ReclameReview: De kerstcommercial van de ANWB

18 december 2019, 14:00

‘Come Home’, zo heet het nummer dat gebruikt wordt in de gelijknamige kerstcommercial van de ANWB, waarin centraal staat dat de Wegenwacht er altijd is, ook tijdens de feestdagen. Een emo-commercial, natuurlijk, maar raakt het ons ook?

Credits

Bureau: Yune

Creatie: Tibor van Ginkel & Toine de Krosse

Account: Pablo van den Berg

Regie: Rolf van Eijk

D.O.P: Martijn van Broekhuizen

Productie: Marlon van der Strigt

Muziek: Jorrit Kleijnen

Audionabewerking: Top Format

Grading: Laurens Orij – Crabsalad

Verantwoordelijk bij klant: Anicke Radstake, Angelique Edgar-Smit en Toine de Krosse

Doelstelling

Communiceren dat de Wegenwacht er ook is voor iedereen die met Kerst pech onderweg heeft.

Uitwerking

Je moet er toch niet aan denken dat je op weg naar het kerstdiner met je familie pech onderweg krijgt… Deze commercial laat zien dat je ook dan kunt vertrouwen op de Wegenwacht.

De Wegenwacht-dame trotseert sneeuw en kou om het probleem op te lossen voor de onfortuinlijke automobilisten. Zodat iedereen daarna fijn naar huis kan. Zij ook.

Oordeel

Natuurlijk wil de ANWB ook meedoen in de stroom van emo-commercials rond Kerst. Daar hebben ze met de Wegenwacht ook een heel valide dienst voor, want daar kun je een mooi verhaal omheen bedenken dat past bij het seizoen en samenzijn. Maar toch vind ik de insteek een beetje vreemd.

“Natuurlijk wil de ANWB ook meedoen in de stroom van emo-commercials rond Kerst”

Waarom wachten de dochter en moeder van de Wegenwachtdame zogenaamd heel lang op haar? Ze werkt gewoon die avonddienst (of storingsdienst), dus je weet dan toch wanneer ze ongeveer thuis is? Dan kun je wel heel demonstratief de borden opruimen, maar volgens mij is het toch aardig planbaar. In plaats daarvan is er een ‘probleem’ gecreëerd dat dan vervolgens met een feelgood-einde wordt opgelost. Inclusief Wegenwacht-kerstbal en alles is weer goed.

De eigenlijke boodschap is natuurlijk het zinnetje dat je impliciet achter ‘We staan altijd voor je klaar’ invult, namelijk ‘zelfs als we daarvoor onze familie alleen moeten laten met Kerst’. Die boodschap klopt en zit hier ook goed in. Maar als het aan de dochter lag, was dat eens maar nooit weer…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Ferdinand Velthuis

    Oeh leuk om dit te lezen. De ene kerstreclame vind ik leuker dan de ander. Wat is jouw favoriet?


    18 december 2019 om 14:36
    Hardcopy

    @Ferdinand: Albert Heijn! 🙂


    18 december 2019 om 14:58
    Ramses de Vries

    Wat een fantastische review, gaat precies nergens over.


    18 december 2019 om 15:01
    Hardcopy

    @Rames: Het lijkt wel reclame.


    18 december 2019 om 15:05
    Glenn

    Tja, de vraag is of ze dit sentiment nodig hebben? Van een supermarkt snap ik dit omdat de concurrentie in deze tijd van het jaar meer dan moordend is … maar van de Wegenwacht? Daarom ‘werkt’ deze niet echt voor me :-).


    19 december 2019 om 10:02
    Gea

    Als het druk is bij de wegenwacht en vooral met de reclame sneeuwt het ook nog dus extra druk, dan is het zo als je dienst om bv 17.00 uur avonds eindigt en je bent dan nog niet klaar met je pechgeval je gewoon later thuis komt

    En voor een kind zal een halfuur later thuis komen veel langer duren dan voor ons


    23 december 2019 om 19:17
    Hardcopy

    @Gea: Dat klopt, goed punt.


    24 december 2019 om 08:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!