ReclameReview: mobiele Moederdag-actie van KLM

9 mei 2018, 09:00

Zo lang mogelijk met je moeder in het buitenland bellen en zo een vliegticket naar haar toe winnen bij KLM. Dat is de Moederdag-actie ‘Call Your Mom’ in het kort.

Credits

Geen idee, iemand?

De doelstelling

Veel zonen en dochters wonen in een ander land dan hun moeder – in Europa zelfs 22 procent. KLM wil met deze campagne families aanmoedigen vaker met elkaar te videobellen, via het platform Call your Mom.

De uitwerking

“Mensen van over de hele wereld samenbrengen, dát is waar alles om draait bij KLM. Alles wat we doen gaat erom onze klanten een onvergetelijke ervaring te geven die bijblijft. Deze Moederdag-actie doet precies dat, en brengt families dichterbij elkaar,” aldus Natascha van Roode, Head of KLM Marketing Communication.

“Moederdag-actie brengt families bij elkaar”

De videogesprekken brengen niet alleen families samen, maar leiden tot het beste cadeau voor Moederdag: een vliegticket om je moeder te bezoeken. KLM geeft namelijk drie tickets weg aan degenen die het langst met hun moeder hebben gebeld. Hoe langer je met je moeder belt, hoe groter de kans dat je een ticket wint dat jullie weer samenbrengt. Op 12 mei 2018, de dag voor Moederdag, worden de drie winnaars bekend gemaakt.

Vanuit het platform van KLM kunnen mensen videobellen met hun moeder. Dit kan zowel vanaf een desktop als een mobiel apparaat. Maak een account aan, en nodig vervolgens je moeder uit voor een videogesprek. Het platform registreert vervolgens hoelang je met je moeder belt. Een systeem stelt vast dat er daadwerkelijk een gesprek gevoerd wordt.

Het oordeel

Ehm… De mensen die hun moeder juist heel veel hebben gesproken de afgelopen week, hebben toch eigenlijk het minst te bespreken als ze elkaar in het echt zien? Ik vind het wat vreemd om een prestatie te verbinden aan deze winactie. Gewoon een random gekozen deelnemer had toch ook gekund?

“Het lijkt wel een ‘Geef ons al je data’-actie”

In plaats daarvan wil KLM dat je via hun platform gaat bellen met je moeder. Dus niet via Skype of je eigen telefoon. Oké, het is een kleine moeite om het platform te gebruiken als je een vliegticket wilt winnen, maar als KLM écht het contact tussen moeders en kinderen wil verbeteren, dan kunnen ze toch beter gewoon de communicatiemiddelen gebruiken die ze uit zichzelf al gebruiken? Het komt nu over als een ‘Geef ons al je data’-actie, terwijl er wel expliciet vermeld wordt dat het systeem geen persoonlijke gegevens opslaat.

Natuurlijk is het een grappig idee en speelt KLM mooi in op emotie. Maar laat mensen elkaar lekker bellen op afstand, zoals ze dat zelf willen. Dat scheelt weer heel wat milieuvervuiling door vliegtuigen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Niek

    Ben het niet eens met dit artikel.

    Gebruik van het KLM platform verhoog je de interactie met je merk mee bij een doelgroep waar veel potentieel ligt.

    Je sluit tevens af met “Dat scheelt weer heel wat milieuvervuiling door vliegtuigen.”. Het is reclame van KLM tuurlijk willen ze vluchten verkopen.


    10 mei 2018 om 09:06
    Niek

    “Ehm… De mensen die hun moeder juist heel veel hebben gesproken de afgelopen week, hebben toch eigenlijk het minst te bespreken als ze elkaar in het echt zien?”

    Hier ben ik ook zeker niet mee eens. Door veel te kletsen met je moeder komt eerder het idee bij je op om haar ook te bezoeken. Je wordt bewuster van de tijd dat je ergens anders dan je moeder bent. Zonder contact kan de jaren:tijd voorbij gaan zonder dat je het door hebt.

    “Maar laat mensen elkaar lekker bellen op afstand, zoals ze dat zelf willen. ”

    KLM verplicht je tot niks. Als je via eigen kanalen wilt blijven bellen is dat ook prima. Als iemand gratis tickets wil winnen kan je gebruik maken van de actie.

    Als 22% ergens anders woont wat ik erg veel vind dan is dit een reclame die perfect inspeelt op de emotie van die 22%. Complimenten!

    Hier ben ik het overigens wel mee eens: “Gewoon een random gekozen deelnemer had toch ook gekund?”

    Ik bel wel met mijn moeder, maar zal nooit de meeste belminuten maken. Ik voel mij dus niet geroepen om een keer via het platform te bellen. Had 10 sigaren uit eigen doos (vluchten) random weggegeven dan is je bereik groter. Wel zou je in het platform kleine prestatiebonussen als een game kunnen geven of reminders kunnen versturen; je hebt al een week je moeder niet gesproken etc.


    10 mei 2018 om 09:19
    Hardcopy

    @Niek: Het is heel duidelijk dat KLM de interactie met het merk wil verhogen bij deze doelgroep. Mijn vraag is alleen: waarom zou die doelgroep dat willen via dat platform als ze ook al op andere manieren kunnen communiceren met hun moeder?

    En ja, KLM wil vluchten verkopen. Maar je ziet dat merken zich steeds meer aanpassen aan maatschappelijke ontwikkelingen. Zoals energiemaatschappijen die via commercials oproepen om zuiniger te zijn met stroom en fastfoodketens die ons gezonder willen laten eten. Daar had KLM prima op kunnen inhaken hier door de factor duurzaamheid te koppelen aan het merk.


    10 mei 2018 om 09:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!