ReclameReview: BinckBank promoot onafhankelijkheid

21 november 2018, 14:00

BinckBank wil dat je samen met hen investeert in je meest waardevolle bezit: je onafhankelijkheid. Daarvoor is samen met XXS Amsterdam een campagne ontwikkeld, die sinds augustus loopt. Hoog tijd voor een onafhankelijk oordeel.

Credits

Bureau: XXS Amsterdam

Strategy Director: Michael Van den Brande

Creative Director: John de Vries

Concept: John de Vries, René Verbong, René Verhagen, Saskia Meijer

Creatie: John de Vries, Basha de Bruijn

Account: Ward Enckhof, Lisa Been, Max de Vries, Willemijn Reuvers

Productie XXS: Marcel Ossendrijver

Productiemaatschappij: Pink Rabbit

Regisseur: Basha de Bruijn

Productie: Mireille Lampe

D.O.P.: Gabor Deak

Production Design: Rikke Jelier

Fotografie: Balázs Glódi

Edit: Martin Heijgelaar – MRTN

Muziek: Jorrit Kleijnen & Alexander Reumers

Geluid: Evelien Geluid / Hunfeld Sound

Grading: Barry Clarke – Captcha

Online: Tim van Paassen, Koen van Someren Gréve – The Compound

In samenwerking met: Fabrique, Nieuwe Koffie, Vizeum

Verantwoordelijk bij BinckBank: Bas Brinkman, Carolien Van Pesch, Daniël Oosterwaal, Volmer Schellens, Lidy Oudejans, Jantien Kerckhaert

Doelstelling

Kijkers inspireren om aan hun financiële onafhankelijkheid te werken, samen met BinckBank.

Uitwerking

Onafhankelijk zit in iedereen, aldus BinckBank. In deze commercial wil de beleggersbank kijkers op een sfeervolle manier meenemen naar een onafhankelijke toekomst. We zien inspirerende voorbeelden van mensen die onafhankelijk in het leven staan.

Oordeel

Toen ik deze commercial voor het eerst zag, dacht ik: “Waar heb ik nu eigenlijk naar gekeken?” Dat is duidelijk niet de vraag die je je doelgroep zichzelf wilt laten stellen. Natuurlijk mag je sfeer creëren en inspiratie bieden. Maar het moet wel ergens naartoe leiden. Wat is de oplossing? Waar ga je mijn leven mee verrijken? Op dat punt schiet deze campagne tekort, want ‘onafhankelijkheid’ is daarvoor een te vaag begrip.

“Waar ga je mijn leven mee verrijken?”

Op het einde zien we nog even heel snel in beeld waarvoor je eigenlijk terechtkunt bij BinckBank: beleggen, sparen en pensioen. Toegegeven, dat zijn allemaal dingen die uiteindelijk zouden kunnen leiden naar financiële onafhankelijkheid. Maar in de commercial zie ik vooral mensen die onafhankelijk gedrag vertonen dat niet direct met hun financiële situatie te maken heeft. Die link moet je als kijker dan zelf maar zien te leggen.

Deze commercial stamt alweer uit augustus, maar ik kwam hem opnieuw tegen dankzij Adformatie, waar onderzoeksbureau MeMo2 meet wat kijkers vinden van een commercial. Het oordeel over BinckBank was als volgt:

24 Procent is van mening dat de BinckBank-commercial een duidelijke boodschap bevat, 26 procent vindt de campagne onderscheidend en 37 procent van de kijkers vindt de uiting van de online beleggersbank leuk. 23 Procent van de respondenten geeft aan dat de commercial goed bij het merk past. Het uiteindelijke rapportcijfer is een 5,7.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!