ReclameReview: de Bijenkorf Fashion Exchange

1 augustus 2018, 13:00

Nieuw modeseizoen, nieuwe kleding. Maar wat doe je met je oude kleding? Weggooien is zonde. De Bijenkorf helpt daarbij via de Fashion Exchange. Goed voor het milieu en voor je portemonnee. Deze commercial legt uit hoe het werkt.

Credits

Creatie: BrandBase

Concept: Elmar de Jong & Edwin Kool

Account: Renske van de Kieft

Productiemaatschappij: BrandFilm

Verantwoordelijk bij de Bijenkorf: Kasper Overtoom

De doelstelling

Consumenten hun kleding laten recyclen en de Bijenkorf neerzetten als duurzame onderneming.

De uitwerking

Marjolein Meynen, Directeur Marketing & Communicatie de Bijenkorf: “De textielindustrie is een van de meest milieuvervuilende branches. Door vele partijen wordt gewerkt aan verbetering in de gehele productieketen. Ook de Bijenkorf spant zich hiervoor in en stimuleert positieve verandering. Deze campagne, onder de noemer Fashion Exchange, richt zich specifiek op het verantwoord opruimen van kleding en slimmer omgaan met je garderobe. De ideale kledingkast bestaat uit slechts enkele tientallen stuks, maar de gemiddelde kast bevat er zo’n 175, waarvan een deel niet gedragen wordt. Kies voor items van goede kwaliteit die onderling mooi te combineren zijn en passen bij jouw levensstijl. Laat je goed adviseren, dan ben je mooier met minder. En dat is ook goed voor het milieu.”

Met deze video worden we als consument bewust gemaakt van de problematiek en wat we hieraan kunnen doen. De Bijenkorf helpt ook een begin te maken met verantwoord opruimen en het slimmer samenstellen van een garderobe. In de eerste twee weekenden van augustus, kunnen klanten bij alle winkels van de Bijenkorf terecht met afgedankt textiel en krijgen daar een voucher voor terug. Deze kan ingezet worden om een ideale garderobe te creëren.

In de winkels, webshop en via social media wordt de consument voorgelicht. Op de website staat bijvoorbeeld informatie over waar inzamelbakken in de buurt staan. Ook geven personal shoppers advies over hoe een ideale garderobe samen te stellen is voor dames en heren. Daarnaast winnen zo’n dertig mensen garderobehulp aan huis van een stylist van de Bijenkorf.

Het oordeel

Goed dat de Bijenkorf aandacht schenkt aan de megahoeveelheid kleding die wij verwende consumenten jaarlijks weggooien. Dit is zo’n typisch voorbeeld van een onderwerp waar vrijwel iedereen het over eens is: kleding weggooien is zonde. Alleen daarom al vind ik dit een goed initiatief.

Maar willen mensen eigenlijk wel heropgevoed worden? Ik las onlangs dat de campagnes van SIRE gemiddeld voor 2 procent gedragsverandering zorgen. Dat zijn campagnes zonder echte incentives. De Bijenkorf zorgt ervoor dat je wat terugkrijgt voor je gedragsverandering. Die prikkel kan zeker zorgen voor meer gedragsverandering, net zoals dat gebeurt als je met het inleveren van een oude smartphone korting krijgt op een nieuw model. Slim gedaan dus van de Bijenkorf, zou je denken. Want dit levert ze ook extra omzet op. Op de actiepagina staat hoe de actie precies werkt:

“Doe mee aan onze inleveractie. Ruim je garderobe op en kom naar de Bijenkorf in het weekend van 4 en 5 of 11 en 12 augustus om je oude kleding in te leveren. Bij inlevering van minimaal zes kledingstukken, ontvang je 20 euro shoptegoed om bewuster in te kopen. Dit kun je direct in de winkel besteden bij aankoop vanaf 10 euro. Doe ook mee aan onze winactie en maak kans op een opruimmiddag met een professionele stylist én 100 euro shoptegoed.”

Het probleem is alleen dat je in de commercial niet ziet welke financiële voordelen er aan het inleveren van je kleding gekoppeld zijn. Daardoor is de commercial nu in feite een SIRE-commercial van de Bijenkorf. De call-to-action is een link naar de pagina waar de prikkel wél vermeld wordt, maar wie gaat daar kijken? Het lijkt me slimmer in het kader van ‘wij helpen je’ om dat extra zetje tot kledingrecycling in de vorm van korting direct te communiceren. Ik vraag me af waarom ervoor gekozen is om het op deze manier te doen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!