ReclameReview: ABN AMRO CONTROL€

ReclameReview: ABN AMRO CONTROL€

Vorige week is de nieuwe through-the-line 3D campagne van ABN AMRO gelanceerd.Valerio Zeno daagt jongeren daarin uit te laten zien dat zij om kunnen gaan met geld. Dit doen ze door de vier online games genaamd CONTROL€ te spelen. De eerste resultaten van de campagne zijn inmiddels bekend.

Credits:
Strategie en concept: Van Wanten Etcetera & Red Urban Amsterdam
Productie: MediaMonks

De doelstelling:
De Jongerengroeirekening van ABN AMRO onder de aandacht brengen.

De uitwerking:
Om haar Jongerengroeirekening onder de aandacht te brengen heeft ABN AMRO CONTROL€ ontwikkeld. Een 3D-experience waarin BNN presentator Valerio Zeno jongeren verstandig en zelfstandig om leert gaan met geld. Daarnaast vervult onder andere RvB-voorzitter Gerrit Zalm een opvallende gastrol. Om de campagne aan te jagen verspreidt ABN AMRO  in de kantoren, op middelbare scholen en via DM’s volop (branded) 3D-brillen en wordt de campagne ondersteund met 3D online advertising en 3D POS-materiaal.

Het oordeel:
De call-to-action van deze campagne is duidelijk: speel de vier online games. De 'what's in it for me' is ook duidelijk: je kunt € 450,- kleedgeld winnen. Er is gekozen voor een teasende commercial die jongeren uitdaagt en voor traffic naar de actiesite moet zorgen. Nu kan ik hier wel roepen dat de campagne mij wel of niet aanspreekt, maar ik ben niet de doelgroep. En aangezien er al vaker gevraagd werd door lezers wat nu precies de resultaten zijn van campagnes, heb ik in plaats van mijn mening te geven wat cijfers opgevraagd bij Red Urban:

"We hebben tot nu toe bijna 50.000 bezoekers gehad op de actiepagina. Hierbij is het opvallend dat maar liefst 43% van de jongeren die aan het spel begint het spel uitspeelt. Gemiddeld is iemand die het spel uitspeelt zeker 10 minuten bezig. De mediapiek moet echter nog komen, dit is dus nog maar het begin..."

Natuurlijk kunnen we nu niet concluderen dat er 50.000 nieuwe rekeningen worden geopend door de jongeren die online de games hebben gespeeld (die cijfers zijn overigens niet vrijgegeven), maar de exposure is prima. De naamsbekendheid van ABN AMRO zal ongetwijfeld hoger worden onder de doelgroep, zeker als de mediapiek nog moet komen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Is ook bekend hoeveel procent van de 50.000 bezoekers gestart is met het spel? Dat 43% het spel uitspeelt is een mooi gegeven, maar dan weet je nog niet om hoeveel spelers het gaat.

    geplaatst op
  • Onbegrijpelijk dit: "helaas is je mobiele apparaat niet geschikt..." Dat krijg je in beeld als je de game website op iPad probeert te spelen. Leren we dan niets van mediagebruik van jongeren?
    https://extra.abnamro.nl/jongeren/m/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.