ReclameReview: Centraal Beheer/Peerby

27 juli 2016, 13:00

Zou jij zomaar spullen uitlenen aan een ruige biker via Peerby? In deze commercial van Centraal Beheer wordt dat dilemma gefilmd met de verborgen camera.

Credits

Bureau: DigitasLBi

Concept: Snar Hunfeld & Jeffry De Ridder

Script: Snar Hunfeld

Direction: Joe Meijer PUDDLE Productions (assistant: Snar Hunfeld)

Edit: Joe Meijer, Ruben Wiegerinck, Snar Hunfeld

Project Manager: Floris Tunzi

Producer: Lieve de Blok

Stategist: Ruben Van Den Born

Verantwoordelijk bij Centraal Beheer: Veronique de Bos, Wendy de Haan

De doelstelling

Communiceren dat geleende spullen ook verzekerd zijn bij Centraal Beheer.

De uitwerking

De spullen die je leent van een ander, zijn bij Centraal Beheer gewoon meeverzekerd. Alsof ze van jezelf zijn. Zo helpt Centraal Beheer delen zo makkelijk mogelijk te maken. Om mensen over de leendrempel heen te helpen, laat Centraal Beheer de ruige biker Arie op zoek gaan naar een taartvorm via deelplatform Peerby. Voor de mensen die durven te delen, heeft Arie een leuke verrassing.

Het oordeel

Deze commercial spreekt me aan omdat Centraal Beheer op een nieuw fenomeen duikt (de ruileconomie) en dit zonder gedoe verbindt met hun bestaande product (een inboedelverzekering). Er zullen genoeg mensen zijn die zich al eens hebben afgevraagd of geleende spullen eigenlijk wel verzekerd zijn. Dankzij deze commercial krijgen zij daar antwoord op.

Wat ik jammer vind, is dat de eigenlijke boodschap een beetje ondergesneeuwd wordt door het verhaal rond Arie. Dat gaat namelijk niet over het verzekerd zijn van je spullen, maar over het vooroordeel dat mensen hebben tegen bikers. Daarmee wordt de aandacht afgeleid van wat Centraal Beheer eigenlijk wil vertellen.

De enige connectie tussen de biker en de verzekering is het thema ‘Durf te delen’. Enerzijds slaat die op spullen durven delen met de ruige Arie en anderzijds op het durven delen van je spullen omdat je zeker weet dat ze verzekerd zijn. Als de leners tenminste een inboedelverzekering van Centraal Beheer hebben… Dat vind ik wel een magere connectie qua boodschap. Terwijl ik het onderwerp van de commercial en het lef van de verzekeraar absoluut toejuich.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!