ReclameReview: Centraal Beheer/Peerby
Zou jij zomaar spullen uitlenen aan een ruige biker via Peerby? In deze commercial van Centraal Beheer wordt dat dilemma gefilmd met de verborgen camera.
Credits
Bureau: DigitasLBi
Concept: Snar Hunfeld & Jeffry De Ridder
Script: Snar Hunfeld
Direction: Joe Meijer PUDDLE Productions (assistant: Snar Hunfeld)
Edit: Joe Meijer, Ruben Wiegerinck, Snar Hunfeld
Project Manager: Floris Tunzi
Producer: Lieve de Blok
Stategist: Ruben Van Den Born
Verantwoordelijk bij Centraal Beheer: Veronique de Bos, Wendy de Haan
De doelstelling
Communiceren dat geleende spullen ook verzekerd zijn bij Centraal Beheer.
De uitwerking
De spullen die je leent van een ander, zijn bij Centraal Beheer gewoon meeverzekerd. Alsof ze van jezelf zijn. Zo helpt Centraal Beheer delen zo makkelijk mogelijk te maken. Om mensen over de leendrempel heen te helpen, laat Centraal Beheer de ruige biker Arie op zoek gaan naar een taartvorm via deelplatform Peerby. Voor de mensen die durven te delen, heeft Arie een leuke verrassing.
Het oordeel
Deze commercial spreekt me aan omdat Centraal Beheer op een nieuw fenomeen duikt (de ruileconomie) en dit zonder gedoe verbindt met hun bestaande product (een inboedelverzekering). Er zullen genoeg mensen zijn die zich al eens hebben afgevraagd of geleende spullen eigenlijk wel verzekerd zijn. Dankzij deze commercial krijgen zij daar antwoord op.
Wat ik jammer vind, is dat de eigenlijke boodschap een beetje ondergesneeuwd wordt door het verhaal rond Arie. Dat gaat namelijk niet over het verzekerd zijn van je spullen, maar over het vooroordeel dat mensen hebben tegen bikers. Daarmee wordt de aandacht afgeleid van wat Centraal Beheer eigenlijk wil vertellen.
De enige connectie tussen de biker en de verzekering is het thema ‘Durf te delen’. Enerzijds slaat die op spullen durven delen met de ruige Arie en anderzijds op het durven delen van je spullen omdat je zeker weet dat ze verzekerd zijn. Als de leners tenminste een inboedelverzekering van Centraal Beheer hebben… Dat vind ik wel een magere connectie qua boodschap. Terwijl ik het onderwerp van de commercial en het lef van de verzekeraar absoluut toejuich.