ReclameReview: Belastingdienst (Kijk goed!)

15 maart 2017, 14:00

Het lijkt een ondankbare taak; commercials maken voor de Belastingdienst. Toch bewijst KesselsKramer met deze nieuwe commercial dat het ook zeker wel tot iets moois kan leiden.

Credits

Bureau: KesselsKramer

Creative Director: Gijs van den Berg

Creatives: Rens de Jonge, Gijs van den Berg

Strategy: Olaf Kampman

Agency Producer: Jaap Hermans

Production: Smarthouse Films

Executive producer: Daniëlle Guirguis

Regie & fotografie: René Nuijens

DOP: Dries Delputte

Edit: Will Judge

Post production: Captcha!

Composer: Theodore Vidgen

Sound: Post Office

Beeldbewerking: Magic Group Media

Verantwoordelijk bij de Belastingdienst: Boudewijn Dominicus, Dorine de Wilde, Anke Veldhuizen

De doelstelling

Mensen hun belastingaangifte goed laten nakijken.

De uitwerking

Dit jaar hebben 8,6 miljoen mensen een uitnodiging ontvangen om aangifte inkomstenbelasting te doen over 2016. En dankzij de Belastingdienst is die aangifte completer dan ooit, met meer vooraf ingevulde gegevens dan voorgaande jaren.

Toch is het belangrijk dat iedereen zijn of haar aangifte goed controleert en waar nodig aanvult. Iedereen is immers zelf verantwoordelijk voor de aangifte die wordt ingediend.

Goed kijken dus. En precies rondom die boodschap ontwikkelde KesselsKramer de campagne voor 2017, doorgevoerd in TV- en radioreclames, out-of-home en verschillende online media.

Het oordeel

Het is heel knap om een commercial met een positieve associatie te maken voor een organisatie die zo gehekeld wordt als de Belastingdienst. Toch is dat KesselsKramer in mijn ogen gelukt met deze nieuwe commercial.

Hij begint al grappig, met het vervreemdende effect dat willekeurige mensen op je hebben die vol in beeld zijn met hun neus tegen je beeldscherm. Daar word je nieuwsgierig van: wat is dit? Met deze sterke binnenkomer wordt er al een flinke slag geslagen.

Ook de opbouw van de tekstuele content is heel goed. Eerst wordt er iets positiefs gezegd (“Het is dit jaar gelukt om uw belastingaangifte completer in te vullen dan ooit.”). Daar worden we allemaal vrolijk van, nietwaar? Vervolgens wordt er verteld dat de Belastingdienst ook niet alles kan weten, dus dat je de aangifte zelf goed moet nakijken. Ah, vandaar die loerende mensen tegen je beeldscherm! Hier wordt de klassieke sandwichmethode toegepast, want er wordt afgesloten met goed nieuws, namelijk dat de aangiftechecklist je verder helpt.

Communicatief vind ik deze commercial sterk, want ik onthoud de loerende mensen tegen mijn beeldscherm en ik weet ook waarom ze loeren: omdat ze hun aangifte goed nakijken. Prima uitgevoerd dus!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!