ReclameReview: Centraal Beheer Achmea (Birdie)

22 maart 2012, 15:16

De zin 'Even Apeldoorn Bellen' behoort inmiddels tot ons nationale erfgoed. We zijn nu toe aan de 52e(!) commercial in de reeks van Centraal Beheer Achmea en ditmaal draait het allemaal om twee jongens die met hun klassieke auto naar een autoshow gaan. Deze commercial werd opgenomen in de buurt van Miami, op een terrein dat veel gebruikt wordt voor dragracing. Voor de liefhebbers: de lowrider is een Ford Thunderbird 1965.

Credits:

Bureau: DDB

D.O.P.: Ueli Steiger

Editor: Martin Heijgelaar

Geluid: Alfred Klaassen

Klant: Ellen van der Horst, Walter de Reus, Bob Stehmann

Muziek: Geert van Gaalen

Producer: Jan Jinek

Regisseur: Hein Meivissen

Productie: Bonkers

Online: Hectic Electric

Muziek: Studio De Keuken

De doelstelling:

Versterking van het merk Centraal Beheer Achmea.

De uitwerking:

In de nieuwe film van Centraal Beheer Achmea komen twee jongens er achter dat een Amerikaanse autoshow en de vogeltjesdans meer met elkaar te maken hebben dan je zou verwachten. De twee jongens gaan in hun Amerikaanse klassieker naar een autoshow. Het is er erg druk en een parkeerplaats vinden valt niet mee. Gelukkig is hun auto een lowrider. Hierdoor kunnen ze onder een hek door de weg afsnijden en is dat ene vrije plekje mooi voor hun. Als later op de dag de vogeltjesdans wordt ingezet, vragen onze jongens zich af wat dit te betekenen heeft. Al snel wordt duidelijk dat het gaat om Birdie. Een vogel die onze jongens niet snel meer zullen vergeten.

Het oordeel:

Eigenlijk is het een ondankbare taak om een nieuwe commercial te bedenken voor Centraal Beheer Achmea. De lat ligt enorm hoog dankzij het succes van enkele voorgaande commercials. Er zal dan ook snel gezegd worden 'Vroeger waren ze leuker', zoals dat ook vaak geldt voor nieuwe nummers van gevestigde artiesten. Om die parallel even door te trekken: die artiest is niet slechter geworden, net zo min als de campagne van Centraal Beheer Achmea, maar je bent gewoon gewend geraakt aan een heel hoog niveau. Daardoor word je niet snel meer positief verrast. Om die reden levert deze nieuwe commercial bij mij niet meer dan een glimlach op. Wat ik leuk vind, is dat er veel kleine grapjes verwerkt zijn in de film voordat de eindgrap verschijnt. Het flirten, de bijna-ruzie met de andere autobezitter, het verlagen van de auto bij het inparkeren, het billboard met de tekst 'When it's not Bob's it ain't a wiener'… Vergeleken bij die kleine grappen vond ik de eindgrap nogal voorspelbaar. Ik vind 'Birdie' geen slechte commercial, maar ook niet een van de betere uit de reeks. Hij is in mijn ogen wel een stuk beter dan 'Schotland' van vorig jaar. Aangezien we allemaal een mening hebben over de commercials van Centraal Beheer Achmea: wat vinden jullie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Patrick Nijhof

    Zegt dat wel, we zijn toe aan versie 52. (GAAP)

    TV is absoluut noodzakelijk voor versterking van je merk, maar vergeet de nieuwe media niet. Ik vind de uitwerking erg traditioneel en ik mis absoluut een digitaal haakje.

    Denk bijvoorbeeld aan een digitale farmville variant waar je zelf de lowrider mag proberen te parkeren. Live te volgen via de TV spot 😉

    #fail


    22 maart 2012 om 15:53
    DannyOosterveer

    Hoewel het niet de meest originele is van Achmea, blijf ik ‘m toch weer erg leuk vinden. Chapeau!


    22 maart 2012 om 16:14
    Moni

    Ik vind het een leuke commercial. Ondanks dat het niet een is die in de top 3 van beste Even Apeldoorn bellen aller tijden staat. Wat jij beschrijft is namelijk waar. Deze commercial is net iets anders omdat er veel kleine verborgen grapjes inzitten en meer verhaal lijnen. Dat is erg knap. Het probleem met oudere CB commercials was namelijk dat je na 1 x kijken het wel had gezien. Deze commercial kan je makkelijk meerdere keren kijken zonder dat hij gaat vervelen.

    En ik vind hem er prachtig uitzien. Speelfilmachtig zou ik bijna zeggen. Valt waanzinnig op in een reclame blok. Maar ja, de eind grap is niet de beste die ze ooit hebben gehad.


    22 maart 2012 om 19:16
    Jurjen

    Ik vind ‘m ook weer erg goed gevonden. Ook al blijven ze al jaren feitelijk hetzelfde doen.


    23 maart 2012 om 07:19
    Mon ik

    Wel grappig dat die hoge auto met die grote wielen haaks wil inparkeren, terwijl de vakken juist 90 graden gedraaid zijn.


    13 juli 2012 om 18:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!