ReclameReview: Adri en Martijn van Whoppah

ReclameReview: Adri en Martijn van Whoppah

Yes, nieuwe reclametypetjes! Maak kennis met Adri en Martijn, de designexperts (en koeriers) van Whoppah. Zij leggen in deze grappige commercial uit waarom je deze online marktplaats voor tweedehands designmeubels zou moeten gebruiken.

Credits

Creatie en regie: Bart Kuiper

Doelstelling

Whoppah bekender maken bij de doelgroep.

Uitwerking

Uit het persbericht: Whoppah, de online marktplaats voor tweedehands en vintage designmeubels, lanceert een grootschalige landelijke reclamecampagne met nieuwe commercials en pay-off. Voor de campagne ontwikkelde en regisseerde reclame-icoon Bart Kuiper drie splinternieuwe tv-commercials. Daarin spelen Whoppah-koeriers en designexperts Adri en Martijn de hoofdrol.

Evelien Bunnik-Remmelts, medeoprichter en Chief Product Officer van Whoppah: "In onze nieuwe tv-commercials laten wij het Whoppah-verhaal vertellen door twee personages: de Whoppah koeriers Adri en Martijn - allebei gek op design. In de campagne staat een belangrijke meerwaarde van onze propositie centraal: de Whoppah bezorgservice. Het is voor onze kopers en verkopers de kers op de taart dat wij hun design items kunnen ophalen en brengen. Daarnaast kunnen deze twee personages op een aansprekende manier uitleggen hoe Whoppah werkt."

Bart Kuiper maakte furore met beroemde reclamecampagnes en -slogans. Zo bedacht hij onder meer 'Cora van Mora', de 'man van Duyvis' en 'Wij van WC-Eend'. In zijn ruim veertigjarige carrière bediende hij talloze internationale topmerken. Het is de eerste keer sinds hij afscheid nam van het reclamevak dat hij zich weer over een campagne ontfermt. "Whoppah is een prachtig merk en heeft om te beginnen de merknaam al mee. Met de introductie van bezorgers en designexperts Adri en Martijn geven we het merk een gezicht. Zij gaan ervoor zorgen dat heel Nederland weet waarom je bij Whoppah moet zijn voor het verkopen van je eersteklas tweedehands design."

Oordeel

Sjaak en Freek-Willem van GAMMA hebben twee opvolgers! In dit geval heten ze Adri en Martijn. Ze zijn ook niet werkzaam voor een doe-het-zelfzaak, maar voor Whoppah, een online marktplaats voor tweedehands designmeubelen. En net zoals we uit ervaring weten van grappige typetjes in commercials weten we dat dit heel goed kan werken voor je naamsbekendheid, likeability en (daar hoopt Whoppah natuurlijk op) voor je omzet. Het belangrijkste is daarbij dat je consistent de typetjes centraal blijft stellen in je communicatie, maar ook dat de kwaliteit van de grappen steevast hoog is. (Ik vind 'Schiet een beetje oppah' overigens niet echt van het hoogste niveau...) Wat dat betreft moeten we dus nog even afwachten hoe dit concept verder uitgerold wordt.

Als je campagne is ontwikkeld door niemand minder dan Bart Kuiper, dan heb je iemand aan boord die deze vorm van reclame maken beter begrijpt dan wie dan ook. Cora van Mora, 'Ik ben van de Duyvis', 'Wij van WC-Eend' komen immers uit zijn koker. Nadat hij in 2016 met reclamepensioen ging, is hij nu dus terug.

Wat ik me wel afvraag als ik een nieuw concept met typetjes zie, is de afwegingen die gemaakt zijn voordat de uiteindelijke keuze is gemaakt op detailgebied. Waarom is Martijn het sulletje dat de stoel steeds in zijn eentje moet dragen? Waarom heeft Adri een Haags accent (zou hij bij de Burger King ook een Whoppah bestellen?) en halflang haar, waar nog even de aandacht op gevestigd wordt? Waarom zijn de grapjes juist tijdens de uitleg van USP's, zodat ze afleiden van de boodschap? Er is ongetwijfeld over nagedacht. We gaan er vast achter komen in de vervolgcommercials, want er valt nog heel wat uit te leggen door deze designexperts.


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Waar is de stoel in deze reclame te koop.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.