ReclameReview: 1 vaccin beschermt tegen 6 soorten kanker

9 februari 2022, 14:00

Deze landelijke campagne van het RIVM is bedoeld om behalve meisjes ook jongens uit te nodigen voor een vaccinatie tegen HPV-kanker. Omdat het vaccin het beste

werkt voordat iemand in aanraking komt met het virus, gaat de vaccinatieleeftijd omlaag van dertien naar tien jaar. Roorda Reclamebureau ontwikkelde de campagne en roept hierin jongeren op zich met 1 vaccin te beschermen tegen 6 soorten kanker.

Guven Roos

Oscar Miles

Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau

Strategie: Tabula Rasa

Creatie: Barry Bol, Joris Bellemakers, Wilmar Versprille en Joeri Jansen

Account: Rasjan Tahir en Judit de Graaf

Productiemaatschappij: Unit C.M.A

Fotografie en regie: Robin de Puy

Grading: Maarten van Rossem

Design: Jorn Slotboom

Edit: Annelien van Wijnbergen

PR: exPRtease

Media: Initiative

Verantwoordelijk bij RIVM: Toiny van der Palen en Stephanie Teelen

Doelstelling

Jongeren oproepen om zich te laten vaccineren tegen HPV-kanker.

Uitwerking

Uit het persbericht:

“Veel ouders en jongeren doen vanzelfsprekend mee met het Rijksvaccinatieprogramma. Hun belangrijkste motief is het beschermen van de gezondheid. Maar sommige ouders en jongeren zitten met vragen en twijfels. In een serie online films gaat deze groep in gesprek met elkaar en deskundigen.

Jaarlijks krijgen in Nederland bijna 400 mannen kanker door HPV, ongeveer 80% daarvan kan voorkomen worden met de HPV-vaccinatie. HPV is een zeer besmettelijk en veelvoorkomend virus, waar acht op de tien mensen mee geïnfecteerd raakt. De vaccinatie van jongens draagt daarom bij aan de bescherming van de gehele bevolking.

Het HPV-vaccin is geregistreerd voor gebruik bij kinderen vanaf negen jaar. Bij de start van de HPV-vaccinatie in 2010 werden meisjes vanaf dertien jaar uitgenodigd, om er zeker van te zijn dat ze lang genoeg beschermd waren. Uit onderzoeken in binnen- en buitenland is gebleken dat de vaccinatie langdurig beschermt en kan deze eerder worden aangeboden. Dat is belangrijk, want het vaccin werkt het beste voordat iemand in aanraking is geweest met het virus. HPV-virussen zitten vooral op de huid en slijmvliezen rond de geslachtsorganen en in de mond-keelholte, waardoor het behalve via seks ook makkelijk wordt doorgegeven via handen, vingers en mond.

De HPV-vaccinatie is onderdeel van het Rijksvaccinatieprogramma dat wordt gecoördineerd door het RIVM. Zie voor meer informatie ook www.rvp.nl/hpv.”

Oordeel

Dit is een zeer actuele campagne om drie redenen: ten eerste worden kinderen nu vanaf 10 jaar uitgenodigd voor de vaccinatie, ten tweede worden vanaf dit jaar ook jongens uitgenodigd en ten derde is er in de maatschappij steeds meer scepsis over vaccinaties in het algemeen. Een flinke uitdaging dus. Ik heb het idee dat je dat ook kunt zien aan de manier waarop de campagne uiteindelijk is uitgewerkt.

Er is geen bullshit te zien in deze twee video’s. Geen grappige dingen die de campagne lollig maken. Geen rijmende slogan om het goed onthoudbaar te maken. Er wordt gewoon voor beide doelgroepen duidelijk uitgelegd door een expert waar het om draait. Er worden terechte vragen gesteld door de jongeren en de artsen geven hier antwoord op zonder eromheen te draaien. Zij vertellen waarom ze door middel van het vaccin HPV-kanker de wereld uit willen helpen. That’s it.

Die transparantie vind ik heel sterk.

Deze campagne lijkt me vooral ontwikkeld voor de twijfelaars. Iedereen die zelf al besloten had om het vaccin te nemen, voelt zich waarschijnlijk gesterkt door deze verhalen en dat is mooi meegenomen. Maar mensen die nog twijfelen, krijgen op deze manier wellicht antwoord op de vragen die zij nog hebben en kunnen daardoor misschien de drempel over. Wie bij voorbaat al tegen vaccinatie in het algemeen is, ga je hier niet mee overtuigen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!