffend en ook niet herkenbaar.


    26 augustus 2020 om 09:11
    Hardcopy

    Beste Hans,

    Geen probleem dat je mijn analyse weinig treffend vindt en ook niet herkenbaar. Dat vind ik deels ook van deze video. 🙂

    Ja, ik heb veel ervaring met marketing voor autobedrijven, zowel grote ketens en merken als kleine zelfstandigen. Je argumenten voor de zakelijke markt kloppen: dan is het al snel goed als de bijtelling maar laag is. Maar ik merk nergens aan dat deze commercial/teaser gemaakt is voor de zakelijke markt.


    26 augustus 2020 om 09:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!